Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469 |
Resumo: | This article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices. |
id |
UDESC-1_56f4fb53e9d43eef254e896c901c0681 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20469 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic timesFazer teatro sem fazer teatro: Telatralidades e performavirtualidades como rota em tempos pandêmicos Ensino de teatroPandemia da Covid-19Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP)Performatividade. AntiestruturaTheater teachingCovid-19 pandemicSpecial Regime for Non-Presential ActivitiesPerformativityEnseñanza de teatroPandemia de COVID-19Régimen Especial de Actividades No PresencialesPerformatividadAntiestructuraThis article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices.Este artículo tiene como objetivo compartir experiencias artísticas y pedagógicas vividas en el curso técnico en teatro en el Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens y Tecnologias (Cicalt) realizado durante el Régimen Especial de Actividades No Presenciales establecido por el Departamento de Educación de Minas Gerais como medida de protección durante la pandemia Covid-19. Las experiencias reportadas se basaron en la noción de performatividad explorada en experimentos escénicos virtuales, generando telatralidades y performavirtualidades. Se reflejó sobre la continuidad de la enseñanza y la práctica teatral en el contexto pandémico a partir de la construcción de antiestructuras que apuntan a rutas alternativas para las prácticas artísticas pedagógicas.Este artigo objetiva compartilhar experiências artístico-pedagógicas vivenciadas no curso técnico em teatro do Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) realizadas durante o Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) instaurado pela Secretaria de Educação de Minas Gerais (SEE-MG) como medida protetiva durante a pandemia da Covid-19. As experiências relatadas pautaram-se na noção de performatividade explorada em experimentos cênicos virtuais, gerando telatralidades e performavirtualidades. Refletiu-se sobre a continuidade do ensino e do fazer teatral no contexto pandêmico a partir da construção de antiestruturas que apontam rotas alternativas para as práticas artísticas e educativas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2046910.5965/1414573102412021e0117Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-182358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469/13412Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Júlia Camargos de2024-02-29T14:48:01Zoai::article/20469Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:01Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times Fazer teatro sem fazer teatro: Telatralidades e performavirtualidades como rota em tempos pandêmicos |
title |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
spellingShingle |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times Paula, Júlia Camargos de Ensino de teatro Pandemia da Covid-19 Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) Performatividade. Antiestrutura Theater teaching Covid-19 pandemic Special Regime for Non-Presential Activities Performativity Enseñanza de teatro Pandemia de COVID-19 Régimen Especial de Actividades No Presenciales Performatividad Antiestructura |
title_short |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
title_full |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
title_fullStr |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
title_full_unstemmed |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
title_sort |
Making theater without making theater: Telatralities and performavirtualities as a route in pandemic times |
author |
Paula, Júlia Camargos de |
author_facet |
Paula, Júlia Camargos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Júlia Camargos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de teatro Pandemia da Covid-19 Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) Performatividade. Antiestrutura Theater teaching Covid-19 pandemic Special Regime for Non-Presential Activities Performativity Enseñanza de teatro Pandemia de COVID-19 Régimen Especial de Actividades No Presenciales Performatividad Antiestructura |
topic |
Ensino de teatro Pandemia da Covid-19 Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) Performatividade. Antiestrutura Theater teaching Covid-19 pandemic Special Regime for Non-Presential Activities Performativity Enseñanza de teatro Pandemia de COVID-19 Régimen Especial de Actividades No Presenciales Performatividad Antiestructura |
description |
This article aims to share artistic and pedagogical experiences lived in the context of the technical course in theater at the Centro Interescolar de Cultura, Arte, Linguagens e Tecnologias (Cicalt) carried out during the Special Regime of Non-Presential Activities established by the Secretary of Education of Minas Gerais as a protective measure during the Covid-19 pandemic. The experiences reported were based on the notion of performativity explored in virtual scenic experiments, generating telatralities and performavirtualities. It was reflected about the continuity of teaching and theatrical practice in the pandemic context from the construction of anti-structures that point to alternative routes for pedagogical artistic practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469 10.5965/1414573102412021e0117 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20469/13412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-18 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500467785728 |