Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Laudemir Pereira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055
Resumo: This article aims to problematize the concept of dramaturgy originally known and spread since Aristotle's writings in the book Poetics. As an idea of ​​counterdramaturgy, a notion that is immersed in a philosophical complexity of Afro-ancestral “knowledge and doings” was approached, since the concept of dramaturgy does not deal with the basic needs of Afro-Brazilian dances. As a theoretical-philosophical support, reflections of thinkers who make use of African, Afro-Brazilian and anti-colonial epistemologies were used. The thesis was defended that the organizational needs of black narratives and corporeities, presented from their afrodiasporic dances, are connected to the existential corpus sinuosity of thought and to the circularity of events. The methodological paths developed are part of a set of theoretical-practical actions on scenic presence and Afro-Brazilian corporalities on stage developed throughout his work as an artist-researcher.
id UDESC-1_e46ab384a5e8c6f994c504ca0115985e
oai_identifier_str oai::article/24055
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgyContradramaturgia y corporalidades negras: otro punto de vista sobre la noción de dramaturgiaContradramaturgia e Corp.oralidades Pretas: outro ponto de vista sobre a noção de dramaturgiadramaturgiaAristótelesAfrodiasporadanças negrasElingadramaturgyAristotleaphrodiasporablack dancesElingadramaturgiaAristótelesafrodiasporadanzas negrasElingaThis article aims to problematize the concept of dramaturgy originally known and spread since Aristotle's writings in the book Poetics. As an idea of ​​counterdramaturgy, a notion that is immersed in a philosophical complexity of Afro-ancestral “knowledge and doings” was approached, since the concept of dramaturgy does not deal with the basic needs of Afro-Brazilian dances. As a theoretical-philosophical support, reflections of thinkers who make use of African, Afro-Brazilian and anti-colonial epistemologies were used. The thesis was defended that the organizational needs of black narratives and corporeities, presented from their afrodiasporic dances, are connected to the existential corpus sinuosity of thought and to the circularity of events. The methodological paths developed are part of a set of theoretical-practical actions on scenic presence and Afro-Brazilian corporalities on stage developed throughout his work as an artist-researcher.Este artículo tiene como objetivo problematizar el concepto de dramaturgia originalmente conocido y difundido desde los escritos de Aristóteles en el libro Poética. Como idea de contradramaturgia, se abordó una noción que está inmersa en una complejidad filosófica de “saberes y haceres” afroancestrales, ya que el concepto de dramaturgia no trata con las necesidades básicas de las danzas afrobrasileñas. Como soporte teórico-filosófico se utilizaron reflexiones de pensadores que hacen uso de epistemologías africanas, afrobrasileñas y anticoloniales. Se defendió la tesis de que las necesidades organizativas de las narrativas y corporeidades negras, presentadas desde sus danzas afrodiaspóricas, están conectadas con la sinuosidad del corpus existencial del pensamiento y con la circularidad de los acontecimientos. Los caminos metodológicos desarrollados forman parte de un conjunto de acciones teórico-prácticas sobre la presencia escénica y las corporalidades afrobrasileñas en escena desarrolladas a lo largo de su trabajo como artista-investigador.O presente artigo objetiva problematizar o conceito de dramaturgia originalmente conhecido e difundido desde os escritos de Aristóteles no livro Poética. Abordou-se como ideia de contradramaturgia uma noção que está imersa em uma complexidade filosófica de “saberes e fazeres” afro-ancestrais, visto que o conceito de dramaturgia não dá conta das necessidades basilares das danças afro-brasileiras. Como suporte teórico-filosófico foram utilizadas reflexões de pensadores/as que fazem uso de epistemologias africanas, afro-brasileiras e anticoloniais. Defendeu-se a tese que as necessidades organizacionais das narrativas e corporeidades pretas, apresentadas a partir de suas danças afrodiaspóricas estão conectadas à sinuosidade corpoexistencial do pensamento e à circularidade dos acontecimentos. Os caminhos metodológicos desenvolvidos fazem parte de um conjunto de ações teórico-práticas sobre presença cênica e corporalidades afro-brasileiras em cena desenvolvidas ao longo de nossa atuação como artista-pesquisador.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2405510.5965/1414573103482023e0110Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-24Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-242358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16022https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16023https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16024Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Laudemir Pereira2024-02-29T15:04:02Zoai::article/24055Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:02Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
Contradramaturgia y corporalidades negras: otro punto de vista sobre la noción de dramaturgia
Contradramaturgia e Corp.oralidades Pretas: outro ponto de vista sobre a noção de dramaturgia
title Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
spellingShingle Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
Santos, Laudemir Pereira
dramaturgia
Aristóteles
Afrodiaspora
danças negras
Elinga
dramaturgy
Aristotle
aphrodiaspora
black dances
Elinga
dramaturgia
Aristóteles
afrodiaspora
danzas negras
Elinga
title_short Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
title_full Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
title_fullStr Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
title_full_unstemmed Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
title_sort Counterdramaturgy and black corporalities: another point of view on the notion of dramaturgy
author Santos, Laudemir Pereira
author_facet Santos, Laudemir Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Laudemir Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv dramaturgia
Aristóteles
Afrodiaspora
danças negras
Elinga
dramaturgy
Aristotle
aphrodiaspora
black dances
Elinga
dramaturgia
Aristóteles
afrodiaspora
danzas negras
Elinga
topic dramaturgia
Aristóteles
Afrodiaspora
danças negras
Elinga
dramaturgy
Aristotle
aphrodiaspora
black dances
Elinga
dramaturgia
Aristóteles
afrodiaspora
danzas negras
Elinga
description This article aims to problematize the concept of dramaturgy originally known and spread since Aristotle's writings in the book Poetics. As an idea of ​​counterdramaturgy, a notion that is immersed in a philosophical complexity of Afro-ancestral “knowledge and doings” was approached, since the concept of dramaturgy does not deal with the basic needs of Afro-Brazilian dances. As a theoretical-philosophical support, reflections of thinkers who make use of African, Afro-Brazilian and anti-colonial epistemologies were used. The thesis was defended that the organizational needs of black narratives and corporeities, presented from their afrodiasporic dances, are connected to the existential corpus sinuosity of thought and to the circularity of events. The methodological paths developed are part of a set of theoretical-practical actions on scenic presence and Afro-Brazilian corporalities on stage developed throughout his work as an artist-researcher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055
10.5965/1414573103482023e0110
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16022
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16023
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24055/16024
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-24
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-24
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-24
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502597443584