Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Juliana Martins Rodrigues de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996
Resumo: Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play.
id UDESC-1_5f20567713fe2de91d5ba34371dc0d71
oai_identifier_str oai::article/21996
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – LoboCoreografía de la histeria: cuerpos con espasmos y empoderamiento femenino en la escena paulista – LoboCoreografia da Histeria: corpos convulsivos e empoderamento feminino na cena paulista – LoboCenografiaHisteriaEspectaçãoCorpos ConvulsivosDança ContemporâneaChoreographyHysteriaSpectationConvulsive BodiesContemporary DanceCoreografíaHisteriaEspectaciónCuerpos con espasmosDanza contemporánea Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play. A partir del análisis del espectáculo Lobo de 2018, de Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, la autora formula la hipótesis de que algunas obras recientes de la escena paulista, producidas en su mayoría por mujeres, presentan cuerpos con espasmos, cuyas características son muy similares a las descripciones de cuerpos histéricos de finales del siglo XIX y principios del XX. Menciona otras cuatro obras para afirmar que en el movimiento creativo hay señales de empoderamiento femenino y de afirmación de su “lugar de grito”. La artista articula su experiencia como espectadora mediante distintas referencias teóricas y artísticas, incorporando impresiones en su escritura y el proceso de registro de aquello que ve en las obras. Además, se basa en la espectación como metodología, y sitúa esta práctica entre la recepción y la crítica. Las referencias externas al campo específicamente escénico, sobre todo al psicoanálisis, contribuyen al análisis de las ambivalencias y ambigüedades que están en juego. A partir da análise do espetáculo Lobo, de Carolina Bianchi e Cara de Cavalo, de 2018, a autora aponta a hipótese de que alguns trabalhos recentes da cena paulista, produzidos majoritariamente por mulheres, apresentam corpos convulsivos, cujas características os aproximam das descrições dos corpos histéricos, do final do século XIX e início do XX. O texto menciona outros quatro trabalhos para afirmar que há, nesse movimento criativo, um sinal de empoderamento feminino, de afirmação de seu “lugar de grito”. Por fim, a autora articula a sua experiência de espectadora a referências teóricas e artísticas diversas, incorporando na escrita, as impressões e o processo de registro daquilo que vê nas obras. Ademais, o estudo se baseia na espectação como metodologia e situa essa prática entre a recepção e a crítica. Referências exteriores ao campo especificamente cênico, especialmente à psicanálise, contribuem para a análise das ambivalências e ambiguidades colocadas em jogo. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2199610.5965/1414573102442022e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14777https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14778Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Juliana Martins Rodrigues de2024-02-29T15:02:24Zoai::article/21996Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:24Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
Coreografía de la histeria: cuerpos con espasmos y empoderamiento femenino en la escena paulista – Lobo
Coreografia da Histeria: corpos convulsivos e empoderamento feminino na cena paulista – Lobo
title Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
spellingShingle Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
Moraes, Juliana Martins Rodrigues de
Cenografia
Histeria
Espectação
Corpos Convulsivos
Dança Contemporânea
Choreography
Hysteria
Spectation
Convulsive Bodies
Contemporary Dance
Coreografía
Histeria
Espectación
Cuerpos con espasmos
Danza contemporánea
title_short Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
title_full Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
title_fullStr Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
title_full_unstemmed Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
title_sort Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
author Moraes, Juliana Martins Rodrigues de
author_facet Moraes, Juliana Martins Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Juliana Martins Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Cenografia
Histeria
Espectação
Corpos Convulsivos
Dança Contemporânea
Choreography
Hysteria
Spectation
Convulsive Bodies
Contemporary Dance
Coreografía
Histeria
Espectación
Cuerpos con espasmos
Danza contemporánea
topic Cenografia
Histeria
Espectação
Corpos Convulsivos
Dança Contemporânea
Choreography
Hysteria
Spectation
Convulsive Bodies
Contemporary Dance
Coreografía
Histeria
Espectación
Cuerpos con espasmos
Danza contemporánea
description Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996
10.5965/1414573102442022e0206
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14777
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14778
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501036113920