Transphobia as trauma and curatorial criterion of cisnormativity
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25089 |
Resumo: | This article focuses on the phenomenon of transphobia to analyze the behavior of cisnormativity as a hegemonic paradigm of socio-cultural organization. In dialogue with thinkers of the cuír theory, it is argued that transphobia is not a mechanism of oppression that occurs through the demonstration of force, but rather a traumatic response of cisnormativity when envisioning its own end. A reflection is also made on the cisgender dominance of spaces of power in the theater scene, such as production, curation and criticism, in order to identify a supposedly progressive discourse of “inclusion” as a sophisticated version of the functioning of transphobia as trauma. |
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Transphobia as trauma and curatorial criterion of cisnormativityLa transfobia como trauma y criterio curatorial de cisnormatividadA transfobia como trauma e critério curatorial da cisnormatividadetransgeneridadetransfobia cisnormatividadeteoria cuírcuradoriatransgenderitytransphobiacisnormativitycuír theorycurationtransgeneridadtransfobiacisnormatividadteoría cuírcuraciónThis article focuses on the phenomenon of transphobia to analyze the behavior of cisnormativity as a hegemonic paradigm of socio-cultural organization. In dialogue with thinkers of the cuír theory, it is argued that transphobia is not a mechanism of oppression that occurs through the demonstration of force, but rather a traumatic response of cisnormativity when envisioning its own end. A reflection is also made on the cisgender dominance of spaces of power in the theater scene, such as production, curation and criticism, in order to identify a supposedly progressive discourse of “inclusion” as a sophisticated version of the functioning of transphobia as trauma.Este artículo se centra en el fenómeno de la transfobia para analizar el comportamiento de la cisnormatividad como paradigma hegemónico de organización sociocultural. En diálogo con pensadores de la teoría cuír, se sostiene que la transfobia no es un mecanismo de opresión que se da a través de la demostración de fuerza, sino una respuesta traumática de cisnormatividad al vislumbrar su propio fin. También se reflexiona sobre el predominio cisgénero de espacios de poder en la escena teatral, como la producción, la curaduría y la crítica, para identificar un discurso supuestamente progresista de “inclusión” como una versión sofisticada del funcionamiento de la transfobia como trauma.O presente artigo foca no fenômeno da transfobia para analisar o comportamento da cisnormatividade como paradigma hegemônico de organização sociocultural. Em diálogo com pensadores e pensadoras da teoria cuír, se defende que a transfobia não é um mecanismo de opressão que se dá mediante a demonstração de força, mas sim uma resposta traumática da cisnormatividade ao vislumbrar seu próprio fim. Também é feita uma reflexão acerca do domínio cisgênero dos espaços de poder do cenário teatral, como a produção, a curadoria e a crítica, de modo a identificar um discurso supostamente progressista de “inclusão” como uma versão sofisticada do funcionamento da transfobia como trauma.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2508910.5965/1414573101502024e0110Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25089/16805https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25089/16806https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25089/16807Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Oliver Olívia Lagua de Oliveira Bellas2024-04-30T11:34:00Zoai::article/25089Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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