The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Evangelista, Eduardo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Dias Junior, Claudelino Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534
Resumo: Remediation is understood as the process of renewing old content, carried out by new media. The emblematic character of the DC Comics comics (Batman), since its origin in 1939, is considered one of the most well-known and popular, being part of the daily lives of thousands of people in the world and adapting to various media, from analogue to digital over the decades. Therefore, the objective of the present study was to analyze and identify how remediation helped to maintain the status of the Batman character during the Silver Age of comics (1956-1969). For this purpose, a qualitative approach common in, of a basic nature, is used, exploratory studies with bibliographic references related to the topic As a result, it is suggested that remediation stands out as an element of renewal of the medium, as well as helping to popularize a culture of characters.
id UDESC-4_81960ee3990d330f22fa90a965611a89
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22534
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comicsLa remediación de elementos mediáticos: un estudio de caso basado en los cómics de Batman de la edad de plataA remediação de elementos midiáticos: um estudo de caso baseado nas HQs Batman da era de prataRemediaçãoEra de PrataTelevisãoRemediationSilver AgeTelevisionRemediaciónEdad de plataTelevisiónRemediation is understood as the process of renewing old content, carried out by new media. The emblematic character of the DC Comics comics (Batman), since its origin in 1939, is considered one of the most well-known and popular, being part of the daily lives of thousands of people in the world and adapting to various media, from analogue to digital over the decades. Therefore, the objective of the present study was to analyze and identify how remediation helped to maintain the status of the Batman character during the Silver Age of comics (1956-1969). For this purpose, a qualitative approach common in, of a basic nature, is used, exploratory studies with bibliographic references related to the topic As a result, it is suggested that remediation stands out as an element of renewal of the medium, as well as helping to popularize a culture of characters.La remediación se entiende como el proceso de renovación de contenidos antiguos, llevado a cabo por nuevos medios. El personaje emblemático de DC Comics (Batman), desde su origen en 1939, es considerado uno de los más conocidos y populares,  formando parte de la vida cotidiana de miles de  personas en el mundo y adaptándose a diversos  medios, desde el analógico hasta el digital. largo de  las décadas. Por tanto, el objetivo del presente estudio fue analizar e identificar cómo la remediación  ayudó a mantener el estatus del personaje de Batman durante la Edad de Plata de los  cómics (1956-1969). Para ello, se utiliza un enfoque  cualitativo común en estudios exploratorios con  referencias bibliográficas relacionadas con el tema.  En consecuencia, se sugiere que la remediación se  destaca como un elemento de renovación del medio,  además de ayudar a popularizar una cultura de  personajes. A remediação é compreendida como o processo de renovação dos conteúdos antigos, efetuados pelos novos meios de comunicação. O emblemático personagem dos quadrinhos da DC Comics (Batman), desde a sua origem em 1939, é tido como um dos mais conhecidos e populares, fazendo parte do cotidiano de milhares de pessoas no mundo e adaptando-se a diversos meios midiáticos, dos analógicos aos digitais, ao longo das décadas. Sendo assim, o objetivo do presente estudo foi analisar e identificar como a remediação auxiliou na manutenção do status do personagem Batman durante a Era de Prata dos quadrinhos (1956-1969). Para tanto, utiliza-se uma abordagem qualitativa comum em estudos exploratórios com referências bibliográficas relacionadas ao tema. Como resultado, sugere-se que a remediação se destaca como elemento de renovação do meio, bem como auxilia na popularização de uma cultura de personagens.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2253410.5965/25944630712023e2534Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 7 n. 1 (2023): Dossiê 12: O Ensino Profissionalizante: entre artes e ofícios, passado e presente; 1 - 212594-463010.5965/25944630712023reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534/14861Copyright (c) 2022 Eduardo Evangelista, Claudelino Martins Dias Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessEvangelista, EduardoDias Junior, Claudelino Martins 2022-12-19T14:56:35Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22534Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2022-12-19T14:56:35Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
La remediación de elementos mediáticos: un estudio de caso basado en los cómics de Batman de la edad de plata
A remediação de elementos midiáticos: um estudo de caso baseado nas HQs Batman da era de prata
title The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
spellingShingle The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
Evangelista, Eduardo
Remediação
Era de Prata
Televisão
Remediation
Silver Age
Television
Remediación
Edad de plata
Televisión
title_short The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
title_full The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
title_fullStr The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
title_full_unstemmed The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
title_sort The remediation of media elements: a case study based on the silver age Batman comics
author Evangelista, Eduardo
author_facet Evangelista, Eduardo
Dias Junior, Claudelino Martins
author_role author
author2 Dias Junior, Claudelino Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Evangelista, Eduardo
Dias Junior, Claudelino Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Remediação
Era de Prata
Televisão
Remediation
Silver Age
Television
Remediación
Edad de plata
Televisión
topic Remediação
Era de Prata
Televisão
Remediation
Silver Age
Television
Remediación
Edad de plata
Televisión
description Remediation is understood as the process of renewing old content, carried out by new media. The emblematic character of the DC Comics comics (Batman), since its origin in 1939, is considered one of the most well-known and popular, being part of the daily lives of thousands of people in the world and adapting to various media, from analogue to digital over the decades. Therefore, the objective of the present study was to analyze and identify how remediation helped to maintain the status of the Batman character during the Silver Age of comics (1956-1969). For this purpose, a qualitative approach common in, of a basic nature, is used, exploratory studies with bibliographic references related to the topic As a result, it is suggested that remediation stands out as an element of renewal of the medium, as well as helping to popularize a culture of characters.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534
10.5965/25944630712023e2534
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534
identifier_str_mv 10.5965/25944630712023e2534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22534/14861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Eduardo Evangelista, Claudelino Martins Dias Junior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Eduardo Evangelista, Claudelino Martins Dias Junior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 7 n. 1 (2023): Dossiê 12: O Ensino Profissionalizante: entre artes e ofícios, passado e presente; 1 - 21
2594-4630
10.5965/25944630712023
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049143170957312