Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041 |
Resumo: | This article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing". |
id |
UDESC-5_e12db9ac2c2e129b4b066d60711c1e79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24041 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the cityEntrevistas-paso: un libro de artista en desplazamiento por la ciudadEntrevistas-passo: um livro de artista em deslocamentos pela cidadewalking interviewethnographyeducationarttransdisciplinarityArtsentrevistas ambulantesetnografiaeducaçãoartetransdisciplinaridadeArtesentrevistas-pasoetnografiaeducaciónartetransdisciplinariedadArtesThis article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing".Este artículo revisita el método de las entrevistas-paso, que dio lugar al libro de artista Cidade Passo, años después de su publicación, proponiendo una relectura que desplaza la obra desde su aproximación inicial con la etnografía hacia la noción de educación de la atención. En el desarrollo de este análisis, relaciono las entrevistas-paso con la imagen de "figuras de cuerda" propuesta por Donna Haraway para pensar sistemas colaborativos entre seres vivos y la noción de sendero como objeto de diseño y arquitectura, a partir de las reflexiones de Jacques y Careri. Finalmente, reescribo una de las experiencias en el contexto de producción del libro, realizadas en São Paulo y propongo un diálogo de esta con un nuevo trayecto, realizado en 2020, de esta vez en Salvador, utilizando un modo de escritura en primera persona que se identifica con la noción de "escritura académica f(r)iccional".Este artigo revisita o método das entrevistas-passo, que deu origem ao livro de artista Cidade Passo, anos depois de sua publicação, propondo uma releitura que desloca o trabalho de sua aproximação inicial com a etnografia em direção à noção de educação da atenção. No desenvolver desta análise, relaciono as entrevistas-passo com a imagem das "figuras de barbante" (string figures) proposta por Haraway para pensar sistemas colaborativos entre seres vivos e com a noção de percurso a pé enquanto desenho e objeto arquitetônico, a partir das reflexões de Jacques e Careri. Por fim, reescrevo uma das experiências feitas no contexto de produção do livro em São Paulo e proponho um diálogo desta como um novo trajeto, feito em 2020, em Salvador, lançando mão um modo de uma escritura em primeira pessoa que se identifica com a noção de “escrita acadêmica f(r)iccional”.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2404110.5965/2175234615372023e0013Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-212175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234615372023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041/16218Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Vânia Medeiros2024-02-29T13:57:35Zoai::article/24041Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:57:35Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city Entrevistas-paso: un libro de artista en desplazamiento por la ciudad Entrevistas-passo: um livro de artista em deslocamentos pela cidade |
title |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
spellingShingle |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city Moreira, Vânia Medeiros walking interview ethnography education art transdisciplinarity Arts entrevistas ambulantes etnografia educação arte transdisciplinaridade Artes entrevistas-paso etnografia educación arte transdisciplinariedad Artes |
title_short |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
title_full |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
title_fullStr |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
title_full_unstemmed |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
title_sort |
Step-interviews: an artist's book in displacements through the city |
author |
Moreira, Vânia Medeiros |
author_facet |
Moreira, Vânia Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Vânia Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
walking interview ethnography education art transdisciplinarity Arts entrevistas ambulantes etnografia educação arte transdisciplinaridade Artes entrevistas-paso etnografia educación arte transdisciplinariedad Artes |
topic |
walking interview ethnography education art transdisciplinarity Arts entrevistas ambulantes etnografia educação arte transdisciplinaridade Artes entrevistas-paso etnografia educación arte transdisciplinariedad Artes |
description |
This article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing". |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041 10.5965/2175234615372023e0013 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234615372023e0013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041/16218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21 Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21 2175-2346 1984-9532 10.5965/10.5965/2175234615372023 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814021079040 |