Shopping experiences of elderly consumers in supermarkets

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima-Filho, Dario de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Filipe Quevedo Pires de Oliveira e, Matias, Marcos José de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
DOI: 10.5965/2316419009142020115
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/17576
Resumo: The objective of this study is to analyze the infrastructure, services and products offered by supermarkets to satisfy elderly consumers expectations. We conducted a quantitative-descriptive study with a sample of 100 people aged over 60 years, of both sexes. The sampling technique used was not a convenience probabilistic - it was performed in three supermarkets in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil. The data was analysed by exploratory factor analysis and cluster analysis. The results show that the three supermarkets partially meet consumer expectations. Three market segments was identified. Segment 1 comprises 26% of the sample. In this group, the percentage of women was around 73%, the largest share receiving a minimum salary. This group proved to be more satisfied than others. Segment 2 is made up of 44% of respondents. Segment 3 is made up of 30% of respondents. In this segment, 76% of respondents are women. This group is the most dissatisfied. Besides this results, it is necessary for managers to further investigate this group of consumers in order to better understand their wants and needs.
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spelling Shopping experiences of elderly consumers in supermarketsLas experiencias de los consumidores mayores en las compras en supermercadosAs experiências dos consumidores da terceira idade nas compras em supermercadosSegmentação de MercadoComportamento do ConsumidorTerceira IdadeMarket SegmentationConsumer behaviorThird AgeSegmentación de MercadoComportamiento del ConsumidorTercera EdadThe objective of this study is to analyze the infrastructure, services and products offered by supermarkets to satisfy elderly consumers expectations. We conducted a quantitative-descriptive study with a sample of 100 people aged over 60 years, of both sexes. The sampling technique used was not a convenience probabilistic - it was performed in three supermarkets in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil. The data was analysed by exploratory factor analysis and cluster analysis. The results show that the three supermarkets partially meet consumer expectations. Three market segments was identified. Segment 1 comprises 26% of the sample. In this group, the percentage of women was around 73%, the largest share receiving a minimum salary. This group proved to be more satisfied than others. Segment 2 is made up of 44% of respondents. Segment 3 is made up of 30% of respondents. In this segment, 76% of respondents are women. This group is the most dissatisfied. Besides this results, it is necessary for managers to further investigate this group of consumers in order to better understand their wants and needs.El objetivo de este estudio es analizar si la infraestructura, los servicios y los productos ofrecidos por los supermercados satisfacen las expectativas de los consumidores de la tercera edad. Se realizó un estudio cuantitativo-descriptivo con una muestra de 100 personas mayores de 60 años, de ambos sexos, y la técnica de muestreo utilizada fue no probabilística por conveniencia, en tres supermercados de Campo Grande - MS. Los datos se analizaron mediante análisis factorial exploratorio y análisis de agrupamiento. Los resultados demuestran que los tres supermercados cumplen parcialmente las expectativas de los consumidores. Se identificaron tres segmentos de mercado. El segmento 1 está compuesto por el 26% de la muestra. En este grupo, el porcentaje de mujeres rondaba el 73%, recibiendo la mayor parte un salario mínimo. Este grupo demostró estar más satisfecho que los demás. El segmento 2 está compuesto por el 44% de los encuestados. El segmento 3 está formado por el 30% de los encuestados. En este segmento, el 76% de los encuestados son mujeres. Este grupo es el más insatisfecho. A pesar de estos resultados, es necesario, por parte del sector retail, profundizar los estudios sobre el comportamiento del consumidor, con el fin de cumplir satisfactoriamente con todas las expectativas de los consumidores de la tercera edad.O objetivo deste estudo é analisar se a infraestrutura, os serviços e os produtos oferecidos pelos supermercados satisfazem as expectativas dos consumidores da terceira idade. Foi feito um estudo quantitativo-descritivo junto a uma amostra de 100 pessoas com idade superior a 60 anos, de ambos os sexos, sendo que a técnica de amostragem utilizada foi não probabilística por conveniência, em três supermercados de Campo Grande - MS. Os dados foram anaçisados por meio de análise fatorial exploratória e análise de agrupamentos. Os resultados demonstram que os três supermercados atendem parcialmente as expectativas dos consumidores. Foram identificados três segmentos de mercado. O segmento 1 é composto por 26% da amostra. Neste grupo, o percentual de mulheres ficou em torno de 73%, a maior parcela recebe um salário mínimo. Este grupo demonstrou estar mais satisfeito que os demais. O segmento 2 é composto por 44% dos entrevistados. O segmento 3 é formado por 30% dos respondentes. Neste segmento 76% dos entrevistados são mulheres. Este grupo é o mais insatisfeito. Apesar desses resultados, faz-se necessário, por parte do varejo, um aprofundamento dos estudos do comportamento do consumidor, para assim atender satisfatoriamente todas as expectativas dos consumidores da terceira idade.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/1757610.5965/2316419009142020115Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 9 No. 16 (2020); 115-126Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 9 Núm. 16 (2020); 115-126Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 9 n. 16 (2020); 115-1262764-747110.5965/2316419009142020reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/17576/11721Copyright (c) 2020 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaíhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima-Filho, Dario de OliveiraSilva, Filipe Quevedo Pires de Oliveira eMatias, Marcos José de Almeida2023-09-27T19:32:03Zoai::article/17576Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2023-09-27T19:32:03Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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