Theaters of Decoloniality
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20851 |
Resumo: | The study approaches the recent production of Brazilian theater, based on the plays of the festival Verão Sem Censura (2020), in order to map traces of Decoloniality that seem to impose themselves in the broader panorama. It proposes, then, as a creative gesture regarding this scene that has been challenging and confronting basic principles of theater, the emergence of the word/concept Teatre, giving a history of its socio-cultural antecedents and observing its poetic-political modes of action. |
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Theaters of DecolonialityTeatres de la DecolonialidadTeatres da DecolonialidadeTeatroDecolonialidadeCaranguejo OverdriveTeatreTheaterDecolonialityCaranguejo OverdriveTeatreTeatroDecolonialidadCaranguejo OverdriveThe study approaches the recent production of Brazilian theater, based on the plays of the festival Verão Sem Censura (2020), in order to map traces of Decoloniality that seem to impose themselves in the broader panorama. It proposes, then, as a creative gesture regarding this scene that has been challenging and confronting basic principles of theater, the emergence of the word/concept Teatre, giving a history of its socio-cultural antecedents and observing its poetic-political modes of action.El estudio aborda la producción reciente del teatro brasileño, basado em las obras del festival Verão Sem Censura (2020), con el fin de mapear las huellas de la decolonialidad que parecen imponerse en el panorama más amplio. Propone, entonces, como gesto creativo frente a esta escena que viene desafiando y confrontando principios básicos del teatro, el surgimiento de la palabra/concepto Teatre, dando una historia de sus antecedentes socioculturales y observando su carácter poético-político de acción.O estudo faz abordagem sobre a produção recente do teatro brasileiro, a partir da mostra de espetáculos Verão Sem Censura (2020), a fim de mapear traços de Decolonialidade que parecem se impor no panorama mais amplo. Propõe, então, como gesto criativo diante dessa cena que vem desafiando e confrontando princípios básicos do teatro, a emergência da palavra/conceito Teatre, historiando seus antecendentes sócio-culturais e observando seus modos poético-políticos de ação.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2085110.5965/1414573102442022e0211Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-29Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-292358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20851/14219https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20851/14220Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDourado, Rodrigo Carvalho Marques2024-02-29T15:03:17Zoai::article/20851Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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The study approaches the recent production of Brazilian theater, based on the plays of the festival Verão Sem Censura (2020), in order to map traces of Decoloniality that seem to impose themselves in the broader panorama. It proposes, then, as a creative gesture regarding this scene that has been challenging and confronting basic principles of theater, the emergence of the word/concept Teatre, giving a history of its socio-cultural antecedents and observing its poetic-political modes of action. |
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