Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420
Resumo: The present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014).
id UDESC-4_0be5fdb564baaec647785701de5a5a45
oai_identifier_str oai::article/20420
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeitoActivités artistiques et artesanales dans la perspective de la Pédagogie Waldorf: contribuições à constituição do sujeitoAtividades Artísticas e Artesanais na perspectiva da Pedagogia Waldorf: contribuições à constituição do sujeitoArtistic ActivitiesCraftsmanshipWaldorf Pedagogy.Activités artistiquesArtesanatPédagogie WaldorfArtisanatatividades artísticasartesanatoPedagogia WaldorfThe present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014).La présente étude a cherché dans le discours de la Pédagogie Waldorf la possibilité d'une éducation centrée sur l'avenir de l'être humain, basée sur sa proposition, qui est de permettre au sujet de faire face aux défis du monde contemporain, intégrant la science et l'art, à travers des activités éducatives, pratiques artistiques et artisanales, harmonisant les forces de penser, de sentir et de faire. L'objectif de cette recherche était de vérifier la relation entre l'intérêt suscité par les activités artistiques et artisanales par rapport à la formation d'attitudes individuelles qui expriment la créativité, l'organisation et la collaboration, dans un groupe d'élèves inscrits à l'école primaire ordinaire d'une petite ville de l'intérieur de São Paulo, et qu'après l'école, participe à un projet éducatif, basé sur cette orientation pédagogique. Comme cadre théorique, nous nous appuyons sur Rudolf Steiner(2005,2015), Schiller (1990), Lanz (1990,2003,2005), Hahn (2007) et Walter Benjamin (2014)O presente estudo explorou no discurso da Pedagogia Waldorf a possibilidade de uma educação voltada para o futuro do ser humano, baseado na própria propositura, que é a de capacitar o sujeito para o enfrentamento dos desafios do mundo contemporâneo, integrando ciência e arte por meio de atividades educativas, práticas artísticas e artesanais, harmonizando as forças do pensar, sentir e fazer. O objetivo deste estudo foi o de verificar a relação entre o interesse despertado pelas atividades artísticas e artesanais em relação à formação de atitudes individuais que expressem criatividade, organização e colaboração, em um grupo de alunos matriculados no período da manhã no Ensino Fundamental I regular em uma cidade pequena do interior paulista que no contra turno escolar, frequentam um projeto educacional, com base nessa orientação pedagógica. Como referencial teórico, apoiamo-nos em Rudolf Steiner (2005;2015), Schiller (1990), Lanz (1990,2003,2005), Hahn (2007) e Walter Benjamin (2014).Universidade do Estado de Santa Catarina2021-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2042010.5965/25944630522021049Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 2 (2021): Dossiê 9 - Arte, Design e Artesanato – Ressignificações e Relacionamentos em Rede; 49 - 682594-463010.5965/25944630522021001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13120https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13121Copyright (c) 2021 Maria de Fátima da S.C.G. de Mattos, Sílvia Helena Ferreira Pagliarini Zen Gorayebhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessda S.C.G. de Mattos, Maria de FátimaFerreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena2024-02-29T12:41:22Zoai::article/20420Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:41:22Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
Activités artistiques et artesanales dans la perspective de la Pédagogie Waldorf: contribuições à constituição do sujeito
Atividades Artísticas e Artesanais na perspectiva da Pedagogia Waldorf: contribuições à constituição do sujeito
title Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
spellingShingle Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima
Artistic Activities
Craftsmanship
Waldorf Pedagogy.
Activités artistiques
Artesanat
Pédagogie Waldorf
Artisanat
atividades artísticas
artesanato
Pedagogia Waldorf
title_short Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
title_full Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
title_fullStr Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
title_full_unstemmed Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
title_sort Artistic activities and Craftsmanship in the Waldorf Pedagogy.: contribuições à constituição do sujeito
author da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima
author_facet da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima
Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena
author_role author
author2 Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da S.C.G. de Mattos, Maria de Fátima
Ferreira Pagliarini Zen Gorayeb, Sílvia Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Artistic Activities
Craftsmanship
Waldorf Pedagogy.
Activités artistiques
Artesanat
Pédagogie Waldorf
Artisanat
atividades artísticas
artesanato
Pedagogia Waldorf
topic Artistic Activities
Craftsmanship
Waldorf Pedagogy.
Activités artistiques
Artesanat
Pédagogie Waldorf
Artisanat
atividades artísticas
artesanato
Pedagogia Waldorf
description The present study sought in the Waldorf Pedagogy discourse the possibility of an education focused on the future of the human being, based on its proposition, which is to enable the subject to face the challenges of the contemporary world, integrating science and art, through of educational activities, artistic and craft practices, harmonizing the forces of thinking, feeling and doing. The objective of this research was to verify the relationship between the interest aroused by artistic and craft activities in relation to the formation of individual attitudes that express creativity, organization and collaboration, in a group of students enrolled in regular Elementary School in a small town in the interior paulista, and that after school, participate in an educational project, based on this pedagogical orientation. As a theoretical framework, we rely on Rudolf Steiner (2005,2015), Schiller (1990), Lanz(1990,2003,2005), Hahn (2007), and Walter Benjamin (2014).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420
10.5965/25944630522021049
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420
identifier_str_mv 10.5965/25944630522021049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13120
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20420/13121
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 2 (2021): Dossiê 9 - Arte, Design e Artesanato – Ressignificações e Relacionamentos em Rede; 49 - 68
2594-4630
10.5965/25944630522021001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049142296444928