Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068 |
Resumo: | The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation. |
id |
UDESC-4_77faa96dc7a36b85c2c29a500dc7d06c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17068 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinkingPatronaje y Sintaxis VIsual: una conexión imprescindible para la formación del pensamiento proyectualModelagem e sintaxe visual: uma conexão imprescindível para a formação do pensamento projetualensino de projetomoelagem sintaxe visual da forma enseñanza de diseño patronaje sintaxis visual de la forma desing teaching modeling visual syntax The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation.La formación de un diseñador de moda debe promover habilidades que le per- mitan conectar variables y conceptos en la búsqueda de soluciones coherentes a lo largo del proceso de diseño. En ese sentido, este texto tiene como objetivo presentar una acción didáctica titulada Project Integrador, realizada en el Curso de Diseño de Moda en la Universidade Estadual de Londrina, que funciona conforme a un proyecto pedagógico centrado en el Aprendizaje Basado en Proyectos (PjBL) y en el enfoque interdisciplinario. Se abordan los esfuerzos didácticos llevados a cabo para promo- ver el desarrollo de las habilidades involucradas en la sintaxis visual de la forma de la vestimenta y en los fundamentos de patronaje durante el proceso proyectual. Los resultados obtenidos han sido positivos para el contexto educativo, impulsando co- nexiones teórico-prácticas y la inmersión de los estudiantes en el proceso de síntesis de los principios sintácticos y de la experimentación de la forma.A formação de um designer de moda deve promover competências que permitam ao estudante conectar variáveis e conceitos na busca de soluções coerentes ao longo do processo projetual. Para tanto, este texto tem como propósito discorrer sobre uma ação didática denominada Projeto Integrador, realizada no Curso de Design de Moda da Universidade Estadual de Londrina, que atua segundo um projeto pedagógico fundamentado na Aprendizagem Baseada em Projetos (PjBL) e na abordagem interdisciplinar. Apresenta-se os esforços didáticos realizados para promover o desenvolvimento das habilidades atuantes na sintaxe visual da forma do vestuário de moda e dos fundamentos da modelagem no decorrer do processo projetual. Os resultados alcançados foram positivos para o contexto educacional, promovendo conexões teórico-práticas e a imersão dos estudantes no processo de síntese dos princípios sintáticos e da experimentação da forma. Universidade do Estado de Santa Catarina2020-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1706810.5965/25944630422020050Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 50 - 702594-463010.5965/25944630422020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068/11515Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Maria Antonia RomãoBarbosa, Thassiana de Almeida MiottoSanches, Maria Celeste de Fatima2020-06-02T23:59:11Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17068Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2020-06-02T23:59:11Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking Patronaje y Sintaxis VIsual: una conexión imprescindible para la formación del pensamiento proyectual Modelagem e sintaxe visual: uma conexão imprescindível para a formação do pensamento projetual |
title |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
spellingShingle |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking da Silva, Maria Antonia Romão ensino de projeto moelagem sintaxe visual da forma enseñanza de diseño patronaje sintaxis visual de la forma desing teaching modeling visual syntax |
title_short |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
title_full |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
title_fullStr |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
title_full_unstemmed |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
title_sort |
Modeling and visual syntax: an essential connection for training of project thinking |
author |
da Silva, Maria Antonia Romão |
author_facet |
da Silva, Maria Antonia Romão Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto Sanches, Maria Celeste de Fatima |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto Sanches, Maria Celeste de Fatima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Maria Antonia Romão Barbosa, Thassiana de Almeida Miotto Sanches, Maria Celeste de Fatima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de projeto moelagem sintaxe visual da forma enseñanza de diseño patronaje sintaxis visual de la forma desing teaching modeling visual syntax |
topic |
ensino de projeto moelagem sintaxe visual da forma enseñanza de diseño patronaje sintaxis visual de la forma desing teaching modeling visual syntax |
description |
The higher education in fashion design must be able to promote skills that allow the student to connect variables and concepts in the search for coherent solutions throughout the design process. Therefore, this paper aims to discuss a didactic action called Projeto Integrador, promoted by the Fashion Design Course at Universidade Estadual de Londrina, which operates according to a pedagogical project based on ProjectBased Learning (PjBL) and the interdisciplinary approach. Presents the didactic efforts made to promote the development of the skills involved in the visual syntax of the fashion garments and the fundamental concepts of modeling throughout the de- sign process. The results achieved were positive for the educational context, promo- ting theorical and practical connections and the students’ immersion in the process of synthesis of syntactic principles and formal experimentation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068 10.5965/25944630422020050 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630422020050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17068/11515 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Celeste de Fatima Sanches, Maria Antonia Romão da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 2 (2020): Dossiê 6 A Modelagem integrada ao projeto de ensino; 50 - 70 2594-4630 10.5965/25944630422020001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049143578853376 |