(Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566 |
Resumo: | The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates. |
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(Dis)Education of the body through arts in the pedagogues preparation(Des)Educación del cuerpo a través de las artes en la formación de pedagogas(os)(Des)Educação do corpo pelas artes na formação de pedagogas(os) CorpoPedagogiaFormação de Professoras(es)BodyPedagogyTeacher educationCuerpoPedagogíaFormación de profesoras(es)The article approaches a proposal of studies in corporal practices that has been carried out in the Pedagogy course from combinations of elements of the Laban system, the Klauss Vianna Technique, the Viola Spolin´s theater games and the cultures of play, which generates multifocal approaches and broaden spaces in teachers´ education for the (mis)education of the oppressed body. Specificities of working with the body in this course are discussed and the relevance of multi-referentiality as a fruitful epistemological position in the body formation of professionals from the field of Education. The main conceptual bases that support the practices are presented in the form of a memorial, narrating about researchers, their techniques, didactics and methodologies. The artistic and didactic experiments are described, while their analyzes are designed through the dialogue between practices and theoretical substrates.El artículo aborda una propuesta de estudios en prácticas corporales que se ha realizado en la Licenciatura en Pedagogía a partir de combinaciones de elementos del sistema Laban, la Técnica Klauss Vianna, los Juegos Teatrales de Viola Spolin y las culturas del juego, que genera enfoques multifocales. y más espacios abiertos en la formación de docentes para la (des)educación del cuerpo oprimido. Se discuten las especificidades del trabajo con el cuerpo en este curso y la relevancia de la multirreferencialidad como posición epistemológica fructífera en la formación corporal de los profesionales de la Educación. Las principales bases conceptuales que sustentan las prácticas se presentan en forma de memorial, en el que se narra sobre las docentes-formadoras, sus técnicas, didácticas y metodologías. Se describen los experimentos artísticos y didácticos realizados, mientras se diseñan sus análisis a través del diálogo entre prácticas y sustratos teóricos.O artigo aborda uma proposta de estudos em práticas corporais que vem sendo realizada no curso de Licenciatura em Pedagogia, a partir de combinações de elementos do sistema Laban, da Técnica Klauss Vianna, dos Jogos Teatrais de Viola Spolin e das culturas do brincar, o que gera abordagens multifocais e espaços mais abertos à formação de professoras(es) para a (des)Educação do corpo oprimido. São discutidas especificidades do trabalho com o corpo neste curso e a pertinência da multirreferencialidade, como uma posição epistemológica frutífera na formação corporal de profissionais da Educação. As principais bases conceituais que fundamentam as práticas são apresentadas em forma de memorial, no qual narra-se sobre professoras-formadoras, suas técnicas, didáticas e metodologias. Descreve-se os experimentos artísticos e didáticos realizados, ao mesmo tempo em que são desenhadas suas análises, por meio do diálogo entre as práticas e os substratos teóricosUniversidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2156610.5965/1414573101432022e0107Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-262358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14118https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21566/14115Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos2024-02-29T15:03:32Zoai::article/21566Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:32Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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