Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castilho, Jacyan
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fogaça, Marcos Clóvis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435
Resumo: The article brings a report of the teaching experience in online platforms for students of Elementary School II in the city of Sorocaba, SP, carried out during the Covid-19 pandemic in 2020-21. An adaptation was made, for the virtual environment, of the theatrical games present in Viola Spolin's binder. The experience instigated the proposition of a virtual theatrical production, entitled "My window opened to the square", accepted to be developed in the 20th FETO - Student Theater Festival of Belo Horizonte, MG. The article explains the methodology and results of the process with the students, considering the procedures from the perspective of active learning, and considering the remote environment as a structuring device of language. 
id UDESC-1_8772d0b3edd94da544d8654163d86ebe
oai_identifier_str oai::article/20435
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school studentsIdeas confinadas o Mi ventana daba a la plaza: Creación teatral online con alumnos de escuelas públicasIdeias confinadas ou Minha janela se abriu pra praça: O fazer teatral online com estudantes da rede públicaTeatro virtualTeatro na escolaTeatro na pandemiaVirtual theaterTheater at schoolTheater in pandemicTeatro virtualTeatro en la escuelaTeatro en la pandemiaThe article brings a report of the teaching experience in online platforms for students of Elementary School II in the city of Sorocaba, SP, carried out during the Covid-19 pandemic in 2020-21. An adaptation was made, for the virtual environment, of the theatrical games present in Viola Spolin's binder. The experience instigated the proposition of a virtual theatrical production, entitled "My window opened to the square", accepted to be developed in the 20th FETO - Student Theater Festival of Belo Horizonte, MG. The article explains the methodology and results of the process with the students, considering the procedures from the perspective of active learning, and considering the remote environment as a structuring device of language. El artículo trae un informe de la experiencia de enseñanza en plataformas en línea para los estudiantes de la Escuela Primaria II en la ciudad de Sorocaba, SP, llevado a cabo durante la pandemia de Covid-19 en 2020-21. Se hizo una adaptación, para el entorno virtual, de juegos teatrales presentes en la carpeta de la autora Viola Spolin. La experiencia instigó la propuesta de un montaje teatral virtual, titulado "Mi ventana se abrió al cuadrado", aceptado para ser desarrollado en el 20º FETO - Festival de Teatro Estudiantil de Belo Horizonte, MG. El artículo explica la metodología y los resultados del proceso con los alumnos, considerando los procedimientos desde la perspectiva del aprendizaje activo, y considerando el entorno remoto como dispositivo estructurador del lenguaje. O artigo traz um relato da experiência de ensino em plataformas online para discentes do Ensino Fundamental II na cidade de Sorocaba, SP, realizada durante a pandemia de Covid-19 em 2020-21. Foi feita uma adaptação, para o ambiente virtual, de jogos teatrais presentes no fichário da autora Viola Spolin. A experiência instigou a proposição de uma encenação teatral virtual, intitulada “Minha janela se abriu pra praça”, aceita para ser desenvolvida no 20º FETO – Festival Estudantil de Teatro de Belo Horizonte, MG. O artigo explana a metodologia e resultados do processo com os estudantes, considerando os procedimentos sob a perspectiva da aprendizagem ativa, e considerando o ambiente remoto como dispositivo estruturador de linguagem. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2043510.5965/1414573102412021e0116Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-272358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435/13411Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastilho, JacyanFogaça, Marcos Clóvis2024-02-29T14:48:07Zoai::article/20435Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:07Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
Ideas confinadas o Mi ventana daba a la plaza: Creación teatral online con alumnos de escuelas públicas
Ideias confinadas ou Minha janela se abriu pra praça: O fazer teatral online com estudantes da rede pública
title Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
spellingShingle Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
Castilho, Jacyan
Teatro virtual
Teatro na escola
Teatro na pandemia
Virtual theater
Theater at school
Theater in pandemic
Teatro virtual
Teatro en la escuela
Teatro en la pandemia
title_short Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
title_full Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
title_fullStr Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
title_full_unstemmed Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
title_sort Confined Ideas or My window opened to the square: Online performing arts with public school students
author Castilho, Jacyan
author_facet Castilho, Jacyan
Fogaça, Marcos Clóvis
author_role author
author2 Fogaça, Marcos Clóvis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castilho, Jacyan
Fogaça, Marcos Clóvis
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro virtual
Teatro na escola
Teatro na pandemia
Virtual theater
Theater at school
Theater in pandemic
Teatro virtual
Teatro en la escuela
Teatro en la pandemia
topic Teatro virtual
Teatro na escola
Teatro na pandemia
Virtual theater
Theater at school
Theater in pandemic
Teatro virtual
Teatro en la escuela
Teatro en la pandemia
description The article brings a report of the teaching experience in online platforms for students of Elementary School II in the city of Sorocaba, SP, carried out during the Covid-19 pandemic in 2020-21. An adaptation was made, for the virtual environment, of the theatrical games present in Viola Spolin's binder. The experience instigated the proposition of a virtual theatrical production, entitled "My window opened to the square", accepted to be developed in the 20th FETO - Student Theater Festival of Belo Horizonte, MG. The article explains the methodology and results of the process with the students, considering the procedures from the perspective of active learning, and considering the remote environment as a structuring device of language. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435
10.5965/1414573102412021e0116
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20435/13411
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500454154240