Theater de Quermesse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Navarro, Gracia Maria
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726
Resumo: This article deals with the return of the Passeio Cantante artistic action to the streets, after two years of social isolation caused by COVID-19, with the aim of leaving a testimony of the experience of the arts of presence and isolation. It adds a narrative about the language that has been created from the intersection between historical heritage, scene and June tradition, which here is called Teatro de Quermesse. To describe how this caipira theater has been made, we add to the information related to Passeio Cantante, information about the urbanization of Campinas since the 18th century, about the people and the June tradition planted here since the 16th century. From the material gathered here, we show how this dramaturgy for alleys, squares and squares is thought of as a scenic event that evokes the memory of the city, from a political perspective of today with a view to proposals for the future. The text dialogues with Leda Maria Martins (1997; 2002), Milton Santos (2014), Luís Antônio Simas (2019), among other references.
id UDESC-1_fcc7ca32e301a1ad5e207ff3ccc767df
oai_identifier_str oai::article/22726
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Theater de QuermesseTeatro de QuermesseTeatro de QuermesseTeatro brasileiroEspaço públicoInterveção urbanaCultura popularBrazilian theaterPublic spaceUrban interventionPopular cultureTeatro brasileñoEspacio públicoIntervención urbanaCultura popularThis article deals with the return of the Passeio Cantante artistic action to the streets, after two years of social isolation caused by COVID-19, with the aim of leaving a testimony of the experience of the arts of presence and isolation. It adds a narrative about the language that has been created from the intersection between historical heritage, scene and June tradition, which here is called Teatro de Quermesse. To describe how this caipira theater has been made, we add to the information related to Passeio Cantante, information about the urbanization of Campinas since the 18th century, about the people and the June tradition planted here since the 16th century. From the material gathered here, we show how this dramaturgy for alleys, squares and squares is thought of as a scenic event that evokes the memory of the city, from a political perspective of today with a view to proposals for the future. The text dialogues with Leda Maria Martins (1997; 2002), Milton Santos (2014), Luís Antônio Simas (2019), among other references.Este artículo trata sobre el regreso de la acción artística Passeio Cantante a las calles, luego de dos años de aislamiento social provocado por el COVID-19, con el objetivo de dejar un testimonio de la experiencia de las artes de la presencia y el aislamiento. Agrega una narración sobre el lenguaje que se ha creado a partir de la intersección entre patrimonio histórico, escena y tradición junina, que aquí se denomina Teatro de Quermesse. Para describir como se ha realizado este teatro caipira, agregamos a la información relacionada con Passeio Cantante, información sobre la urbanización de Campinas desde el siglo XVIII, sobre la gente y la tradición junina plantada aquí desde el siglo XVI. A partir del material aquí reunido, mostramos cómo esta dramaturgia de callejones, plazas y plazas es pensada como un hecho escénico que evoca la memoria de la ciudad, desde una perspectiva política de hoy con miras a propuestas de futuro. El texto dialoga con Leda Maria Martins (1997; 2002), Milton Santos (2014), Luís Antônio Simas (2019), entre otras referencias.O presente artigo trata do retorno da ação artística Passeio Cantante às ruas, após dois anos de isolamento social provocado pela covid-19, com o objetivo de deixar um testemunho da experiência das artes da presença e do isolamento. Soma-se uma narrativa sobre a linguagem que vem sendo criada a partir da intersecção entre patrimônio histórico, cena e tradição junina, a qual aqui é chamada de Teatro de Quermesse. Para descrever como tem sido feito este teatro caipira, adicionamos às informações relacionadas ao Passeio Cantante, informações sobre a urbanização de Campinas desde o século XVIII, sobre as pessoas e a tradição junina aqui plantada desde o século XVI. A partir do material aqui reunido, mostramos como esta dramaturgia para becos, largos e praças, é pensada enquanto acontecimento cênico que evoca a memória da cidade, de uma perspectiva política dos dias de hoje com vistas para proposições de futuro. O texto dialoga com Leda Maria Martins (1997; 2002), Milton Santos (2014), Luís Antônio Simas (2019), entre outras referências.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2272610.5965/1414573101462023e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-31Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-312358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726/15465https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726/15466Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNavarro, Gracia Maria2024-02-29T15:07:51Zoai::article/22726Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:07:51Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theater de Quermesse
Teatro de Quermesse
Teatro de Quermesse
title Theater de Quermesse
spellingShingle Theater de Quermesse
Navarro, Gracia Maria
Teatro brasileiro
Espaço público
Interveção urbana
Cultura popular
Brazilian theater
Public space
Urban intervention
Popular culture
Teatro brasileño
Espacio público
Intervención urbana
Cultura popular
title_short Theater de Quermesse
title_full Theater de Quermesse
title_fullStr Theater de Quermesse
title_full_unstemmed Theater de Quermesse
title_sort Theater de Quermesse
author Navarro, Gracia Maria
author_facet Navarro, Gracia Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Navarro, Gracia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro brasileiro
Espaço público
Interveção urbana
Cultura popular
Brazilian theater
Public space
Urban intervention
Popular culture
Teatro brasileño
Espacio público
Intervención urbana
Cultura popular
topic Teatro brasileiro
Espaço público
Interveção urbana
Cultura popular
Brazilian theater
Public space
Urban intervention
Popular culture
Teatro brasileño
Espacio público
Intervención urbana
Cultura popular
description This article deals with the return of the Passeio Cantante artistic action to the streets, after two years of social isolation caused by COVID-19, with the aim of leaving a testimony of the experience of the arts of presence and isolation. It adds a narrative about the language that has been created from the intersection between historical heritage, scene and June tradition, which here is called Teatro de Quermesse. To describe how this caipira theater has been made, we add to the information related to Passeio Cantante, information about the urbanization of Campinas since the 18th century, about the people and the June tradition planted here since the 16th century. From the material gathered here, we show how this dramaturgy for alleys, squares and squares is thought of as a scenic event that evokes the memory of the city, from a political perspective of today with a view to proposals for the future. The text dialogues with Leda Maria Martins (1997; 2002), Milton Santos (2014), Luís Antônio Simas (2019), among other references.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726
10.5965/1414573101462023e0201
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726
identifier_str_mv 10.5965/1414573101462023e0201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726/15465
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22726/15466
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-31
Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-31
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101462023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501751242752