Trends in the training of university teachers who work in our visual arts courses (Brazil and Argentina)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarenga, Valéria Metroski de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21079
Resumo: In this article, we present the trends in initial (Graduate) and continuing (Post-Graduation stricto sensu) training of university professors (trainers) who work in Undergraduate courses in Visual Arts in Brazil and Argentina. The research is the result of the author’s doctoral thesis, defended in 2020 at the PPGAV/ UDESC. The selected professors come from 23 public Higher Education Institutions (HEIs) that offer undergraduate courses in Visual Arts in the on-site modality (10 in Argentina and 13 in Brazil), making up a total of 604 professionals (324 in Argentina and 280 in Brazil). We found consonant and dissonant aspects regarding training trends and requirements for Higher Education in both countries. The similarities consist of the areas of initial and continuing education, as well as artistic production or not according to the three disciplinary axes (artistic/studio, theoretical/historical and pedagogical/teaching) of the teachers’ performance, and the maximum degree and the laws that regulate the teaching profession in higher education in both countries.
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spelling Trends in the training of university teachers who work in our visual arts courses (Brazil and Argentina)Tendencias en la formación de profesores universitarios que trabajan en cursos de artes visuales (Brasil y Argentina)Tendências da formação dos professores universitários que atuam nos cursos de artes visuais (Brasil e Argentina)Visual artsCollege professorTrainer trainingBrazil and ArgentinaOFPEA/BRARGArtes VisuaisProfessor universitário Formação do formadorBrasil e ArgentinaOFPEA/BRARGArtes VisualesProfesor universitarioFormación de formadoresBrasil y ArgentinaOFPEA / BRASILIn this article, we present the trends in initial (Graduate) and continuing (Post-Graduation stricto sensu) training of university professors (trainers) who work in Undergraduate courses in Visual Arts in Brazil and Argentina. The research is the result of the author’s doctoral thesis, defended in 2020 at the PPGAV/ UDESC. The selected professors come from 23 public Higher Education Institutions (HEIs) that offer undergraduate courses in Visual Arts in the on-site modality (10 in Argentina and 13 in Brazil), making up a total of 604 professionals (324 in Argentina and 280 in Brazil). We found consonant and dissonant aspects regarding training trends and requirements for Higher Education in both countries. The similarities consist of the areas of initial and continuing education, as well as artistic production or not according to the three disciplinary axes (artistic/studio, theoretical/historical and pedagogical/teaching) of the teachers’ performance, and the maximum degree and the laws that regulate the teaching profession in higher education in both countries.En este artículo, presentamos las tendencias en la formación inicial (Posgrado) y continua (Posgrado stricto sensu) de los profesores universitarios (formadores) que se desempeñan en los cursos de Grado en Artes Visuales en Brasil y Argentina. La investigación es fruto de la tesis doctoral del autor, defendida en 2020 en el PPGAV/UDESC. Los profesores seleccionados provienen de 23 Instituciones de Educación Superior (IES) públicas que ofrecen cursos de pregrado en Artes Visuales en la modalidad presencial (10 en Argentina y 13 en Brasil), sumando un total de 604 profesionales (324 en Argentina y 280 en Brasil). Encontramos aspectos consonantes y disonantes en cuanto a tendencias y requisitos formativos para la Educación Superior en ambos países. Las similitudes consisten en las áreas de formación inicial y continua, así como de producción artística o no según los tres ejes disciplinares (artístico/estudio, teórico/histórico y pedagógico/docente) de la actuación docente, y la titulación máxima y la leyes que regulan la profesión docente en la educación superior en ambos países.No presente artigo, apresentaremos as tendências da formação inicial (Graduação) e continuada (Pós-Graduação stricto sensu) dos professores universitários (formadores) que atuam nos cursos de Graduação em Artes Visuais no Brasil e na Argentina. A pesquisa é resultante da tese de doutorado da autora, defendida em 2020 no PPGAV/UDESC. Os docentes selecionados são oriundos de 23 Instituições de Ensino Superior (IES) públicas que ofertam cursos de Graduação em Artes Visuais na modalidade presencial (10 na Argentina e 13 no Brasil), constituindo ao todo 604 profissionais (324 na Argentina e 280 no Brasil). Constatamos aspectos consonantes e dissonantes quanto às tendências de formação e exigências para atuação no Ensino Superior nos dois países. As semelhanças consistem nas áreas de formação inicial e continuada, assim como de produção artística ou não de acordo com os três eixos disciplinares (artístico/ateliê, teórico/histórico e pedagógico/ensino) de atuação dos docentes, e as diferenças estão mais voltadas para a titulação máxima e as legislações que regulamentam a profissão docente no Ensino Superior em ambos os países.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2107910.5965/2175234614322022099Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 99-119Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 99-1192175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21079/13866Copyright (c) 2021 Valéria Metroski de Alvarengahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarenga, Valéria Metroski de2022-01-04T10:04:31Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21079Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2022-01-04T10:04:31Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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