Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Maria Antonia Romão
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto, Sanches, Maria Celeste de Fatima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068
Resumo: The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation.
id UDESC-4_77faa96dc7a36b85c2c29a500dc7d06c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17068
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinkingPatronaje y Sintaxis VIsual: una conexión imprescindible para la formación del pensamiento proyectualModelagem e sintaxe visual: uma conexão imprescindível para a formação do pensamento projetualensino de projetomoelagem sintaxe visual da forma enseñanza de diseño patronaje sintaxis visual de la forma desing teaching modeling visual syntax The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation.La formación de un diseñador de moda debe promover habilidades que le per- mitan conectar variables y conceptos en la búsqueda de soluciones coherentes a lo largo del proceso de diseño. En ese sentido, este texto tiene como objetivo presentar una acción didáctica titulada Project Integrador, realizada en el Curso de Diseño de Moda en la Universidade Estadual de Londrina, que funciona conforme a un proyecto pedagógico centrado en el Aprendizaje Basado en Proyectos (PjBL) y en el enfoque interdisciplinario. Se abordan los esfuerzos didácticos llevados a cabo para promo- ver el desarrollo de las habilidades involucradas en la sintaxis visual de la forma de       la vestimenta y en los fundamentos de patronaje durante el proceso proyectual. Los resultados obtenidos han sido positivos para el contexto educativo, impulsando co- nexiones teórico-prácticas y la inmersión de los estudiantes en el proceso de síntesis de los principios sintácticos y de la experimentación de la forma.A formação de um designer de moda deve promover competências que permitam ao estudante conectar variáveis e conceitos na busca de soluções coerentes ao longo do processo projetual. Para tanto, este texto tem como propósito discorrer sobre uma ação didática denominada Projeto Integrador, realizada no Curso de Design de Moda da Universidade Estadual de Londrina, que atua segundo um projeto pedagógico fundamentado na Aprendizagem Baseada em Projetos (PjBL) e na abordagem interdisciplinar. Apresenta-se os esforços didáticos realizados para promover o desenvolvimento das habilidades atuantes na sintaxe visual da forma do vestuário de moda e dos fundamentos da modelagem no decorrer do processo projetual. Os resultados alcançados foram positivos para o contexto educacional, promovendo conexões teórico-práticas e a imersão dos estudantes no processo de síntese dos princípios sintáticos e da experimentação da forma. Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1706810.5965/25944630422020050Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 50 - 702594-463010.5965/25944630422020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068/11515Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Maria Antonia RomãoBarbosa, Thassiana de Almeida MiottoSanches, Maria Celeste de Fatima2020-06-02T23:59:11Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17068Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2020-06-02T23:59:11Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
Patronaje y Sintaxis VIsual: una conexión imprescindible para la formación del pensamiento proyectual
Modelagem e sintaxe visual: uma conexão imprescindível para a formação do pensamento projetual
title Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
spellingShingle Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
da Silva, Maria Antonia Romão
ensino de projeto
moelagem
sintaxe visual da forma
enseñanza de diseño
patronaje
sintaxis visual de la forma
desing teaching
modeling
visual syntax
title_short Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
title_full Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
title_fullStr Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
title_full_unstemmed Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
title_sort Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
author da Silva, Maria Antonia Romão
author_facet da Silva, Maria Antonia Romão
Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto
Sanches, Maria Celeste de Fatima
author_role author
author2 Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto
Sanches, Maria Celeste de Fatima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Maria Antonia Romão
Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto
Sanches, Maria Celeste de Fatima
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de projeto
moelagem
sintaxe visual da forma
enseñanza de diseño
patronaje
sintaxis visual de la forma
desing teaching
modeling
visual syntax
topic ensino de projeto
moelagem
sintaxe visual da forma
enseñanza de diseño
patronaje
sintaxis visual de la forma
desing teaching
modeling
visual syntax
description The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068
10.5965/25944630422020050
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068
identifier_str_mv 10.5965/25944630422020050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068/11515
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 50 - 70
2594-4630
10.5965/25944630422020001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049143578853376