Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Júlia Camargos de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469
Resumo: This article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices.
id UDESC-1_56f4fb53e9d43eef254e896c901c0681
oai_identifier_str oai::article/20469
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic timesFazer teatro sem fazer teatro: Telatralidades e performavirtualidades como rota em tempos pandêmicos Ensino de teatroPandemia da Covid-19Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP)Performatividade. AntiestruturaTheater teachingCovid-19 pandemicSpecial Regime for Non-Presential ActivitiesPerformativityEnseñanza de teatroPandemia de COVID-19Régimen Especial de Actividades No PresencialesPerformatividadAntiestructuraThis article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices.Este artículo tiene como objetivo compartir experiencias artísticas y pedagógicas vividas en el curso técnico en teatro en el Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens y Tecnologias (Cicalt) realizado durante el Régimen Especial de Actividades No Presenciales establecido por el Departamento de Educación de Minas Gerais como medida de protección durante la pandemia Covid-19. Las experiencias reportadas se basaron en la noción de performatividad explorada en experimentos escénicos virtuales, generando telatralidades y performavirtualidades. Se reflejó sobre la continuidad de la enseñanza y la práctica teatral en el contexto pandémico a partir de la construcción de antiestructuras que apuntan a rutas alternativas para las prácticas artísticas pedagógicas.Este artigo objetiva compartilhar experiências artístico-pedagógicas vivenciadas no curso técnico em teatro do Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) realizadas durante o Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) instaurado pela Secretaria de Educação de Minas Gerais (SEE-MG) como medida protetiva durante a pandemia da Covid-19. As experiências relatadas pautaram-se na noção de performatividade explorada em experimentos cênicos virtuais, gerando telatralidades e performavirtualidades. Refletiu-se sobre a continuidade do ensino e do fazer teatral no contexto pandêmico a partir da construção de antiestruturas que apontam rotas alternativas para as práticas artísticas e educativas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2046910.5965/1414573102412021e0117Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-182358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469/13412Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Júlia Camargos de2024-02-29T14:48:01Zoai::article/20469Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:01Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
Fazer teatro sem fazer teatro: Telatralidades e performavirtualidades como rota em tempos pandêmicos
title Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
spellingShingle Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
Paula, Júlia Camargos de
Ensino de teatro
Pandemia da Covid-19
Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP)
Performatividade. Antiestrutura
Theater teaching
Covid-19 pandemic
Special Regime for Non-Presential Activities
Performativity
Enseñanza de teatro
Pandemia de COVID-19
Régimen Especial de Actividades No Presenciales
Performatividad
Antiestructura
title_short Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
title_full Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
title_fullStr Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
title_full_unstemmed Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
title_sort Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
author Paula, Júlia Camargos de
author_facet Paula, Júlia Camargos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Júlia Camargos de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de teatro
Pandemia da Covid-19
Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP)
Performatividade. Antiestrutura
Theater teaching
Covid-19 pandemic
Special Regime for Non-Presential Activities
Performativity
Enseñanza de teatro
Pandemia de COVID-19
Régimen Especial de Actividades No Presenciales
Performatividad
Antiestructura
topic Ensino de teatro
Pandemia da Covid-19
Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP)
Performatividade. Antiestrutura
Theater teaching
Covid-19 pandemic
Special Regime for Non-Presential Activities
Performativity
Enseñanza de teatro
Pandemia de COVID-19
Régimen Especial de Actividades No Presenciales
Performatividad
Antiestructura
description This article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469
10.5965/1414573102412021e0117
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469/13412
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500467785728