The scenic space as a chiasmatic relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Paulo Vinícius
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554
Resumo: This article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics.
id UDESC-1_67712454c938650409d29240c0dac196
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18554
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The scenic space as a chiasmatic relationshipEl espacio escénico como relación quiasmáticaO espaço cênico como uma relação quiasmáticaScenographyRelational spaceChiasmaScenic spacePhenomenologyEscenografíaEspacio relacionalQuiasmaEspacio escénicoFenomenologíaCenografiaEspaço relacionalQuiasmaEspaço cênicoFenomenologiaThis article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics.Este artículo propone establecer relaciones directas entre la fenomenología de Merleau-Ponty, más concretamente con la noción de quiasma, y ​​el espacio escénico teatral, mediante la revisión de algunos autores y algunas situaciones escénicas pensadas especialmente para tales relaciones. Partiendo de nociones filosóficas, con ejemplos comentados por Merleau-Ponty, como la relación entre figura y fondo, por ejemplo, consideramos la importancia del punto de vista del espectador, tomado como elemento de efectuación del problema fenomenológico, ya que la relación del espectáculo con el espectador es un elemento fundacional de la poética teatral contemporánea.Este artigo propõe estabelecer relações diretas entre a fenomenologia de Merleau-Ponty, mais especificamente com a noção de quiasma, e o espaço cênico teatral, através da revisão de alguns autores e algumas situações cênicas pensadas especialmente para tais relações. A partir de noções filosóficas, com exemplos comentados por Merleau-Ponty, como a relação entre figura e fundo, por exemplo, consideramos a importância do ponto de vista do espectador, tomado como elemento de efetivação da problemática fenomenológica, já que a relação do espetáculo com o espectador é um elemento fundante da poética teatral contemporânea.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1855410.5965/1414573101402021e0204Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-212358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554/12722Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Paulo Vinícius2021-07-30T16:16:56Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18554Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-07-30T16:16:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The scenic space as a chiasmatic relationship
El espacio escénico como relación quiasmática
O espaço cênico como uma relação quiasmática
title The scenic space as a chiasmatic relationship
spellingShingle The scenic space as a chiasmatic relationship
Alves, Paulo Vinícius
Scenography
Relational space
Chiasma
Scenic space
Phenomenology
Escenografía
Espacio relacional
Quiasma
Espacio escénico
Fenomenología
Cenografia
Espaço relacional
Quiasma
Espaço cênico
Fenomenologia
title_short The scenic space as a chiasmatic relationship
title_full The scenic space as a chiasmatic relationship
title_fullStr The scenic space as a chiasmatic relationship
title_full_unstemmed The scenic space as a chiasmatic relationship
title_sort The scenic space as a chiasmatic relationship
author Alves, Paulo Vinícius
author_facet Alves, Paulo Vinícius
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Paulo Vinícius
dc.subject.por.fl_str_mv Scenography
Relational space
Chiasma
Scenic space
Phenomenology
Escenografía
Espacio relacional
Quiasma
Espacio escénico
Fenomenología
Cenografia
Espaço relacional
Quiasma
Espaço cênico
Fenomenologia
topic Scenography
Relational space
Chiasma
Scenic space
Phenomenology
Escenografía
Espacio relacional
Quiasma
Espacio escénico
Fenomenología
Cenografia
Espaço relacional
Quiasma
Espaço cênico
Fenomenologia
description This article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554
10.5965/1414573101402021e0204
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554/12722
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506806427648