Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Raylson Silva da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fonseca, Michelle Nascimento Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253
Resumo: This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.
id UDESC-1_c30f368243239d808bb97812b6f94774
oai_identifier_str oai::article/23253
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in BogotáDe repente un clown: reflexiones sobre los gestos en una experiencia personal en BogotáSoudain un clown: réflexions sur les gestes sur une expérience personnelle à BogotáAll'improvviso un clown: riflessioni sui gesti su un'esperienza personale a BogotáDe repente um clown: reflexões sobre gestos em uma experiência pessoal em BogotáClownGestoDançaTeatroExperiênciaClownGestureDanceTheaterExperienceClownGestoBailarTeatroExperienciaThis article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.Este artículo es un relato de experiencia que parte de una experiencia personal vivida en un taller de clown desarrollado por la actriz colombiana Viviana Bernal en el año 2022 en Bogotá. La pesquisa trata, a través de la interdisciplinariedad entre los estudios de teatro, danza y clown, de analizar ejemplos concretos que fueron tomados de este taller para reflexionar sobre algunas cuestiones: ¿Cómo un gesto produce risa? ¿Cuál es la relación entre la percepción del gesto y las cuestiones históricas y sociales? Luego de dichas reflexiones basadas en teorías de Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard y otros, se pudo constatar la pertinencia de este estudio, que consiste en dar importancia al proceso de registro y reflexiones de la experiencia empírica del actor sobre su formación corporal y la del público sobre sus percepciones como herramienta de investigación en el arte y como posición política.Este artigo é um relato de experiência que parte de uma vivência pessoal do autor em uma oficina de clown desenvolvida pela atriz colombiana Viviana Bernal em 2022 em Bogotá. A pesquisa se ocupa, por meio da interdisciplinaridade entre os estudos de teatro, dança e do clown, a analisar exemplos concretos que foram retirados dessa oficina para refletir sobre algumas questões: Como um gesto produz risada? Qual a relação da percepção do gesto com questões históricas e sociais? Depois de tais reflexões baseadas em teorias de Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard e outros, foi possível constatar a relevância desse estudo que consiste em dar importância ao processo de registro e reflexões da experiência empírica do ator sobre seus treinamentos corporais e do público sobre suas per(re)cepções como ferramenta para a investigação na arte e como posicionamento político.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2325310.5965/1414573102472023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15657https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15658Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Raylson Silva daFonseca, Michelle Nascimento Cabral2024-02-29T15:05:14Zoai::article/23253Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:14Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
De repente un clown: reflexiones sobre los gestos en una experiencia personal en Bogotá
Soudain un clown: réflexions sur les gestes sur une expérience personnelle à Bogotá
All'improvviso un clown: riflessioni sui gesti su un'esperienza personale a Bogotá
De repente um clown: reflexões sobre gestos em uma experiência pessoal em Bogotá
title Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
spellingShingle Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
Conceição, Raylson Silva da
Clown
Gesto
Dança
Teatro
Experiência
Clown
Gesture
Dance
Theater
Experience
Clown
Gesto
Bailar
Teatro
Experiencia
title_short Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
title_full Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
title_fullStr Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
title_full_unstemmed Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
title_sort Suddenly a clown: reflections about gestures in a personal experience in Bogotá
author Conceição, Raylson Silva da
author_facet Conceição, Raylson Silva da
Fonseca, Michelle Nascimento Cabral
author_role author
author2 Fonseca, Michelle Nascimento Cabral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Raylson Silva da
Fonseca, Michelle Nascimento Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Clown
Gesto
Dança
Teatro
Experiência
Clown
Gesture
Dance
Theater
Experience
Clown
Gesto
Bailar
Teatro
Experiencia
topic Clown
Gesto
Dança
Teatro
Experiência
Clown
Gesture
Dance
Theater
Experience
Clown
Gesto
Bailar
Teatro
Experiencia
description This article is an experience report that starts from a personal experience lived in a clown workshop developed by the Colombian actress Viviana Bernal in 2022 in Bogotá. This work aimed, through the interdisciplinarity between theater, dance and clown studies, to analyze concrete examples that were taken from this workshop to reflect on some questions: How does a gesture produce laughter? What is the relationship between the perception of the gesture and the historical and social issues? After such reflections based on the theories developed by Merleau-Ponty, Jorge Dubatti, Hubert Godard and others, it was possible to verify the relevance of this study, which highlight the recording process and reflections of the actor's empirical experience on his body training and also of the audience about their perceptions/receptions as a tool for research in art and as a political positioning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253
10.5965/1414573102472023e0108
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15657
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23253/15658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-17
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501872877568