The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benicio, Raimundo Kleberson de Oliveira
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707
Resumo: This paper presents some anti-racist theater teaching methodologies developed and thought in the dialogue between teachers and students of university classes. To this end, there is a support in current epistemologies to propose a countercolonial theatrical pedagogy that focuses on the pedagogical and creative subjectivities of the class. Finally, the work presents contributions to think about a pedagogy of theater and its teaching methods in an expanded and countercolonial way.
id UDESC-1_4cfcf6259e888ec63f25c61febeda166
oai_identifier_str oai::article/24707
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogyLas paradojas de una pedagogía teatral contracolonialOs paradoxos de uma pedagogia teatral contracolonialcountercolonialpedagogy of theatreexpanded pedagogycontracolonialpedagogia do teatropedagogia expandidacontracolonialpedagogía del teatropedagogía expandidaThis paper presents some anti-racist theater teaching methodologies developed and thought in the dialogue between teachers and students of university classes. To this end, there is a support in current epistemologies to propose a countercolonial theatrical pedagogy that focuses on the pedagogical and creative subjectivities of the class. Finally, the work presents contributions to think about a pedagogy of theater and its teaching methods in an expanded and countercolonial way.En este artículo se presentan algunas metodologías de enseñanza del teatro antirracista desarrolladas y pensadas en el diálogo entre docentes y estudiantes universitarios. Para ello, existe un apoyo en las epistemologías actuales para proponer una pedagogía teatral contracolonial que se centre en las subjetividades pedagógicas y creativas de la clase. Finalmente, el trabajo presenta aportes para pensar una pedagogía del teatro y sus métodos de enseñanza de manera expandida y contracolonial.Este trabalho apresenta algumas metodologias de ensino de teatro antirracistas desenvolvidas e pensadas no diálogo entre docente e discentes de turma universitária. Para tal, há um apoio em epistemologias atuais para propor uma pedagogia teatral contracolonial que centre nas subjetividades pedagógicas e criativas da turma. Por fim, o trabalho apresenta contribuições para pensar numa pedagogia do teatro e seus métodos de ensino de forma expandida e contracolonial.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2470710.5965/1414573101502024e0112Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16813https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16814https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16815Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBenicio, Raimundo Kleberson de Oliveira2024-04-30T11:34:17Zoai::article/24707Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
Las paradojas de una pedagogía teatral contracolonial
Os paradoxos de uma pedagogia teatral contracolonial
title The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
spellingShingle The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
Benicio, Raimundo Kleberson de Oliveira
countercolonial
pedagogy of theatre
expanded pedagogy
contracolonial
pedagogia do teatro
pedagogia expandida
contracolonial
pedagogía del teatro
pedagogía expandida
title_short The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
title_full The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
title_fullStr The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
title_full_unstemmed The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
title_sort The paradoxes of a countercolonial theatrical pedagogy
author Benicio, Raimundo Kleberson de Oliveira
author_facet Benicio, Raimundo Kleberson de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benicio, Raimundo Kleberson de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv countercolonial
pedagogy of theatre
expanded pedagogy
contracolonial
pedagogia do teatro
pedagogia expandida
contracolonial
pedagogía del teatro
pedagogía expandida
topic countercolonial
pedagogy of theatre
expanded pedagogy
contracolonial
pedagogia do teatro
pedagogia expandida
contracolonial
pedagogía del teatro
pedagogía expandida
description This paper presents some anti-racist theater teaching methodologies developed and thought in the dialogue between teachers and students of university classes. To this end, there is a support in current epistemologies to propose a countercolonial theatrical pedagogy that focuses on the pedagogical and creative subjectivities of the class. Finally, the work presents contributions to think about a pedagogy of theater and its teaching methods in an expanded and countercolonial way.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707
10.5965/1414573101502024e0112
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16813
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16814
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24707/16815
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502672941056