Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607 |
Resumo: | This article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. |
id |
UDESC-1_bd2c301f206d1c5a0bffe950b26dd45f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21607 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000sHitos en la legitimación del Teatro para Audiencias Jóvenes en el Chile de la década del 2000Marcos na legitimação do Teatro para Jovens no Chile nos anos 2000teatro infantilteatro familiararte y educaciónchildren’s theatrefamily theatreart and educationteatro infantilteatro familiararte educaçãoThis article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. En este artículo se identifican hitos cruciales para el desarrollo del Teatro para Audiencias Jóvenes (TPAJ) de la década del 2000 en Chile. Se presenta una visión sintética del TPAJ en Chile, reconociendo, en base a nociones Bourdianas, una tensión entre objetivos educativos y objetivos artísticos que ha implicado la deslegitimación de este tipo de creaciones. El artículo analiza entrevistas a agentes significativos del periodo para discutir cómo ciertos hitos contribuyeron a legitimar el TPAJ en el campo teatral chileno, buscando un balance entre educación y arte y enfatizando el respeto por la capacidad de sus audiencias de tener experiencias estéticas valiosas. Este artigo identifica feitos cruciais para o desenvolvimento do Teatro Para Audiências Jovens (TPAJ) no Chile da década de 2000. Apresenta-se uma visão sintética do TPAJ no Chile, reconhecendo, com base nas noções bourdianas, uma tensão entre objetivos educacionais e objetivos artísticos que implicou a deslegitimação deste tipo de criações. O artigo analisa entrevistas com importantes agentes do período para discutir como determinados marcos contribuíram para legitimar o TPAJ no campo teatral chileno, buscando um equilíbrio entre educação e arte e enfatizando o respeito à capacidade de seus públicos de ter experiências estéticas valiosas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2160710.5965/1414573102442022e0202Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCspaporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14769https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14770Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillanueva, CatalinaFuente, Héctor Ponce de laOlivares, PauloRossel, Camilo2022-09-26T20:44:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21607Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-09-26T20:44:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s Hitos en la legitimación del Teatro para Audiencias Jóvenes en el Chile de la década del 2000 Marcos na legitimação do Teatro para Jovens no Chile nos anos 2000 |
title |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
spellingShingle |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s Villanueva, Catalina teatro infantil teatro familiar arte y educación children’s theatre family theatre art and education teatro infantil teatro familiar arte educação |
title_short |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
title_full |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
title_fullStr |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
title_full_unstemmed |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
title_sort |
Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s |
author |
Villanueva, Catalina |
author_facet |
Villanueva, Catalina Fuente, Héctor Ponce de la Olivares, Paulo Rossel, Camilo |
author_role |
author |
author2 |
Fuente, Héctor Ponce de la Olivares, Paulo Rossel, Camilo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villanueva, Catalina Fuente, Héctor Ponce de la Olivares, Paulo Rossel, Camilo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teatro infantil teatro familiar arte y educación children’s theatre family theatre art and education teatro infantil teatro familiar arte educação |
topic |
teatro infantil teatro familiar arte y educación children’s theatre family theatre art and education teatro infantil teatro familiar arte educação |
description |
This article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607 10.5965/1414573102442022e0202 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por |
language |
spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14769 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507942035456 |