AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Cristiane dos
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Vahldick, Adilson, Jaeger, Eliana Vogel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412
Resumo: This paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters.
id UDESC-3_8d58a4d9e39bc99d8b129dea21fdce37
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3412
network_acronym_str UDESC-3
network_name_str Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
repository_id_str
spelling AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEMObjetos de AprendizagemAlfabetizaçãoJogos EducacionaisLearning ObjectsLiteracyEducational GamesObjetos de AprendizajeLiteraturaJuegos EducacionalesThis paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters.Este trabalho faz um relato sobre os problemas da alfabetização e as possibilidades de utilização da informática como forma de amenizar esses problemas. Com base nesses fundamentos, foram desenvolvidos dois objetos de aprendizagem para auxiliar no processo de alfabetização. Um dos objetos utiliza a técnica de reconhecimento e ordenação de letras. O outro objeto aplica a formação de palavras com a ordenação das sílabas. Ambos os objetos são apresentados nesse artigo. Ao final do trabalho são descritas as experiências na aplicação desses objetos em turmas do segundo ano do Ensino Fundamental, em dois semestres distintos.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 2 n. 3 (2013); 55-63Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 No. 3 (2013); 55-63Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 Núm. 3 (2013); 55-632764-7471reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412/2558Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaegerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Cristiane dosVahldick, AdilsonJaeger, Eliana Vogel2022-12-02T15:54:16Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3412Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T15:54:16Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
title AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
spellingShingle AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
Santos, Cristiane dos
Objetos de Aprendizagem
Alfabetização
Jogos Educacionais
Learning Objects
Literacy
Educational Games
Objetos de Aprendizaje
Literatura
Juegos Educacionales
title_short AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
title_full AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
title_fullStr AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
title_full_unstemmed AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
title_sort AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
author Santos, Cristiane dos
author_facet Santos, Cristiane dos
Vahldick, Adilson
Jaeger, Eliana Vogel
author_role author
author2 Vahldick, Adilson
Jaeger, Eliana Vogel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Cristiane dos
Vahldick, Adilson
Jaeger, Eliana Vogel
dc.subject.por.fl_str_mv Objetos de Aprendizagem
Alfabetização
Jogos Educacionais
Learning Objects
Literacy
Educational Games
Objetos de Aprendizaje
Literatura
Juegos Educacionales
topic Objetos de Aprendizagem
Alfabetização
Jogos Educacionais
Learning Objects
Literacy
Educational Games
Objetos de Aprendizaje
Literatura
Juegos Educacionales
description This paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412/2558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaeger
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaeger
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 2 n. 3 (2013); 55-63
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 No. 3 (2013); 55-63
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 Núm. 3 (2013); 55-63
2764-7471
reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
collection Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv rbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br
_version_ 1797048021613019136