To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fahrer, Lucienne Guedes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485
Resumo: The theatrical practice experience had to adapt to atypical sites and different plans of action, due to the necessary social distancing in the pandemic context. The article explores pedagogical and artistic attempts realized through students in graduate classes at a public university, based on different perspectives, and developed from the creative initiative in live events as an object of study and connection to the audience. Preferably to the analytical approach, the choice is to consider words and themes that came into view during the work in class resulting from the remote circumstances, as a way to introduce an initial consideration on the challenges and uncertainties of the theatrical creation.
id UDESC-1_d7fc1380654ac0084b72e739f9eef625
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20485
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distanceInsistir el la presencia – Intentos de invención teatral y pedagógica en tiempos de aislamientoInsistir na presença – Tentativas de invenção teatral e pedagógica em isolamentoTeatroProcesso de criaçãoPedagogia teatralArte no contexto pandêmicoTheatreCreative processPedagogy of theatreArt in the pandemic contextTeatroProceso creativoPedagogía del teatroArte en el contexto de la pandemiaThe theatrical practice experience had to adapt to atypical sites and different plans of action, due to the necessary social distancing in the pandemic context. The article explores pedagogical and artistic attempts realized through students in graduate classes at a public university, based on different perspectives, and developed from the creative initiative in live events as an object of study and connection to the audience. Preferably to the analytical approach, the choice is to consider words and themes that came into view during the work in class resulting from the remote circumstances, as a way to introduce an initial consideration on the challenges and uncertainties of the theatrical creation.La experiencia de la práctica teatral, tuvo que trasladarse a otros lugares y modos de operación debido a la distancia social necesaria en el contexto de la pandemia. El artículo discute los intentos pedagógicos y artísticos realizados en clases de graduados en una universidad pública, a partir de referencias bibliográficas de diferentes áreas de conocimiento y desde la insistencia en la creación de eventos en vivo como objeto de estudio y relación con los espectadores. En lugar de un enfoque analítico y reflexivo, el artículo opta por abordar palabras y temas que llegaron a la sala de trabajo virtual, como forma de desarrollar una primera reflexión sobre los enfrentamientos e incertidumbres de la creación teatral.A experiência da prática teatral teve que se deslocar para outros lugares e modos de operação, por conta do distanciamento social necessário ao contexto pandêmico. O artigo discorre sobre tentativas pedagógicas e artísticas realizadas no trabalho com turmas de graduação em universidade pública, apoiando-se em referências de áreas diversas e a partir da insistência em criar eventos ao vivo como objeto de estudo e relação com o público. Ao invés do enfoque analítico, o artigo escolheu aproximar-se de palavras e temas que vieram à sala de trabalho pela força das circunstâncias remotas, como forma de desenvolver uma primeira reflexão a respeito dos enfrentamentos e incertezas da criação teatral.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2048510.5965/1414573103422021e0116Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-312358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485/13779Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFahrer, Lucienne Guedes2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20485Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
Insistir el la presencia – Intentos de invención teatral y pedagógica en tiempos de aislamiento
Insistir na presença – Tentativas de invenção teatral e pedagógica em isolamento
title To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
spellingShingle To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
Fahrer, Lucienne Guedes
Teatro
Processo de criação
Pedagogia teatral
Arte no contexto pandêmico
Theatre
Creative process
Pedagogy of theatre
Art in the pandemic context
Teatro
Proceso creativo
Pedagogía del teatro
Arte en el contexto de la pandemia
title_short To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
title_full To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
title_fullStr To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
title_full_unstemmed To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
title_sort To insist on presence – Attempts at theatrical and pedagogical invention in social distance
author Fahrer, Lucienne Guedes
author_facet Fahrer, Lucienne Guedes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fahrer, Lucienne Guedes
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro
Processo de criação
Pedagogia teatral
Arte no contexto pandêmico
Theatre
Creative process
Pedagogy of theatre
Art in the pandemic context
Teatro
Proceso creativo
Pedagogía del teatro
Arte en el contexto de la pandemia
topic Teatro
Processo de criação
Pedagogia teatral
Arte no contexto pandêmico
Theatre
Creative process
Pedagogy of theatre
Art in the pandemic context
Teatro
Proceso creativo
Pedagogía del teatro
Arte en el contexto de la pandemia
description The theatrical practice experience had to adapt to atypical sites and different plans of action, due to the necessary social distancing in the pandemic context. The article explores pedagogical and artistic attempts realized through students in graduate classes at a public university, based on different perspectives, and developed from the creative initiative in live events as an object of study and connection to the audience. Preferably to the analytical approach, the choice is to consider words and themes that came into view during the work in class resulting from the remote circumstances, as a way to introduce an initial consideration on the challenges and uncertainties of the theatrical creation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485
10.5965/1414573103422021e0116
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20485/13779
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507477516288