Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996 |
Resumo: | Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play. |
id |
UDESC-1_5f20567713fe2de91d5ba34371dc0d71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21996 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – LoboCoreografía de la histeria: cuerpos con espasmos y empoderamiento femenino en la escena paulista – LoboCoreografia da Histeria: corpos convulsivos e empoderamento feminino na cena paulista – LoboCenografiaHisteriaEspectaçãoCorpos ConvulsivosDança ContemporâneaChoreographyHysteriaSpectationConvulsive BodiesContemporary DanceCoreografíaHisteriaEspectaciónCuerpos con espasmosDanza contemporánea Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play. A partir del análisis del espectáculo Lobo de 2018, de Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, la autora formula la hipótesis de que algunas obras recientes de la escena paulista, producidas en su mayoría por mujeres, presentan cuerpos con espasmos, cuyas características son muy similares a las descripciones de cuerpos histéricos de finales del siglo XIX y principios del XX. Menciona otras cuatro obras para afirmar que en el movimiento creativo hay señales de empoderamiento femenino y de afirmación de su “lugar de grito”. La artista articula su experiencia como espectadora mediante distintas referencias teóricas y artísticas, incorporando impresiones en su escritura y el proceso de registro de aquello que ve en las obras. Además, se basa en la espectación como metodología, y sitúa esta práctica entre la recepción y la crítica. Las referencias externas al campo específicamente escénico, sobre todo al psicoanálisis, contribuyen al análisis de las ambivalencias y ambigüedades que están en juego. A partir da análise do espetáculo Lobo, de Carolina Bianchi e Cara de Cavalo, de 2018, a autora aponta a hipótese de que alguns trabalhos recentes da cena paulista, produzidos majoritariamente por mulheres, apresentam corpos convulsivos, cujas características os aproximam das descrições dos corpos histéricos, do final do século XIX e início do XX. O texto menciona outros quatro trabalhos para afirmar que há, nesse movimento criativo, um sinal de empoderamento feminino, de afirmação de seu “lugar de grito”. Por fim, a autora articula a sua experiência de espectadora a referências teóricas e artísticas diversas, incorporando na escrita, as impressões e o processo de registro daquilo que vê nas obras. Ademais, o estudo se baseia na espectação como metodologia e situa essa prática entre a recepção e a crítica. Referências exteriores ao campo especificamente cênico, especialmente à psicanálise, contribuem para a análise das ambivalências e ambiguidades colocadas em jogo. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2199610.5965/1414573102442022e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14777https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14778Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Juliana Martins Rodrigues de2024-02-29T15:02:24Zoai::article/21996Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:24Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo Coreografía de la histeria: cuerpos con espasmos y empoderamiento femenino en la escena paulista – Lobo Coreografia da Histeria: corpos convulsivos e empoderamento feminino na cena paulista – Lobo |
title |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
spellingShingle |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo Moraes, Juliana Martins Rodrigues de Cenografia Histeria Espectação Corpos Convulsivos Dança Contemporânea Choreography Hysteria Spectation Convulsive Bodies Contemporary Dance Coreografía Histeria Espectación Cuerpos con espasmos Danza contemporánea |
title_short |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
title_full |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
title_fullStr |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
title_full_unstemmed |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
title_sort |
Hysteria Choreography: convulsive bodies and female empowerment on the São Paulo scene – Lobo |
author |
Moraes, Juliana Martins Rodrigues de |
author_facet |
Moraes, Juliana Martins Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Juliana Martins Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cenografia Histeria Espectação Corpos Convulsivos Dança Contemporânea Choreography Hysteria Spectation Convulsive Bodies Contemporary Dance Coreografía Histeria Espectación Cuerpos con espasmos Danza contemporánea |
topic |
Cenografia Histeria Espectação Corpos Convulsivos Dança Contemporânea Choreography Hysteria Spectation Convulsive Bodies Contemporary Dance Coreografía Histeria Espectación Cuerpos con espasmos Danza contemporánea |
description |
Based on the analysis of the performance Lobo, by Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo, from 2018, the author hypothesizes that some recent works from the São Paulo scene, produced mostly by women, present convulsive bodies, whose characteristics bring them closer to the descriptions of hysterical bodies of the late 19th and early 20th centuries. She mentions four other works to affirm that there is, in this creative movement, a sign of female empowerment, of affirmation of their “place of screaming.” The author articulates her experience as a spectator with different theoretical and artistic references, incorporating impressions in her writing and recording what she sees in the works. Spectation is used as a methodology, placing this practice between reception and criticism. References external to the performing arts, especially psychoanalysis, contribute to studying the ambivalences and ambiguities put into play. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996 10.5965/1414573102442022e0206 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14777 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21996/14778 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28 Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501036113920 |