Catharsis and art education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821 |
Resumo: | The catharsis is considered by many scholars as an “effect” tied to a process which leads to awareness. From this premise, the article on the screen want to revisit the concept of Catharsis from Aristotle, Vygotsky, Jauss and, in parti- cular, Georg Lukács. Search approach the ideas of Lukács, related to catharsis, the field of education, in particular the teaching of art, both at school and in the exhibition space. |
id |
UDESC-5_28de4a714c81c66da9a49572008a5064 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/6821 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Catharsis and art educationCATARSE: APROXIMAÇÕES CONCEITUAIS COM O ENSINO DA ARTEartcatharsiseducation arte cartaseeducaçãoThe catharsis is considered by many scholars as an “effect” tied to a process which leads to awareness. From this premise, the article on the screen want to revisit the concept of Catharsis from Aristotle, Vygotsky, Jauss and, in parti- cular, Georg Lukács. Search approach the ideas of Lukács, related to catharsis, the field of education, in particular the teaching of art, both at school and in the exhibition space.A Catarse é considerada por muitos autores como um “efeito” ligado a um processo que leva à tomada de consciência. Que “efeito” é esse? Por quem foi sistematizado? Quais abordagens foram construídas a partir desse conceito? Qual a sua relação com a educação e com os espaços escolar e expositivo? O artigo em tela pretende refletir sobre essas questões ao revisitar o conceito de Catarse a partir de autores como Aristóteles, Vigotski, Jauss e, em especial, Georg Lukács. Busca relacionar as ideias desse esteta húngaro ao campo da educação e, principalmente, ao ensino da arte. Universidade do Estado de Santa Catarina2015-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/682110.5965/2175234607142015045Palíndromo; Vol. 7 No. 14 (2015): Palíndromo; 045-063Palíndromo; v. 7 n. 14 (2015): Palíndromo; 045-0632175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821/4872Copyright (c) 2015 Priscila de Souza Chistéhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChisté, Priscila de Souza2023-03-24T14:37:40Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/6821Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2023-03-24T14:37:40Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Catharsis and art education CATARSE: APROXIMAÇÕES CONCEITUAIS COM O ENSINO DA ARTE |
title |
Catharsis and art education |
spellingShingle |
Catharsis and art education Chisté, Priscila de Souza art catharsis education arte cartase educação |
title_short |
Catharsis and art education |
title_full |
Catharsis and art education |
title_fullStr |
Catharsis and art education |
title_full_unstemmed |
Catharsis and art education |
title_sort |
Catharsis and art education |
author |
Chisté, Priscila de Souza |
author_facet |
Chisté, Priscila de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chisté, Priscila de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
art catharsis education arte cartase educação |
topic |
art catharsis education arte cartase educação |
description |
The catharsis is considered by many scholars as an “effect” tied to a process which leads to awareness. From this premise, the article on the screen want to revisit the concept of Catharsis from Aristotle, Vygotsky, Jauss and, in parti- cular, Georg Lukács. Search approach the ideas of Lukács, related to catharsis, the field of education, in particular the teaching of art, both at school and in the exhibition space. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821 10.5965/2175234607142015045 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234607142015045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6821/4872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Priscila de Souza Chisté http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Priscila de Souza Chisté http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 7 No. 14 (2015): Palíndromo; 045-063 Palíndromo; v. 7 n. 14 (2015): Palíndromo; 045-063 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814679584768 |