What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Russeff, Janaína Meira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20408
Resumo: This qualitative research presents an artistic-pedagogical inventory of the practices and actions of artist-teachers in times of pandemic, in Rio de Janeiro, Brazil. It reflected, through a critical and hopeful outline, on what happened in the first semester of 2020 with the teaching of Drama in Basic Education in the state of Rio de Janeiro. Always attentive to the voices of teachers, and substantiated by theoretical-documentary references, this article identifies the protagonism of teachers who assumed, often without realizing it, the condition of researchers, authors, producers of emergency knowledge and protagonists of this unprecedented moment of our history.
id UDESC-1_b18de087c8850322dc6f2abb24c11ba2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20408
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic¿Qué fue lo que pasó? Inventario artístico-pedagógico de la docencia en Teatro de Río de Janeiro en tiempos de pandemiaO que foi que aconteceu? Inventário artístico-pedagógico do ensino do teatro fluminense nos tempos de pandemiaEnsino do teatroPedagogia do teatroEnsino remotoDrama teachingDrama pedagogyRemote teaching.Docencia teatralPedagogía teatralEnseñanza remotaThis qualitative research presents an artistic-pedagogical inventory of the practices and actions of artist-teachers in times of pandemic, in Rio de Janeiro, Brazil. It reflected, through a critical and hopeful outline, on what happened in the first semester of 2020 with the teaching of Drama in Basic Education in the state of Rio de Janeiro. Always attentive to the voices of teachers, and substantiated by theoretical-documentary references, this article identifies the protagonism of teachers who assumed, often without realizing it, the condition of researchers, authors, producers of emergency knowledge and protagonists of this unprecedented moment of our history.Esta investigación cualitativa presentó un inventario artístico-pedagógico de las prácticas y acciones de los artistas-maestros en tiempos de pandemia.  A través de un esquema crítico y esperanzador, reflexionó sobre lo ocurrido en el primer semestre de 2020 con la docencia del Teatro en Educación Básica en lo estado de Rio de Janeiro, Brasil. Siempre atento a las voces de los docentes y sustentado en referencias teórico-documentales, este artículo identificó el protagonismo asumido por los profesores  que asumieron - muchas veces sin darse cuenta - la condición de investigadores, autores, productores de conocimientos de emergencia y protagonistas de este momento inédito en nuestra  historia.Esta pesquisa, de cunho qualitativo, apresentou um inventário artístico-pedagógico das práticas e ações de artistas-docentes nos tempos de pandemia. Portanto, refletiu, por meio de um traçado crítico e esperançoso, sobre o que aconteceu no primeiro semestre do ano de 2020 com o ensino do Teatro na Educação Básica fluminense. Sempre atento às vozes de professores e consubstanciado por referências teórico-documentais, este artigo identificou o protagonismo dos professores que assumiram, muitas vezes, sem que se dessem conta, a condição de pesquisadores, autores, produtores de saberes emergenciais e protagonistas desse momento inédito de nossa história.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2040810.5965/1414573103422021e0115Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-342358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20408/13778Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRusseff, Janaína Meira2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20408Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
¿Qué fue lo que pasó? Inventario artístico-pedagógico de la docencia en Teatro de Río de Janeiro en tiempos de pandemia
O que foi que aconteceu? Inventário artístico-pedagógico do ensino do teatro fluminense nos tempos de pandemia
title What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
spellingShingle What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
Russeff, Janaína Meira
Ensino do teatro
Pedagogia do teatro
Ensino remoto
Drama teaching
Drama pedagogy
Remote teaching.
Docencia teatral
Pedagogía teatral
Enseñanza remota
title_short What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
title_full What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
title_fullStr What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
title_full_unstemmed What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
title_sort What happened? An artistic-pedagogical inventory of drama teaching in Rio de Janeiro in times of pandemic
author Russeff, Janaína Meira
author_facet Russeff, Janaína Meira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Russeff, Janaína Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino do teatro
Pedagogia do teatro
Ensino remoto
Drama teaching
Drama pedagogy
Remote teaching.
Docencia teatral
Pedagogía teatral
Enseñanza remota
topic Ensino do teatro
Pedagogia do teatro
Ensino remoto
Drama teaching
Drama pedagogy
Remote teaching.
Docencia teatral
Pedagogía teatral
Enseñanza remota
description This qualitative research presents an artistic-pedagogical inventory of the practices and actions of artist-teachers in times of pandemic, in Rio de Janeiro, Brazil. It reflected, through a critical and hopeful outline, on what happened in the first semester of 2020 with the teaching of Drama in Basic Education in the state of Rio de Janeiro. Always attentive to the voices of teachers, and substantiated by theoretical-documentary references, this article identifies the protagonism of teachers who assumed, often without realizing it, the condition of researchers, authors, producers of emergency knowledge and protagonists of this unprecedented moment of our history.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20408
10.5965/1414573103422021e0115
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20408
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20408/13778
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-34
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-34
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-34
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507433476096