Step-interviews: an artist's book in displacements through the city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Vânia Medeiros
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041
Resumo: This article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing".
id UDESC-5_e12db9ac2c2e129b4b066d60711c1e79
oai_identifier_str oai::article/24041
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Step-interviews: an artist's book in displacements through the cityEntrevistas-paso: un libro de artista en desplazamiento por la ciudadEntrevistas-passo: um livro de artista em deslocamentos pela cidadewalking interviewethnographyeducationarttransdisciplinarityArtsentrevistas ambulantesetnografiaeducaçãoartetransdisciplinaridadeArtesentrevistas-pasoetnografiaeducaciónartetransdisciplinariedadArtesThis article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing".Este artículo revisita el método de las entrevistas-paso, que dio lugar al libro de artista Cidade Passo, años después de su publicación, proponiendo una relectura que desplaza la obra desde su aproximación inicial con la etnografía hacia la noción de educación de la atención. En el desarrollo de este análisis, relaciono las entrevistas-paso con la imagen de "figuras de cuerda" propuesta por Donna Haraway para pensar sistemas colaborativos entre seres vivos y la noción de sendero como objeto de diseño y arquitectura, a partir de las reflexiones de Jacques y Careri. Finalmente, reescribo una de las experiencias en el contexto de producción del libro, realizadas en São Paulo y propongo un diálogo de esta con un nuevo trayecto, realizado en 2020, de esta vez en Salvador, utilizando un modo de escritura en primera persona que se identifica con la noción de "escritura académica f(r)iccional".Este artigo revisita o método das entrevistas-passo, que deu origem ao livro de artista Cidade Passo, anos depois de sua publicação, propondo uma releitura que desloca o trabalho de sua aproximação inicial com a etnografia em direção à noção de educação da atenção. No desenvolver desta análise, relaciono as entrevistas-passo com a imagem das "figuras de barbante" (string figures) proposta por Haraway para pensar sistemas colaborativos entre seres vivos e com a noção de percurso a pé enquanto desenho e objeto arquitetônico, a partir das reflexões de Jacques e Careri. Por fim, reescrevo uma das experiências feitas no contexto de produção do livro em São Paulo e proponho um diálogo desta como um novo trajeto, feito em 2020, em Salvador, lançando mão um modo de uma escritura em primeira pessoa que se identifica com a noção de “escrita acadêmica f(r)iccional”.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2404110.5965/2175234615372023e0013Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-212175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234615372023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041/16218Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Vânia Medeiros2024-02-29T13:57:35Zoai::article/24041Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:57:35Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
Entrevistas-paso: un libro de artista en desplazamiento por la ciudad
Entrevistas-passo: um livro de artista em deslocamentos pela cidade
title Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
spellingShingle Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
Moreira, Vânia Medeiros
walking interview
ethnography
education
art
transdisciplinarity
Arts
entrevistas ambulantes
etnografia
educação
arte
transdisciplinaridade
Artes
entrevistas-paso
etnografia
educación
arte
transdisciplinariedad
Artes
title_short Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
title_full Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
title_fullStr Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
title_full_unstemmed Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
title_sort Step-interviews: an artist's book in displacements through the city
author Moreira, Vânia Medeiros
author_facet Moreira, Vânia Medeiros
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Vânia Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv walking interview
ethnography
education
art
transdisciplinarity
Arts
entrevistas ambulantes
etnografia
educação
arte
transdisciplinaridade
Artes
entrevistas-paso
etnografia
educación
arte
transdisciplinariedad
Artes
topic walking interview
ethnography
education
art
transdisciplinarity
Arts
entrevistas ambulantes
etnografia
educação
arte
transdisciplinaridade
Artes
entrevistas-paso
etnografia
educación
arte
transdisciplinariedad
Artes
description This article revisits the method of step-interviews, which gave rise to the artist book Cidade Passo, years after its publication, proposing a re-reading that shifts the work from its initial approach to ethnography towards the notion of education of attention. In developing this analysis, I relate the step-interviews to the image of "string figures" proposed by Donna Haraway to think collaborative systems among living beings and the notion of the footpath as design and architectural object, based on the reflections of Jacques and Careri. Finally, I rewrite one of the experiences made in the context of the book production in São Paulo, and propose a dialogue of this with a new trail, made in 2020, this time in Salvador, using a mode of writing in first person that identifies with the notion of "f(r)iccional academic writing".
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041
10.5965/2175234615372023e0013
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041
identifier_str_mv 10.5965/2175234615372023e0013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24041/16218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Vânia Medeiros Moreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21
Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-21
2175-2346
1984-9532
10.5965/10.5965/2175234615372023
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814021079040