AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412 |
Resumo: | This paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters. |
id |
UDESC-3_8d58a4d9e39bc99d8b129dea21fdce37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3412 |
network_acronym_str |
UDESC-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository_id_str |
|
spelling |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEMObjetos de AprendizagemAlfabetizaçãoJogos EducacionaisLearning ObjectsLiteracyEducational GamesObjetos de AprendizajeLiteraturaJuegos EducacionalesThis paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters.Este trabalho faz um relato sobre os problemas da alfabetização e as possibilidades de utilização da informática como forma de amenizar esses problemas. Com base nesses fundamentos, foram desenvolvidos dois objetos de aprendizagem para auxiliar no processo de alfabetização. Um dos objetos utiliza a técnica de reconhecimento e ordenação de letras. O outro objeto aplica a formação de palavras com a ordenação das sílabas. Ambos os objetos são apresentados nesse artigo. Ao final do trabalho são descritas as experiências na aplicação desses objetos em turmas do segundo ano do Ensino Fundamental, em dois semestres distintos.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2013-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 2 n. 3 (2013); 55-63Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 No. 3 (2013); 55-63Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 Núm. 3 (2013); 55-632764-7471reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412/2558Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaegerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Cristiane dosVahldick, AdilsonJaeger, Eliana Vogel2022-12-02T15:54:16Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3412Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T15:54:16Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
title |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM Santos, Cristiane dos Objetos de Aprendizagem Alfabetização Jogos Educacionais Learning Objects Literacy Educational Games Objetos de Aprendizaje Literatura Juegos Educacionales |
title_short |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
title_full |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
title_fullStr |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
title_full_unstemmed |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
title_sort |
AUXILIANDO A ALFABETIZAÇÃO COM OBJETOS DE APRENDIZAGEM |
author |
Santos, Cristiane dos |
author_facet |
Santos, Cristiane dos Vahldick, Adilson Jaeger, Eliana Vogel |
author_role |
author |
author2 |
Vahldick, Adilson Jaeger, Eliana Vogel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Cristiane dos Vahldick, Adilson Jaeger, Eliana Vogel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Objetos de Aprendizagem Alfabetização Jogos Educacionais Learning Objects Literacy Educational Games Objetos de Aprendizaje Literatura Juegos Educacionales |
topic |
Objetos de Aprendizagem Alfabetização Jogos Educacionais Learning Objects Literacy Educational Games Objetos de Aprendizaje Literatura Juegos Educacionales |
description |
This paper is a report on the problems of literacy and the possibilities of use of informatics as a way to alleviate these problems. Based on these fundamentals, we developed the learning objects to assist in the acquisition of literacy. One of the objects uses the technique of recognition and sorting of letters. The other object applies to word formation with the ordering of syllables. Both objects are presented in this article. The end of the paper describes the experiences in applying these classes of objects in the second year of elementary school, in two separate semesters. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3412/2558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaeger https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Cristiane dos Santos, Adilson Vahldick, Eliana Jaeger https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 2 n. 3 (2013); 55-63 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 No. 3 (2013); 55-63 Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 Núm. 3 (2013); 55-63 2764-7471 reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
collection |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br |
_version_ |
1797048021613019136 |