(Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566
Resumo: The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.
id UDESC-1_ad450981fe3c881b82d370a561d2c0b2
oai_identifier_str oai::article/21566
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation(Des)Educación del cuerpo a través de las artes en la formación de pedagogas(os)(Des)Educação do corpo pelas artes na formação de pedagogas(os) CorpoPedagogiaFormação de Professoras(es)BodyPedagogyTeacher educationCuerpoPedagogíaFormación de profesoras(es)The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.El artículo aborda una propuesta de estudios en prácticas corporales que se ha realizado en la Licenciatura en Pedagogía a partir de combinaciones de elementos del sistema Laban, la Técnica Klauss Vianna, los Juegos Teatrales de Viola Spolin y las culturas del juego, que genera enfoques multifocales. y más espacios abiertos en la formación de docentes para la (des)educación del cuerpo oprimido. Se discuten las especificidades del trabajo con el cuerpo en este curso y la relevancia de la multirreferencialidad como posición epistemológica fructífera en la formación corporal de los profesionales de la Educación. Las principales bases conceptuales que sustentan las prácticas se presentan en forma de memorial, en el que se narra sobre las docentes-formadoras, sus técnicas, didácticas y metodologías. Se describen los experimentos artísticos y didácticos realizados, mientras se diseñan sus análisis a través del diálogo entre prácticas y sustratos teóricos.O artigo aborda uma proposta de estudos em práticas corporais que vem sendo realizada no curso de Licenciatura em Pedagogia, a partir de combinações de elementos do sistema Laban, da Técnica Klauss Vianna, dos Jogos Teatrais de Viola Spolin e das culturas do brincar, o que gera abordagens multifocais e espaços mais abertos à formação de professoras(es) para a (des)Educação do corpo oprimido. São discutidas especificidades do trabalho com o corpo neste curso e a pertinência da multirreferencialidade, como uma posição epistemológica frutífera na formação corporal de profissionais da Educação. As principais bases conceituais que fundamentam as práticas são apresentadas em forma de memorial, no qual narra-se sobre professoras-formadoras, suas técnicas, didáticas e metodologias. Descreve-se os experimentos artísticos e didáticos realizados, ao mesmo tempo em que são desenhadas suas análises, por meio do diálogo entre as práticas e os substratos teóricosUniversidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2156610.5965/1414573101432022e0107Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-262358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14118https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14115Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos2024-02-29T15:03:32Zoai::article/21566Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:32Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
(Des)Educación del cuerpo a través de las artes en la formación de pedagogas(os)
(Des)Educação do corpo pelas artes na formação de pedagogas(os)
title (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
spellingShingle (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
Corpo
Pedagogia
Formação de Professoras(es)
Body
Pedagogy
Teacher education
Cuerpo
Pedagogía
Formación de profesoras(es)
title_short (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
title_full (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
title_fullStr (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
title_full_unstemmed (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
title_sort (Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
author Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
author_facet Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Pedagogia
Formação de Professoras(es)
Body
Pedagogy
Teacher education
Cuerpo
Pedagogía
Formación de profesoras(es)
topic Corpo
Pedagogia
Formação de Professoras(es)
Body
Pedagogy
Teacher education
Cuerpo
Pedagogía
Formación de profesoras(es)
description The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566
10.5965/1414573101432022e0107
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14118
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26
2358-6958
10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500999413760