Yes, women play mamulengo: narratives of women players
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972 |
Resumo: | This article presents two (auto)biographical narratives of female actors from the Federal District of the Popular Puppet Theater, specifically the Mamulengo. Anchored in decolonial perspectives and feminism, in the context of the periphery of the West, the article proposes to report on how women puppeteers occupy the center of the wheel, playing the leading roles. |
id |
UDESC-1_770bb51a24a4b78b02496acf2ac67ee8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24972 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players Sí, las mujeres juegan mamulengo: narrativas de tiritereras Sim, mulher brinca mamulengo: narrativas de mulheres brincantesmulheresculturapesquisa (auto)biográficadecolonialidadeeducaçãowomenculture(auto)biographical researchdecolonialityeducationmujeresculturainvestigación (auto)biográficadecolonialidadeducaciónThis article presents two (auto)biographical narratives of female actors from the Federal District of the Popular Puppet Theater, specifically the Mamulengo. Anchored in decolonial perspectives and feminism, in the context of the periphery of the West, the article proposes to report on how women puppeteers occupy the center of the wheel, playing the leading roles. Este artículo presenta dos narrativas (auto)biográficas de mujeres titiriteras del Teatro Popular de Títeres del Distrito Federal, más específicamente del Mamulengo. Anclado en perspectivas decoloniales y feministas, en el contexto de la periferia de Occidente, el artículo propone dar cuenta de cómo las mujeres artistas del teatro ocupan el centro de la rueda, desempeñando los papeles protagónicos.Este artigo apresenta duas narrativas (auto)biográficas de mulheres brincantes do Distrito Federal do Teatro de Bonecos Popular, mais especificamente o Mamulengo. Ancorado nas perspectivas decoloniais e feministas, no contexto de periferia do Ocidente, o artigo se propõe a relatar como mulheres artistas brincantes ocupam o centro da roda, protagonizando brincadeiras.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2497210.5965/1414573101502024e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16838https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16841https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16842Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luanna Ferreira daResende, FabíolaMatos-de-Souza, Rodrigo2024-04-30T11:34:08Zoai::article/24972Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:08Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players Sí, las mujeres juegan mamulengo: narrativas de tiritereras Sim, mulher brinca mamulengo: narrativas de mulheres brincantes |
title |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
spellingShingle |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players Silva, Luanna Ferreira da mulheres cultura pesquisa (auto)biográfica decolonialidade educação women culture (auto)biographical research decoloniality education mujeres cultura investigación (auto)biográfica decolonialidad educación |
title_short |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
title_full |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
title_fullStr |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
title_full_unstemmed |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
title_sort |
Yes, women play mamulengo: narratives of women players |
author |
Silva, Luanna Ferreira da |
author_facet |
Silva, Luanna Ferreira da Resende, Fabíola Matos-de-Souza, Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Resende, Fabíola Matos-de-Souza, Rodrigo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luanna Ferreira da Resende, Fabíola Matos-de-Souza, Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mulheres cultura pesquisa (auto)biográfica decolonialidade educação women culture (auto)biographical research decoloniality education mujeres cultura investigación (auto)biográfica decolonialidad educación |
topic |
mulheres cultura pesquisa (auto)biográfica decolonialidade educação women culture (auto)biographical research decoloniality education mujeres cultura investigación (auto)biográfica decolonialidad educación |
description |
This article presents two (auto)biographical narratives of female actors from the Federal District of the Popular Puppet Theater, specifically the Mamulengo. Anchored in decolonial perspectives and feminism, in the context of the periphery of the West, the article proposes to report on how women puppeteers occupy the center of the wheel, playing the leading roles. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972 10.5965/1414573101502024e0206 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101502024e0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16838 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16841 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24972/16842 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101502024 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502688669696 |