City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Abimaelson
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687
Resumo: In contemporary formative relationships there is an attitudinal and epistemic need to make the city a space for the aesthetic experience to exist and, therefore, one of the ways in which such an educational premise, which slips directly into the formation of new spectators, can be consolidated as an area of knowledge and field of experience, it would be the regular occupation of public spaces by different aesthetic actions, thus, Universities are not outside of this context. Thus, in an essayistic way, the following work raises some reflections on the training potential that the city can offer in the construction of aesthetic artifacts and, also, some possible relationships between curriculum, city and culture in artistic training.
id UDESC-1_d5dece17b993849790098f9a4e7e5d91
oai_identifier_str oai::article/22687
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula Ciudad y experiencia estética: ocupar las calles, ocupar los currículosCidade e experiência estética: ocupar as ruas, para ocupar os currículosCidadeExperiência estéticaTeatroFormação de professoresCityAesthetic experienceTheaterTeacher trainingCiudadExperiencia estéticaTeatroFormación docenteIn contemporary formative relationships there is an attitudinal and epistemic need to make the city a space for the aesthetic experience to exist and, therefore, one of the ways in which such an educational premise, which slips directly into the formation of new spectators, can be consolidated as an area of knowledge and field of experience, it would be the regular occupation of public spaces by different aesthetic actions, thus, Universities are not outside of this context. Thus, in an essayistic way, the following work raises some reflections on the training potential that the city can offer in the construction of aesthetic artifacts and, also, some possible relationships between curriculum, city and culture in artistic training.En las relaciones formativas contemporáneas existe una necesidad actitudinal y epistémica de hacer de la ciudad un espacio para que exista la experiencia estética y, por tanto, una de las formas en que tal premisa educativa, que se desliza directamente en la formación de nuevos espectadores, puede consolidarse como área de conocimiento y campo de experiencia sería la ocupación regular de los espacios públicos por diferentes acciones estéticas, por lo que las Universidades no quedan fuera de este contexto. Así, de manera ensayística, el siguiente trabajo plantea algunas reflexiones sobre el potencial formativo que la ciudad puede ofrecer en la construcción de artefactos estéticos y, también, algunas posibles relaciones entre currículum, ciudad y cultura en la formación artística.Há nas relações formativas contemporâneas a necessidade atitudinal e epistêmica de se fazer da cidade um espaço para que a experiência estética possa existir e, assim sendo, uma das maneiras para que tal premissa educativa, que resvala diretamente na formação de novos espectadores, possa se consolidar enquanto área de conhecimento e campo de experiência seria a ocupação regular dos espaços públicos por ações estéticas diversas, desse modo, as Universidades não estão fora deste contexto. Assim, de maneira ensaística, o trabalho a seguir levanta algumas reflexões sobre as potências formativas que a cidade pode oferecer na construção de artefatos estéticos e, ainda, algumas possíveis relações entre currículo, cidade e cultura na formação artística.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2268710.5965/1414573103452022e0113Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-30Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-30Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-302358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687/14907https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687/14908Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Abimaelson 2024-02-29T15:00:24Zoai::article/22687Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:00:24Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
Ciudad y experiencia estética: ocupar las calles, ocupar los currículos
Cidade e experiência estética: ocupar as ruas, para ocupar os currículos
title City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
spellingShingle City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
Santos, Abimaelson
Cidade
Experiência estética
Teatro
Formação de professores
City
Aesthetic experience
Theater
Teacher training
Ciudad
Experiencia estética
Teatro
Formación docente
title_short City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
title_full City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
title_fullStr City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
title_full_unstemmed City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
title_sort City and aesthetic experience: occupy the streets, to occupy the curricula
author Santos, Abimaelson
author_facet Santos, Abimaelson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Abimaelson
dc.subject.por.fl_str_mv Cidade
Experiência estética
Teatro
Formação de professores
City
Aesthetic experience
Theater
Teacher training
Ciudad
Experiencia estética
Teatro
Formación docente
topic Cidade
Experiência estética
Teatro
Formação de professores
City
Aesthetic experience
Theater
Teacher training
Ciudad
Experiencia estética
Teatro
Formación docente
description In contemporary formative relationships there is an attitudinal and epistemic need to make the city a space for the aesthetic experience to exist and, therefore, one of the ways in which such an educational premise, which slips directly into the formation of new spectators, can be consolidated as an area of knowledge and field of experience, it would be the regular occupation of public spaces by different aesthetic actions, thus, Universities are not outside of this context. Thus, in an essayistic way, the following work raises some reflections on the training potential that the city can offer in the construction of aesthetic artifacts and, also, some possible relationships between curriculum, city and culture in artistic training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687
10.5965/1414573103452022e0113
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687/14907
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22687/14908
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-30
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-30
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-30
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501737611264