Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253 |
Resumo: | This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning. |
id |
UDESC-1_c30f368243239d808bb97812b6f94774 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/23253 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in BogotáDe repente un clown: reflexiones sobre los gestos en una experiencia personal en BogotáSoudain un clown: réflexions sur les gestes sur une expérience personnelle à BogotáAll'improvviso un clown: riflessioni sui gesti su un'esperienza personale a BogotáDe repente um clown: reflexões sobre gestos em uma experiência pessoal em BogotáClownGestoDançaTeatroExperiênciaClownGestureDanceTheaterExperienceClownGestoBailarTeatroExperienciaThis article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.Este artículo es un relato de experiencia que parte de una experiencia personal vivida en un taller de clown desarrollado por la actriz colombiana Viviana Bernal en el año 2022 en Bogotá. La pesquisa trata, a través de la interdisciplinariedad entre los estudios de teatro, danza y clown, de analizar ejemplos concretos que fueron tomados de este taller para reflexionar sobre algunas cuestiones: ¿Cómo un gesto produce risa? ¿Cuál es la relación entre la percepción del gesto y las cuestiones históricas y sociales? Luego de dichas reflexiones basadas en teorías de Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard y otros, se pudo constatar la pertinencia de este estudio, que consiste en dar importancia al proceso de registro y reflexiones de la experiencia empírica del actor sobre su formación corporal y la del público sobre sus percepciones como herramienta de investigación en el arte y como posición política.Este artigo é um relato de experiência que parte de uma vivência pessoal do autor em uma oficina de clown desenvolvida pela atriz colombiana Viviana Bernal em 2022 em Bogotá. A pesquisa se ocupa, por meio da interdisciplinaridade entre os estudos de teatro, dança e do clown, a analisar exemplos concretos que foram retirados dessa oficina para refletir sobre algumas questões: Como um gesto produz risada? Qual a relação da percepção do gesto com questões históricas e sociais? Depois de tais reflexões baseadas em teorias de Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard e outros, foi possível constatar a relevância desse estudo que consiste em dar importância ao processo de registro e reflexões da experiência empírica do ator sobre seus treinamentos corporais e do público sobre suas per(re)cepções como ferramenta para a investigação na arte e como posicionamento político.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2325310.5965/1414573102472023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15657https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15658Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Raylson Silva daFonseca, Michelle Nascimento Cabral2024-02-29T15:05:14Zoai::article/23253Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:14Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá De repente un clown: reflexiones sobre los gestos en una experiencia personal en Bogotá Soudain un clown: réflexions sur les gestes sur une expérience personnelle à Bogotá All'improvviso un clown: riflessioni sui gesti su un'esperienza personale a Bogotá De repente um clown: reflexões sobre gestos em uma experiência pessoal em Bogotá |
title |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
spellingShingle |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá Conceição, Raylson Silva da Clown Gesto Dança Teatro Experiência Clown Gesture Dance Theater Experience Clown Gesto Bailar Teatro Experiencia |
title_short |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
title_full |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
title_fullStr |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
title_full_unstemmed |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
title_sort |
Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá |
author |
Conceição, Raylson Silva da |
author_facet |
Conceição, Raylson Silva da Fonseca, Michelle Nascimento Cabral |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Michelle Nascimento Cabral |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Raylson Silva da Fonseca, Michelle Nascimento Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Clown Gesto Dança Teatro Experiência Clown Gesture Dance Theater Experience Clown Gesto Bailar Teatro Experiencia |
topic |
Clown Gesto Dança Teatro Experiência Clown Gesture Dance Theater Experience Clown Gesto Bailar Teatro Experiencia |
description |
This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253 10.5965/1414573102472023e0108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102472023e0108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15657 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15658 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17 Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102472023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501872877568 |