The scenic space as a chiasmatic relationship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554 |
Resumo: | This article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics. |
id |
UDESC-1_ec4ee3252dd96ec421b688e02616f2a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/18554 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The scenic space as a chiasmatic relationshipEl espacio escénico como relación quiasmáticaO espaço cênico como uma relação quiasmáticaScenographyRelational spaceChiasmaScenic spacePhenomenologyEscenografíaEspacio relacionalQuiasmaEspacio escénicoFenomenologíaCenografiaEspaço relacionalQuiasmaEspaço cênicoFenomenologiaThis article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics.Este artículo propone establecer relaciones directas entre la fenomenología de Merleau-Ponty, más concretamente con la noción de quiasma, y el espacio escénico teatral, mediante la revisión de algunos autores y algunas situaciones escénicas pensadas especialmente para tales relaciones. Partiendo de nociones filosóficas, con ejemplos comentados por Merleau-Ponty, como la relación entre figura y fondo, por ejemplo, consideramos la importancia del punto de vista del espectador, tomado como elemento de efectuación del problema fenomenológico, ya que la relación del espectáculo con el espectador es un elemento fundacional de la poética teatral contemporánea.Este artigo propõe estabelecer relações diretas entre a fenomenologia de Merleau-Ponty, mais especificamente com a noção de quiasma, e o espaço cênico teatral, através da revisão de alguns autores e algumas situações cênicas pensadas especialmente para tais relações. A partir de noções filosóficas, com exemplos comentados por Merleau-Ponty, como a relação entre figura e fundo, por exemplo, consideramos a importância do ponto de vista do espectador, tomado como elemento de efetivação da problemática fenomenológica, já que a relação do espetáculo com o espectador é um elemento fundante da poética teatral contemporânea.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1855410.5965/1414573101402021e0204Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-212358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554/12722Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Paulo Vinícius2024-02-29T14:37:22Zoai::article/18554Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:37:22Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The scenic space as a chiasmatic relationship El espacio escénico como relación quiasmática O espaço cênico como uma relação quiasmática |
title |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
spellingShingle |
The scenic space as a chiasmatic relationship Alves, Paulo Vinícius Scenography Relational space Chiasma Scenic space Phenomenology Escenografía Espacio relacional Quiasma Espacio escénico Fenomenología Cenografia Espaço relacional Quiasma Espaço cênico Fenomenologia |
title_short |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
title_full |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
title_fullStr |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
title_full_unstemmed |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
title_sort |
The scenic space as a chiasmatic relationship |
author |
Alves, Paulo Vinícius |
author_facet |
Alves, Paulo Vinícius |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Paulo Vinícius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scenography Relational space Chiasma Scenic space Phenomenology Escenografía Espacio relacional Quiasma Espacio escénico Fenomenología Cenografia Espaço relacional Quiasma Espaço cênico Fenomenologia |
topic |
Scenography Relational space Chiasma Scenic space Phenomenology Escenografía Espacio relacional Quiasma Espacio escénico Fenomenología Cenografia Espaço relacional Quiasma Espaço cênico Fenomenologia |
description |
This article proposes to establish direct relations between Merleau-Ponty's phenomenology, more specifically with the notion of chiasma, and the theatrical scenic space, through the review of some authors and some scenic situations thought especially for such relations. Based on philosophical notions, with examples commented by Merleau-Ponty, such as the relationship between figure and background, for example, we consider the importance of the viewer's point of view, taken as an element of effectuation of the phenomenological problem, since the relation of the spectacle with the viewer is a founding element of contemporary theatrical poetics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554 10.5965/1414573101402021e0204 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101402021e0204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18554/12722 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21 Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-21 2358-6958 10.5965/10.5965/2358695801402021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500228710400 |