"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231 |
Resumo: | This article analyzes the disaster occurred in Córrego do Feijão (Brumadinho-MG) from the visual work When Time Lasts a Ton, by the artists Bárbara Lissa and Maria Vaz, who compose the duo Paisagens Móveis. Emphasizing the importance of reconstructing the events and traumas of the past so that it is possible to build other futures, the work makes visible, through an experimental photographic process, the ghosts of this place devastated by the mining greed, covered by mud and by an atmosphere taken by the ore dust daily spread by the trains. Through the act of making visible the remains of the event it is possible to have, even if symbolically, a farewell. |
id |
UDESC-5_e375a10a6df045a76d82db18db557307 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22231 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster“Quando o tempo dura uma tonelada”: mémoires d'une catastrophe"Quando o tempo dura uma tonelada": memórias de um desastrephotographymemorytemporalitieslandscapedisasterfotografiamemóriatemporalidadespaisagemdesastrecrítica de artePhotographie Mémoire TemporalitéPaysageDésastreThis article analyzes the disaster occurred in Córrego do Feijão (Brumadinho-MG) from the visual work When Time Lasts a Ton, by the artists Bárbara Lissa and Maria Vaz, who compose the duo Paisagens Móveis. Emphasizing the importance of reconstructing the events and traumas of the past so that it is possible to build other futures, the work makes visible, through an experimental photographic process, the ghosts of this place devastated by the mining greed, covered by mud and by an atmosphere taken by the ore dust daily spread by the trains. Through the act of making visible the remains of the event it is possible to have, even if symbolically, a farewell.Le présent article analyse le désastre survenu à Córrego do Feijão (Brumadinho - MG) à partir de l'œuvre visuelle Quando o Tempo Dura um Tonelada, des artistes Bárbara Lissa et Maria Vaz, qui composent le duo Paisagens Móveis. Soulignant l'importance de reconstituer les événements et les traumatismes du passé afin de pouvoir construire d'autres avenirs, l'œuvre rend visible, à travers un processus photographique expérimental, les fantômes de ce lieu dévasté par l'avidité minière, recouvert de boue et d'une atmosphère prise par la poussière de minerai quotidiennement répandue par les trains. En rendant visibles les restes de l'événement, il est possible de faire, même si c'est de manière symbolique, un adieu.O presente artigo faz uma análise do desastre ocorrido em Córrego do Feijão (Brumadinho- MG) a partir do trabalho visual Quando o Tempo Dura um Tonelada, das artistas Bárbara Lissa e Maria Vaz, que compõem o duo Paisagens Móveis. Enfatizando a importância de reconstituir os acontecimentos e traumas do passado para que seja possível construir outros futuros, o trabalho torna visíveis, através de um processo fotográfico experimental, os fantasmas deste local devastado pela ganância da mineração, encoberto pela lama e uma atmosfera tomada pela poeira de minério diariamente espalhada pelos trens. Por meio do ato de tornar visíveis os restos do evento é possível que haja, mesmo que simbolicamente, uma despedida.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2223110.5965/2175234614342022162Palíndromo; Vol. 14 No. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 162-187Palíndromo; v. 14 n. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 162-1872175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231/14702Copyright (c) 2022 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Rachel Cecília de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Bárbara Lissa deVaz, Maria FigueiredoOliveira, Rachel Cecília de2024-02-29T13:53:13Zoai::article/22231Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:53:13Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster “Quando o tempo dura uma tonelada”: mémoires d'une catastrophe "Quando o tempo dura uma tonelada": memórias de um desastre |
title |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
spellingShingle |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster Campos, Bárbara Lissa de photography memory temporalities landscape disaster fotografia memória temporalidades paisagem desastre crítica de arte Photographie Mémoire Temporalité Paysage Désastre |
title_short |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
title_full |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
title_fullStr |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
title_full_unstemmed |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
title_sort |
"Quando o tempo dura uma tonelada": memoirs of a disaster |
author |
Campos, Bárbara Lissa de |
author_facet |
Campos, Bárbara Lissa de Vaz, Maria Figueiredo Oliveira, Rachel Cecília de |
author_role |
author |
author2 |
Vaz, Maria Figueiredo Oliveira, Rachel Cecília de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Bárbara Lissa de Vaz, Maria Figueiredo Oliveira, Rachel Cecília de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
photography memory temporalities landscape disaster fotografia memória temporalidades paisagem desastre crítica de arte Photographie Mémoire Temporalité Paysage Désastre |
topic |
photography memory temporalities landscape disaster fotografia memória temporalidades paisagem desastre crítica de arte Photographie Mémoire Temporalité Paysage Désastre |
description |
This article analyzes the disaster occurred in Córrego do Feijão (Brumadinho-MG) from the visual work When Time Lasts a Ton, by the artists Bárbara Lissa and Maria Vaz, who compose the duo Paisagens Móveis. Emphasizing the importance of reconstructing the events and traumas of the past so that it is possible to build other futures, the work makes visible, through an experimental photographic process, the ghosts of this place devastated by the mining greed, covered by mud and by an atmosphere taken by the ore dust daily spread by the trains. Through the act of making visible the remains of the event it is possible to have, even if symbolically, a farewell. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231 10.5965/2175234614342022162 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234614342022162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22231/14702 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Rachel Cecília de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Rachel Cecília de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 14 No. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 162-187 Palíndromo; v. 14 n. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 162-187 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813430730752 |