Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Millás, Cláudia Regina Garcia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082
Resumo: This article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented.
id UDESC-1_dba096b607526ac6210781249f94cb64
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18082
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in danceTrilogía del cuerpo en el espacio: influencias de la práctica de la escalada en la creación escénica en la danzaTrilogia do corpo no espaço: influências da prática de escalada na criação cênica em dançaDançaEspaçoCriação cênicaEscaladaDanceSpaceScenic creationClimbingDanzaEspacioCreación escénicaEscaladaThis article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented.Este artículo presenta la descripción y el análisis de tres obras de danza del autor que pueden considerarse como una trilogía que trata sobre el cuerpo en el espacio a partir del uso de una pared en el escena, con la práctica de la escalada como principal fuente de inspiración y elemento propulsor de la creación escénica. El espacio vertical se investiga como un factor de a(fe)tivación, para movilizar y afectar tanto al artista en el escenario como al público que observa la obra. Se observa que el espacio en cuestión permite al practicante entrar en un lugar insólito y experimentar el flujo, lo que requiere un compromiso y una integridad corporal, agudizando la sensibilidad y posibilitando otras formas de ver y vivir el mundo. De esta manera, las propuestas analizadas buscaban crear otros puntos de vista, generando extrañeza en la mirada, de manera que se pudiera ver con más atención, teniendo diferentes lecturas de las creaciones presentadas.Apresenta-se neste artigo a descrição e análise de três obras de dança autorais que podem ser vistas como uma trilogia de abordagem do corpo no espaço a partir do uso de uma parede em cena, tendo a prática da escalada como principal fonte de inspiração e elemento propulsor para a criação cênica. Investiga-se o espaço vertical enquanto fator de a(fe)tivação, por mobilizar e afetar, tanto ao artista em cena quanto ao público que assiste a obra. Observa-se que o espaço em questão permite ao praticante adentrar num lugar incomum e experienciar o fluxo, que exige engajamento corporal e integridade, aguçando a sensibilidade e possibilitando outras maneiras de ver e viver o mundo. Desta forma, as propostas analisadas buscaram criar outros pontos de vista, gerando estranheza no olhar, para que se pudesse ver com mais atenção, tendo-se diferentes leituras das criações apresentadas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1808210.5965/14145731023820200006Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-302358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082/11909Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMillás, Cláudia Regina Garcia2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18082Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
Trilogía del cuerpo en el espacio: influencias de la práctica de la escalada en la creación escénica en la danza
Trilogia do corpo no espaço: influências da prática de escalada na criação cênica em dança
title Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
spellingShingle Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
Millás, Cláudia Regina Garcia
Dança
Espaço
Criação cênica
Escalada
Dance
Space
Scenic creation
Climbing
Danza
Espacio
Creación escénica
Escalada
title_short Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
title_full Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
title_fullStr Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
title_full_unstemmed Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
title_sort Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
author Millás, Cláudia Regina Garcia
author_facet Millás, Cláudia Regina Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Millás, Cláudia Regina Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Espaço
Criação cênica
Escalada
Dance
Space
Scenic creation
Climbing
Danza
Espacio
Creación escénica
Escalada
topic Dança
Espaço
Criação cênica
Escalada
Dance
Space
Scenic creation
Climbing
Danza
Espacio
Creación escénica
Escalada
description This article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082
10.5965/14145731023820200006
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082/11909
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506407968768