Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420 |
Resumo: | The present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014). |
id |
UDESC-4_0be5fdb564baaec647785701de5a5a45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20420 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeitoActivités artistiques et artesanales dans la perspective de la Pédagogie Waldorf: contribuições à constituição do sujeitoAtividades Artísticas e Artesanais na perspectiva da Pedagogia Waldorf: contribuições à constituição do sujeitoArtistic ActivitiesCraftsmanshipWaldorf Pedagogy.Activités artistiquesArtesanatPédagogie WaldorfArtisanatatividades artísticasartesanatoPedagogia WaldorfThe present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014).La présente étude a cherché dans le discours de la Pédagogie Waldorf la possibilité d'une éducation centrée sur l'avenir de l'être humain, basée sur sa proposition, qui est de permettre au sujet de faire face aux défis du monde contemporain, intégrant la science et l'art, à travers des activités éducatives, pratiques artistiques et artisanales, harmonisant les forces de penser, de sentir et de faire. L'objectif de cette recherche était de vérifier la relation entre l'intérêt suscité par les activités artistiques et artisanales par rapport à la formation d'attitudes individuelles qui expriment la créativité, l'organisation et la collaboration, dans un groupe d'élèves inscrits à l'école primaire ordinaire d'une petite ville de l'intérieur de São Paulo, et qu'après l'école, participe à un projet éducatif, basé sur cette orientation pédagogique. Comme cadre théorique, nous nous appuyons sur Rudolf Steiner(2005,2015), Schiller (1990), Lanz (1990,2003,2005), Hahn (2007) et Walter Benjamin (2014)O presente estudo explorou no discurso da Pedagogia Waldorf a possibilidade de uma educação voltada para o futuro do ser humano, baseado na própria propositura, que é a de capacitar o sujeito para o enfrentamento dos desafios do mundo contemporâneo, integrando ciência e arte por meio de atividades educativas, práticas artísticas e artesanais, harmonizando as forças do pensar, sentir e fazer. O objetivo deste estudo foi o de verificar a relação entre o interesse despertado pelas atividades artísticas e artesanais em relação à formação de atitudes individuais que expressem criatividade, organização e colaboração, em um grupo de alunos matriculados no período da manhã no Ensino Fundamental I regular em uma cidade pequena do interior paulista que no contra turno escolar, frequentam um projeto educacional, com base nessa orientação pedagógica. Como referencial teórico, apoiamo-nos em Rudolf Steiner (2005;2015), Schiller (1990), Lanz (1990,2003,2005), Hahn (2007) e Walter Benjamin (2014).Universidade do Estado de Santa Catarina2021-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2042010.5965/25944630522021049Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 2 (2021): Dossiê 9 - Arte, Design e Artesanato – Ressignificações e Relacionamentos em Rede; 49 - 682594-463010.5965/25944630522021001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13120https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13121Copyright (c) 2021 Maria de Fátima da S.C.G. de Mattos, Sílvia Helena Ferreira Pagliarini Zen Gorayebhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessda S.C.G. de Mattos, Maria de FátimaFerreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena2024-02-29T12:41:22Zoai::article/20420Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:41:22Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito Activités artistiques et artesanales dans la perspective de la Pédagogie Waldorf: contribuições à constituição do sujeito Atividades Artísticas e Artesanais na perspectiva da Pedagogia Waldorf: contribuições à constituição do sujeito |
title |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
spellingShingle |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima Artistic Activities Craftsmanship Waldorf Pedagogy. Activités artistiques Artesanat Pédagogie Waldorf Artisanat atividades artísticas artesanato Pedagogia Waldorf |
title_short |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
title_full |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
title_fullStr |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
title_full_unstemmed |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
title_sort |
Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito |
author |
da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima |
author_facet |
da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artistic Activities Craftsmanship Waldorf Pedagogy. Activités artistiques Artesanat Pédagogie Waldorf Artisanat atividades artísticas artesanato Pedagogia Waldorf |
topic |
Artistic Activities Craftsmanship Waldorf Pedagogy. Activités artistiques Artesanat Pédagogie Waldorf Artisanat atividades artísticas artesanato Pedagogia Waldorf |
description |
The present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420 10.5965/25944630522021049 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630522021049 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13120 https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 2 (2021): Dossiê 9 - Arte, Design e Artesanato – Ressignificações e Relacionamentos em Rede; 49 - 68 2594-4630 10.5965/25944630522021001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049142296444928 |