Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3454 |
Resumo: | The present work aims to understand the theories that guided the production of the artist Hélio Oiticica. According to the texts that were written between 1959 to 1969, Oiticica was one of the few artists who theorized, conceptualized, art itself. The artist's idea was to secure key questions in the field of art. The more writing, more potencializava his theory that will accompany each work and invention. From this study, theoretical points raised were the work of Helio Oiticica, noting the theoretical potential that was created to design what was a work of art. Parangolé, Nova Objetividade and Tropicalia texts were used to extract the concepts filóficos adopted by the artist. Since the text is taken from Anne Cauquelin possible theories used by Hélio. Are analyzes of the speech of an artist with the orientation of critical theory. |
id |
UDESC-5_4292c176bd76bf6af934556f7b792590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3454 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e TropicáliaCritical theoryHelio Oiticicaparangolé nova objetividadetropicália practicesteoria crítica Hélio Oiticicaparangolénova objeividadetropicália práticasThe present work aims to understand the theories that guided the production of the artist Hélio Oiticica. According to the texts that were written between 1959 to 1969, Oiticica was one of the few artists who theorized, conceptualized, art itself. The artist's idea was to secure key questions in the field of art. The more writing, more potencializava his theory that will accompany each work and invention. From this study, theoretical points raised were the work of Helio Oiticica, noting the theoretical potential that was created to design what was a work of art. Parangolé, Nova Objetividade and Tropicalia texts were used to extract the concepts filóficos adopted by the artist. Since the text is taken from Anne Cauquelin possible theories used by Hélio. Are analyzes of the speech of an artist with the orientation of critical theory. O presente trabalho tem como objetivo compreender as teorias que nortearam a produção do artista Hélio Oiticica. De acordo com os textos que foram escritos entre 1959 a 1969, Hélio Oiticica foi um dos poucos artistas que teorizou, conceituou, a própria arte. A ideia do artista era fixar questões essenciais no campo da arte. Quanto mais escrevia, mais potencializava sua teoria que irá acompanhar cada obra e invenção. A partir deste estudo, foram levantados pontos teóricos da obra de Hélio Oiticica, notando-se o potencial teórico que foi criado para conceber o que era uma obra de arte. Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália foram os textos utilizados para extrair os conceitos filóficos adotados pelo artista. Já do texto de Anne Cauquelin são retirados as possíveis teorias utilizadas por Hélio. São análises do discurso de um artista com a orientação da teoria crítica. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/345410.5965/2175234604082012064Palíndromo; Vol. 4 No. 8 (2012): Palíndromo nº 8Palíndromo; v. 4 n. 8 (2012): Palíndromo nº 82175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3454/2473Copyright (c) 2013 Edvana Albuquerque, Flávia Pedroso, Zimaldo Melohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, VanezaAlbuquerque, EdvanaPedroso, FláviaMelo, Zimaldo2020-09-08T15:41:57Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3454Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:41:57Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
title |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
spellingShingle |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália Melo, Vaneza Critical theory Helio Oiticica parangolé nova objetividade tropicália practices teoria crítica Hélio Oiticica parangolé nova objeividade tropicália práticas |
title_short |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
title_full |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
title_fullStr |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
title_full_unstemmed |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
title_sort |
Hélio Oiticica, Propositor de Práticas: Teoria Crítica sobre o Parangolé, Nova Objetividade e Tropicália |
author |
Melo, Vaneza |
author_facet |
Melo, Vaneza Albuquerque, Edvana Pedroso, Flávia Melo, Zimaldo |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque, Edvana Pedroso, Flávia Melo, Zimaldo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Vaneza Albuquerque, Edvana Pedroso, Flávia Melo, Zimaldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical theory Helio Oiticica parangolé nova objetividade tropicália practices teoria crítica Hélio Oiticica parangolé nova objeividade tropicália práticas |
topic |
Critical theory Helio Oiticica parangolé nova objetividade tropicália practices teoria crítica Hélio Oiticica parangolé nova objeividade tropicália práticas |
description |
The present work aims to understand the theories that guided the production of the artist Hélio Oiticica. According to the texts that were written between 1959 to 1969, Oiticica was one of the few artists who theorized, conceptualized, art itself. The artist's idea was to secure key questions in the field of art. The more writing, more potencializava his theory that will accompany each work and invention. From this study, theoretical points raised were the work of Helio Oiticica, noting the theoretical potential that was created to design what was a work of art. Parangolé, Nova Objetividade and Tropicalia texts were used to extract the concepts filóficos adopted by the artist. Since the text is taken from Anne Cauquelin possible theories used by Hélio. Are analyzes of the speech of an artist with the orientation of critical theory. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3454 10.5965/2175234604082012064 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3454 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234604082012064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3454/2473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Edvana Albuquerque, Flávia Pedroso, Zimaldo Melo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Edvana Albuquerque, Flávia Pedroso, Zimaldo Melo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 4 No. 8 (2012): Palíndromo nº 8 Palíndromo; v. 4 n. 8 (2012): Palíndromo nº 8 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814102867968 |