The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Ediel Barbalho de Andrade
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895
Resumo: The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion.
id UDESC-4_6096a4dfe4052cf41038e453bb3ae803
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/16895
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiencyLa Escolinha de Artes de Recife com un espacio inclusivo para las personas con deficienciaA escolinha de artes do recife como espaço inclusivo para pessoas com deficiênciaart education inclusion arte educación inclusión arte educação inclusão The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion.  La Escolinha de Arte do Recife desde su origen, en 1953, viene desarrollando actividades artísticas / educativas para todo tipo de público. Teniendo en cuenta la relevancia histórica de la institución para el Arte / educación en Pernambuco, se in- vestigaron registros bibliográficos, históricos y documentales, así como las prácticas arte / educativas que allí se desarrollan. A partir de la trayectoria de EAR, comenta- mos la visión inclusiva de la institución y cómo ha contribuido, y sigue contribuyendo, a la construcción de prácticas en una perspectiva inclusiva para las personas con discapacidad. Así, de acuerdo con registros bibliográficos, documentos y la realización y análisis de una actividad artística / educativa desarrollada en la actualidad, se observó que Escolinha fue y es un espacio donde se trabajan experiencias estéticas sensoriales desde la perspectiva de la inclusión.A Escolinha de Artes do Recife desde de sua origem, em 1953, vem desenvolvendo ações arte/educativas para todo tipo de público. Notada a relevância histórica e social da instituição foram investigados registros históricos, documentais da instituição, como também as práticas arte/educativas desenvolvidas nela, para, a partir da trajetória da EAR, apresentar a visão educativa da instituição e como ela contribuiu, e ainda contribui, para a construção de práticas arte/educativas na perspectiva inclusiva para pessoas com deficiência. Partindo de registros bibliográficos, de pesquisa documental, da realização e análise de uma atividade arte/educativa desenvolvida na atualidade, observou-se que a Escolinha foi e é um espaço onde experiências estéticas sensoriais são trabalhadas pelas vias da inclusão.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1689510.5965/25944630422020210Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 210 - 2252594-463010.5965/25944630422020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895/12247Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Ediel Barbalho de Andrade2020-06-02T23:59:11Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/16895Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2020-06-02T23:59:11Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
La Escolinha de Artes de Recife com un espacio inclusivo para las personas con deficiencia
A escolinha de artes do recife como espaço inclusivo para pessoas com deficiência
title The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
spellingShingle The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
Moura, Ediel Barbalho de Andrade
art
education
inclusion
arte
educación
inclusión
arte
educação
inclusão
title_short The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
title_full The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
title_fullStr The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
title_full_unstemmed The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
title_sort The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
author Moura, Ediel Barbalho de Andrade
author_facet Moura, Ediel Barbalho de Andrade
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Ediel Barbalho de Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv art
education
inclusion
arte
educación
inclusión
arte
educação
inclusão
topic art
education
inclusion
arte
educación
inclusión
arte
educação
inclusão
description The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895
10.5965/25944630422020210
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895
identifier_str_mv 10.5965/25944630422020210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895/12247
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 210 - 225
2594-4630
10.5965/25944630422020001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049143295737857