The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895 |
Resumo: | The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion. |
id |
UDESC-4_6096a4dfe4052cf41038e453bb3ae803 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/16895 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiencyLa Escolinha de Artes de Recife com un espacio inclusivo para las personas con deficienciaA escolinha de artes do recife como espaço inclusivo para pessoas com deficiênciaart education inclusion arte educación inclusión arte educação inclusão The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion. La Escolinha de Arte do Recife desde su origen, en 1953, viene desarrollando actividades artísticas / educativas para todo tipo de público. Teniendo en cuenta la relevancia histórica de la institución para el Arte / educación en Pernambuco, se in- vestigaron registros bibliográficos, históricos y documentales, así como las prácticas arte / educativas que allí se desarrollan. A partir de la trayectoria de EAR, comenta- mos la visión inclusiva de la institución y cómo ha contribuido, y sigue contribuyendo, a la construcción de prácticas en una perspectiva inclusiva para las personas con discapacidad. Así, de acuerdo con registros bibliográficos, documentos y la realización y análisis de una actividad artística / educativa desarrollada en la actualidad, se observó que Escolinha fue y es un espacio donde se trabajan experiencias estéticas sensoriales desde la perspectiva de la inclusión.A Escolinha de Artes do Recife desde de sua origem, em 1953, vem desenvolvendo ações arte/educativas para todo tipo de público. Notada a relevância histórica e social da instituição foram investigados registros históricos, documentais da instituição, como também as práticas arte/educativas desenvolvidas nela, para, a partir da trajetória da EAR, apresentar a visão educativa da instituição e como ela contribuiu, e ainda contribui, para a construção de práticas arte/educativas na perspectiva inclusiva para pessoas com deficiência. Partindo de registros bibliográficos, de pesquisa documental, da realização e análise de uma atividade arte/educativa desenvolvida na atualidade, observou-se que a Escolinha foi e é um espaço onde experiências estéticas sensoriais são trabalhadas pelas vias da inclusão.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1689510.5965/25944630422020210Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 210 - 2252594-463010.5965/25944630422020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895/12247Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Ediel Barbalho de Andrade2020-06-02T23:59:11Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/16895Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2020-06-02T23:59:11Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency La Escolinha de Artes de Recife com un espacio inclusivo para las personas con deficiencia A escolinha de artes do recife como espaço inclusivo para pessoas com deficiência |
title |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
spellingShingle |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency Moura, Ediel Barbalho de Andrade art education inclusion arte educación inclusión arte educação inclusão |
title_short |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
title_full |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
title_fullStr |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
title_full_unstemmed |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
title_sort |
The Escolinha de Artes in Recife as an inclusive space for people with deficiency |
author |
Moura, Ediel Barbalho de Andrade |
author_facet |
Moura, Ediel Barbalho de Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Ediel Barbalho de Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
art education inclusion arte educación inclusión arte educação inclusão |
topic |
art education inclusion arte educación inclusión arte educação inclusão |
description |
The Escolinha de Arte do Recife since its origin, in 1953, has been developing art/ educational activities for all types of public. Noting the historical relevance of the institution for Art / education in Pernambuco, bibliographical, historical and docu- mentary records were investigated, as well as the art / educational practices develo- ped there. Based on EAR’s trajectory, we comment on the institution’s inclusive vision and how it has contributed, and still contributes, to the construction of practices in an inclusive perspective for people with disabilities. So according to bibliographic records, documents and the realization and analysis of an art / educational activity developed today, it was observed that Escolinha was, and is, a space where sensory aesthetic experiences are worked from the perspective of inclusion. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895 10.5965/25944630422020210 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630422020210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/16895/12247 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDIEL ANDRADE MOURA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 210 - 225 2594-4630 10.5965/25944630422020001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049143295737857 |