The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ModaPalavra e-periódico |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746 |
Resumo: | This paper analyzes the visual construction of the Vendedora de Cheiro (1947), based on the work of the artist Antonieta Feio, highlighting her dress and adornment styles, seeking to discuss how imagery and historical references built on such construction. The social significance such modes today, shall also be discussed as it is still alive in the popular imagination, so much so that this figure is seen as an indicator of a specific visuality of the Paraense Woman, thus configuring a local identity. |
id |
UDSC-2_1087135d23f571c4a8c2f02ca61324e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22746 |
network_acronym_str |
UDSC-2 |
network_name_str |
ModaPalavra e-periódico |
repository_id_str |
|
spelling |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dressLas mujeres perfumadas de Pará: apuntes sobre la visualidad de las vestimentas de la Vendedora de Cheiro (1947)As mulheres cheirosas do Pará: notas sobre a visualidade do modo de vestir da Vendedora de Cheiro Vendedora de cheirocultura visualmulheres negrasAmazônidasmodo de vestirVendedora de cheirovisual cultureblack womenways of dressVendedora de cheirocultura visualmujeres negrasAmazônidasThis paper analyzes the visual construction of the Vendedora de Cheiro (1947), based on the work of the artist Antonieta Feio, highlighting her dress and adornment styles, seeking to discuss how imagery and historical references built on such construction. The social significance such modes today, shall also be discussed as it is still alive in the popular imagination, so much so that this figure is seen as an indicator of a specific visuality of the Paraense Woman, thus configuring a local identity.Este artículo aborda la construcción visual de la Vendedora de Cheiro (1947) a partir de la obra de la artista Antonieta Feio. Se analiza su forma de vestirse y adornarse, comparándola con algunas fuentes visuales y narrativas históricas de tal construcción. La metodología, con un enfoque predominantemente cualitativo, consiste en la observación y el análisis visual de obras seleccionadas, tratadas como documentos y fuentes de investigación relevantes para el estudio de las artes, las visuales y la indumentaria. Se concluye que las producciones artísticas son instrumentos importantes para la producción de sentido de tales apariciones del cuerpo, aún presentes en el imaginario popular de una identidad local sustentada en la visualidad de una “Mujer Paraense”.Neste artigo discute-se a construção visual da Vendedora de Cheiro (1947) a partir da obra da artista Antonieta Feio. Analisa-se o seu modo de vestir e de adornar-se, cotejando-o com algumas fontes visuais e narrativas históricas de tal construção. A metodologia, de abordagem predominantemente qualitativa, é constituída de observação e análise visual de obras selecionadas, tratadas como documentos e fontes de pesquisa relevantes para o estudo das artes, das visualidades e do vestuário. Conclui-se que produções artísticas são importantes instrumentos da produção de sentido de tais aparências do corpo, presentes ainda hoje no imaginário popular de uma identidade local apoiada na visualidade de uma “Mulher Paraense”.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/2274610.5965/1982615x16382023119ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-170ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-170 Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-1701982-615X10.5965/1982615x16382023reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15123https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15124https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15141Copyright (c) 2022 Amanda Gatinho Teixeira, Rita Morais de Andradehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Amanda GatinhoAndrade, Rita Morais de2024-02-29T11:45:55Zoai::article/22746Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2024-02-29T11:45:55ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress Las mujeres perfumadas de Pará: apuntes sobre la visualidad de las vestimentas de la Vendedora de Cheiro (1947) As mulheres cheirosas do Pará: notas sobre a visualidade do modo de vestir da Vendedora de Cheiro |
title |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
spellingShingle |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress Teixeira, Amanda Gatinho Vendedora de cheiro cultura visual mulheres negras Amazônidas modo de vestir Vendedora de cheiro visual culture black women ways of dress Vendedora de cheiro cultura visual mujeres negras Amazônidas |
title_short |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
title_full |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
title_fullStr |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
title_full_unstemmed |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
title_sort |
The fragrant women of Pará: notes on the visuality on the Vendedora de Cheiro(1947)’s mode of dress |
author |
Teixeira, Amanda Gatinho |
author_facet |
Teixeira, Amanda Gatinho Andrade, Rita Morais de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Rita Morais de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Amanda Gatinho Andrade, Rita Morais de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vendedora de cheiro cultura visual mulheres negras Amazônidas modo de vestir Vendedora de cheiro visual culture black women ways of dress Vendedora de cheiro cultura visual mujeres negras Amazônidas |
topic |
Vendedora de cheiro cultura visual mulheres negras Amazônidas modo de vestir Vendedora de cheiro visual culture black women ways of dress Vendedora de cheiro cultura visual mujeres negras Amazônidas |
description |
This paper analyzes the visual construction of the Vendedora de Cheiro (1947), based on the work of the artist Antonieta Feio, highlighting her dress and adornment styles, seeking to discuss how imagery and historical references built on such construction. The social significance such modes today, shall also be discussed as it is still alive in the popular imagination, so much so that this figure is seen as an indicator of a specific visuality of the Paraense Woman, thus configuring a local identity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746 10.5965/1982615x16382023119 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746 |
identifier_str_mv |
10.5965/1982615x16382023119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15123 https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15124 https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22746/15141 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Amanda Gatinho Teixeira, Rita Morais de Andrade http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Amanda Gatinho Teixeira, Rita Morais de Andrade http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-170 ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-170 Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 119-170 1982-615X 10.5965/1982615x16382023 reponame:ModaPalavra e-periódico instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
ModaPalavra e-periódico |
collection |
ModaPalavra e-periódico |
repository.name.fl_str_mv |
ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||modapalavra@gmail.com |
_version_ |
1798321056906215424 |