The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Martins, Maíra
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096
Resumo: In this work we intend to elaborate reflections regarding the role of art in teaching. Currently, we may evenquestion what art really is, as we become increasingly distant from it in our contemporary life. This way, wepresent a perspective based on Rudolf Steiner’s thoughts over what is and what’s the purpose of art for thehuman being. Throughout bibliographic research, we have presented some reflections of the artistic sensedevelopment relevance for Waldorf’s pedagogy, as well as some possibilities of artistic performance, arguingits strengths in child development. We have come to the conclusion that is necessary to the current humanbeing to resort to art as a way of self development as an individuality, as well as the necessity of humanconsciousness joining the subject becomes increasingly more evident, that is, an integration between humanbeing and the world.
id UNEMAT-5_be993cea473e397ac3f914e3543ee598
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6096
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogyEl papel del arte en la enseñanza: una perspectiva de la pedagogía waldorfO papel da arte no ensino: uma perspectiva da pedagogia waldorfWaldorf Pedagogy ArtRudolf SteinerPedagogía Waldorf Arte Rudolf SteinerPedagogia WaldorfArteRudolf SteinerIn this work we intend to elaborate reflections regarding the role of art in teaching. Currently, we may evenquestion what art really is, as we become increasingly distant from it in our contemporary life. This way, wepresent a perspective based on Rudolf Steiner’s thoughts over what is and what’s the purpose of art for thehuman being. Throughout bibliographic research, we have presented some reflections of the artistic sensedevelopment relevance for Waldorf’s pedagogy, as well as some possibilities of artistic performance, arguingits strengths in child development. We have come to the conclusion that is necessary to the current humanbeing to resort to art as a way of self development as an individuality, as well as the necessity of humanconsciousness joining the subject becomes increasingly more evident, that is, an integration between humanbeing and the world.En este trabajo pretendemos elaborar reflexiones sobre el papel del Arte en la enseñanza. Actualmente,podemos incluso cuestionarnos qué es el Arte, en la medida que nos alejamos cada vez más distante de él enla vida contemporánea. De esta forma, presentamos una perspectiva basada en los pensamientos de RudolfSteiner sobre lo qué es y cuál es la función del Arte para el ser humano. A partir de la búsqueda bibliográfica,presentamos algunas reflexiones de la importancia del desarrollo del sentido artístico para la PedagogíaWardolf, así como algunas posibilidades de actuación artística, argumentando sus fortalezas en el desarrolloinfantil. Llegamos al pensamiento de que es necesario que el ser humano actual recurra al Arte como unaforma de desarrollarse como individualidad, en la medida en que se hace cada vez más evidente la necesidadde la conciencia humana unirse con el asunto, o sea, una integración entre el ser humano y el mundo.Neste trabalho pretendemos elaborar reflexões acerca do papel da Arte no ensino. Atualmente, podemos até interrogar o que é Arte, na medida em que nos tornamos cada vez mais distanciados dela na vida contemporânea. Desse modo, apresentamos uma perspectiva a partir dos pensamentos de Rudolf Steiner sobre o que é e qual a função da Arte para o ser humano. A partir da pesquisa bibliográfica, apresentamos algumas reflexões da importância do desenvolvimento do sentido artístico para a Pedagogia Waldorf, bem como algumas possibilidades de atuação artística, argumentando suas forças no desenvolvimento infantil. Chegamos ao pensamento de que é necessário ao ser humano atual recorrer à Arte como forma de desenvolver-se enquanto individualidade, na medida em que torna-se cada vez mais evidente a necessidade da consciência humana se unir à matéria, ou seja, uma integração entre ser humano e o mundo.UNEMAT Editora2023-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096Revista da Faculdade de Educação; v. 38 n. 2 (2022): Revista da Faed; 89-1042178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096/7561Copyright (c) 2023 Maíra de Oliveira Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Martins, Maíra2023-07-31T17:54:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6096Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-07-31T17:54:22Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
El papel del arte en la enseñanza: una perspectiva de la pedagogía waldorf
O papel da arte no ensino: uma perspectiva da pedagogia waldorf
title The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
spellingShingle The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
de Oliveira Martins, Maíra
Waldorf Pedagogy
Art
Rudolf Steiner
Pedagogía Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
Pedagogia Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
title_short The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
title_full The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
title_fullStr The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
title_full_unstemmed The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
title_sort The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
author de Oliveira Martins, Maíra
author_facet de Oliveira Martins, Maíra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Martins, Maíra
dc.subject.por.fl_str_mv Waldorf Pedagogy
Art
Rudolf Steiner
Pedagogía Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
Pedagogia Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
topic Waldorf Pedagogy
Art
Rudolf Steiner
Pedagogía Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
Pedagogia Waldorf
Arte
Rudolf Steiner
description In this work we intend to elaborate reflections regarding the role of art in teaching. Currently, we may evenquestion what art really is, as we become increasingly distant from it in our contemporary life. This way, wepresent a perspective based on Rudolf Steiner’s thoughts over what is and what’s the purpose of art for thehuman being. Throughout bibliographic research, we have presented some reflections of the artistic sensedevelopment relevance for Waldorf’s pedagogy, as well as some possibilities of artistic performance, arguingits strengths in child development. We have come to the conclusion that is necessary to the current humanbeing to resort to art as a way of self development as an individuality, as well as the necessity of humanconsciousness joining the subject becomes increasingly more evident, that is, an integration between humanbeing and the world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6096/7561
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra de Oliveira Martins
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra de Oliveira Martins
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 38 n. 2 (2022): Revista da Faed; 89-104
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460904394752