Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082 |
Resumo: | This article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented. |
id |
UDESC-1_dba096b607526ac6210781249f94cb64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18082 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in danceTrilogía del cuerpo en el espacio: influencias de la práctica de la escalada en la creación escénica en la danzaTrilogia do corpo no espaço: influências da prática de escalada na criação cênica em dançaDançaEspaçoCriação cênicaEscaladaDanceSpaceScenic creationClimbingDanzaEspacioCreación escénicaEscaladaThis article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented.Este artículo presenta la descripción y el análisis de tres obras de danza del autor que pueden considerarse como una trilogía que trata sobre el cuerpo en el espacio a partir del uso de una pared en el escena, con la práctica de la escalada como principal fuente de inspiración y elemento propulsor de la creación escénica. El espacio vertical se investiga como un factor de a(fe)tivación, para movilizar y afectar tanto al artista en el escenario como al público que observa la obra. Se observa que el espacio en cuestión permite al practicante entrar en un lugar insólito y experimentar el flujo, lo que requiere un compromiso y una integridad corporal, agudizando la sensibilidad y posibilitando otras formas de ver y vivir el mundo. De esta manera, las propuestas analizadas buscaban crear otros puntos de vista, generando extrañeza en la mirada, de manera que se pudiera ver con más atención, teniendo diferentes lecturas de las creaciones presentadas.Apresenta-se neste artigo a descrição e análise de três obras de dança autorais que podem ser vistas como uma trilogia de abordagem do corpo no espaço a partir do uso de uma parede em cena, tendo a prática da escalada como principal fonte de inspiração e elemento propulsor para a criação cênica. Investiga-se o espaço vertical enquanto fator de a(fe)tivação, por mobilizar e afetar, tanto ao artista em cena quanto ao público que assiste a obra. Observa-se que o espaço em questão permite ao praticante adentrar num lugar incomum e experienciar o fluxo, que exige engajamento corporal e integridade, aguçando a sensibilidade e possibilitando outras maneiras de ver e viver o mundo. Desta forma, as propostas analisadas buscaram criar outros pontos de vista, gerando estranheza no olhar, para que se pudesse ver com mais atenção, tendo-se diferentes leituras das criações apresentadas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1808210.5965/14145731023820200006Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-302358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082/11909Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMillás, Cláudia Regina Garcia2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18082Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance Trilogía del cuerpo en el espacio: influencias de la práctica de la escalada en la creación escénica en la danza Trilogia do corpo no espaço: influências da prática de escalada na criação cênica em dança |
title |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
spellingShingle |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance Millás, Cláudia Regina Garcia Dança Espaço Criação cênica Escalada Dance Space Scenic creation Climbing Danza Espacio Creación escénica Escalada |
title_short |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
title_full |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
title_fullStr |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
title_full_unstemmed |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
title_sort |
Trilogy of the body in space: influences of climbing practice on scenic creation in dance |
author |
Millás, Cláudia Regina Garcia |
author_facet |
Millás, Cláudia Regina Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Millás, Cláudia Regina Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Espaço Criação cênica Escalada Dance Space Scenic creation Climbing Danza Espacio Creación escénica Escalada |
topic |
Dança Espaço Criação cênica Escalada Dance Space Scenic creation Climbing Danza Espacio Creación escénica Escalada |
description |
This article presents the description and analysis of three authorial dance works that can be seen as a trilogy of approaching the body in space from the use of a wall on stage, with the practice of climbing as the main source of inspiration and propelling element for scenic creation. The vertical space is investigated as a factor of a(fe)tivation, for mobilizing and affecting both the artist on stage and the audience watching the work. It is observed that the space in question allows the practitioner to enter an unusual place and experience the flow, which requires bodily engagement and integrity, sharpening sensitivity and enabling other ways of seeing and living the world. In this way, the analyzed proposals sought to create other points of view, generating strangeness in the look, so that one could see with more attention, having different readings of the creations presented. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082 10.5965/14145731023820200006 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18082/11909 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-30 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506407968768 |