Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Luanda de Oliveira Rainho
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19695
Resumo: This work is a visual essay composed of eight drawings from a series named Liquid Stitching, made with ink on paper in the year 2020. The works stem from poetic and conceptual connections with works by female artists and writers that are references for the author, constituting records of fictional encounters. The production of this series was triggered by reflections about the construct of misogyny within the history of western philosophy, and the paths that were taken during the production process led to a poetic approch that involves the concept of liquidity as a creative power and fabulation as a creative procedure for a narrative where the stitching is done through the drawn ink lines.
id UDESC-5_eb410a5cb65f51b1eea0af76fe1ab49c
oai_identifier_str oai::article/19695
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Liquid stitching: a story of bonds and infiltrationsCostura líquida: una historia de enlaces e infiltracionesCostura líquida: uma história de enlaces e infiltraçõesArte contemporâneaDesenhoFabulaçãoMulheres artistasSubjetividade na arteContemporary artDrawingFabulationWomen artistsSubjectivity in ArtArte contemporáneoDibujo FabulaciónMujeres artistasSubjetividad nel arteThis work is a visual essay composed of eight drawings from a series named Liquid Stitching, made with ink on paper in the year 2020. The works stem from poetic and conceptual connections with works by female artists and writers that are references for the author, constituting records of fictional encounters. The production of this series was triggered by reflections about the construct of misogyny within the history of western philosophy, and the paths that were taken during the production process led to a poetic approch that involves the concept of liquidity as a creative power and fabulation as a creative procedure for a narrative where the stitching is done through the drawn ink lines.Esta obra es un ensayo visual compuesto por ocho dibujos de una serie titulada Costura Líquida, realizados a tinta sobre papel en el año 2020. Las obras están conectadas a relaciones poéticas y conceptuales con las producciones de mujeres artistas y escritoras que son referencias para la autora, constituyendo registros de encuentros ficticios. La producción partió de reflexiones sobre la constitución del pensamiento misógino dentro de la historia de la filosofía occidental, y la trayectoria recorrida en el proceso de producción dieron como resultado una poética relacionada com el concepto de liquidez como poder creador y la fabulación como procedimiento para crear una narrativa donde la costura se realiza a través de las líneas de tinta del dibujo.Este trabalho é um ensaio visual composto por oito desenhos da série nomeada Costura Líquida, realizados em nanquim sobre papel no ano de 2020. As obras envolvem relações poéticas e conceituais com produções de mulheres artistas e escritoras que são referências para a autora, constituindo registros de encontros ficcionais. A série foi produzida a partir de questionamentos acerca da construção do pensamento misógino na história da filosofia ocidental, e os caminhos percorridos no processo de produção resultaram em uma poética que envolve o conceito de liquidez como potência criadora e a fabulação como procedimento de criação de uma narrativa em que a costura é realizada pelas linhas de tinta do desenho.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1969510.5965/2175234614322022371Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 371-384Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 371-3842175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19695/13882Copyright (c) 2021 Luanda de Oliveira Rainho Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Luanda de Oliveira Rainho2024-02-29T13:06:21Zoai::article/19695Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:21Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
Costura líquida: una historia de enlaces e infiltraciones
Costura líquida: uma história de enlaces e infiltrações
title Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
spellingShingle Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
Ribeiro, Luanda de Oliveira Rainho
Arte contemporânea
Desenho
Fabulação
Mulheres artistas
Subjetividade na arte
Contemporary art
Drawing
Fabulation
Women artists
Subjectivity in Art
Arte contemporáneo
Dibujo
Fabulación
Mujeres artistas
Subjetividad nel arte
title_short Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
title_full Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
title_fullStr Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
title_full_unstemmed Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
title_sort Liquid stitching: a story of bonds and infiltrations
author Ribeiro, Luanda de Oliveira Rainho
author_facet Ribeiro, Luanda de Oliveira Rainho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Luanda de Oliveira Rainho
dc.subject.por.fl_str_mv Arte contemporânea
Desenho
Fabulação
Mulheres artistas
Subjetividade na arte
Contemporary art
Drawing
Fabulation
Women artists
Subjectivity in Art
Arte contemporáneo
Dibujo
Fabulación
Mujeres artistas
Subjetividad nel arte
topic Arte contemporânea
Desenho
Fabulação
Mulheres artistas
Subjetividade na arte
Contemporary art
Drawing
Fabulation
Women artists
Subjectivity in Art
Arte contemporáneo
Dibujo
Fabulación
Mujeres artistas
Subjetividad nel arte
description This work is a visual essay composed of eight drawings from a series named Liquid Stitching, made with ink on paper in the year 2020. The works stem from poetic and conceptual connections with works by female artists and writers that are references for the author, constituting records of fictional encounters. The production of this series was triggered by reflections about the construct of misogyny within the history of western philosophy, and the paths that were taken during the production process led to a poetic approch that involves the concept of liquidity as a creative power and fabulation as a creative procedure for a narrative where the stitching is done through the drawn ink lines.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19695
10.5965/2175234614322022371
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19695
identifier_str_mv 10.5965/2175234614322022371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19695/13882
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luanda de Oliveira Rainho Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luanda de Oliveira Rainho Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 371-384
Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 371-384
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041813275541504