Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villanueva, Catalina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fuente, Héctor Ponce de la, Olivares, Paulo, Rossel, Camilo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607
Resumo: This article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. 
id UDESC-1_bd2c301f206d1c5a0bffe950b26dd45f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21607
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000sHitos en la legitimación del Teatro para Audiencias Jóvenes en el Chile de la década del 2000Marcos na legitimação do Teatro para Jovens no Chile nos anos 2000teatro infantilteatro familiararte y educaciónchildren’s theatrefamily theatreart and educationteatro infantilteatro familiararte educaçãoThis article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. En este artículo se identifican hitos cruciales para el desarrollo del Teatro para Audiencias Jóvenes (TPAJ) de la década del 2000 en Chile. Se presenta una visión sintética del TPAJ en Chile, reconociendo, en base a nociones Bourdianas, una tensión entre objetivos educativos y objetivos artísticos que ha implicado la deslegitimación de este tipo de creaciones. El artículo analiza entrevistas a agentes significativos del periodo para discutir cómo ciertos hitos contribuyeron a legitimar el TPAJ en el campo teatral chileno, buscando un balance entre educación y arte y enfatizando el respeto por la capacidad de sus audiencias de tener experiencias estéticas valiosas. Este artigo identifica feitos cruciais para o desenvolvimento do Teatro Para Audiências Jovens (TPAJ) no Chile da década de 2000. Apresenta-se uma visão sintética do TPAJ no Chile, reconhecendo, com base nas noções bourdianas, uma tensão entre objetivos educacionais e objetivos artísticos que implicou a deslegitimação deste tipo de criações. O artigo analisa entrevistas com importantes agentes do período para discutir como determinados marcos contribuíram para legitimar o TPAJ no campo teatral chileno, buscando um equilíbrio entre educação e arte e enfatizando o respeito à capacidade de seus públicos de ter experiências estéticas valiosas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2160710.5965/1414573102442022e0202Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCspaporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14769https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14770Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillanueva, CatalinaFuente, Héctor Ponce de laOlivares, PauloRossel, Camilo2022-09-26T20:44:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21607Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-09-26T20:44:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
Hitos en la legitimación del Teatro para Audiencias Jóvenes en el Chile de la década del 2000
Marcos na legitimação do Teatro para Jovens no Chile nos anos 2000
title Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
spellingShingle Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
Villanueva, Catalina
teatro infantil
teatro familiar
arte y educación
children’s theatre
family theatre
art and education
teatro infantil
teatro familiar
arte educação
title_short Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
title_full Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
title_fullStr Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
title_full_unstemmed Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
title_sort Milestones in the legitimation of Theatre for Young Audiences in Chile in the 2000s
author Villanueva, Catalina
author_facet Villanueva, Catalina
Fuente, Héctor Ponce de la
Olivares, Paulo
Rossel, Camilo
author_role author
author2 Fuente, Héctor Ponce de la
Olivares, Paulo
Rossel, Camilo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villanueva, Catalina
Fuente, Héctor Ponce de la
Olivares, Paulo
Rossel, Camilo
dc.subject.por.fl_str_mv teatro infantil
teatro familiar
arte y educación
children’s theatre
family theatre
art and education
teatro infantil
teatro familiar
arte educação
topic teatro infantil
teatro familiar
arte y educación
children’s theatre
family theatre
art and education
teatro infantil
teatro familiar
arte educação
description This article identifies crucial milestones for the development of Theatre for Young Audiences (TYA) during the 2000s in Chile. A synthetic vision of the history of TYA in the country is presented, recognising, based on Bourdian notions, a tension between educational objectives and artistic objectives implied in the delegitimization of this type of creations. The article analyses interviews with significant agents of the period to discuss how these milestones contributed to the legitimation of TYA in the Chilean theatre field, seeking a balance between education and art and emphasizing respect for the capacities of their audiences to have valuable aesthetic experiences. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607
10.5965/1414573102442022e0202
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0202
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14769
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21607/14770
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507942035456