Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ypiranga, Maria Teresa Lopes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barros Neto, Dionísio Tito de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ModaPalavra e-periódico
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509
Resumo: The article summarized here refers to a historical analysis of the aesthetic production of stylists, here entitled as the three visionaries, namely: Pierre Cardin, André Courrèges and Paco Rabanne. Summarizing their aesthetic propositions and demonstrating how they, in their times, were agents in the process of female emancipation in the 1960s. Here we also present the concept of Visual Discourse, proposed by (Omitido para Revisao Cega) and discuss how these three designers in particular attended to the sociocultural and economic context when their creations legitimized the appearance regime of the 1960s as a fashion phenomenon, the cold war and the space race and presents its consequences for people's lives and imagination. Finally, it contributes to discuss the issues that fashion raises for the processes of female emancipation, highlighting the change in the line of modesty with the use of the miniskirt and expanding this aspect to the struggle for a will to truth (Foucault [(1970)) 2013] that brings to women the power and possession of the image and the female body
id UDSC-2_c20f71a968528d1813149bae9980e020
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22509
network_acronym_str UDSC-2
network_name_str ModaPalavra e-periódico
repository_id_str
spelling Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco RabanneEmancipação femininaVisionários da moda dos anos 1960Discurso VisualThe article summarized here refers to a historical analysis of the aesthetic production of stylists, here entitled as the three visionaries, namely: Pierre Cardin, André Courrèges and Paco Rabanne. Summarizing their aesthetic propositions and demonstrating how they, in their times, were agents in the process of female emancipation in the 1960s. Here we also present the concept of Visual Discourse, proposed by (Omitido para Revisao Cega) and discuss how these three designers in particular attended to the sociocultural and economic context when their creations legitimized the appearance regime of the 1960s as a fashion phenomenon, the cold war and the space race and presents its consequences for people's lives and imagination. Finally, it contributes to discuss the issues that fashion raises for the processes of female emancipation, highlighting the change in the line of modesty with the use of the miniskirt and expanding this aspect to the struggle for a will to truth (Foucault [(1970)) 2013] that brings to women the power and possession of the image and the female bodyO presente artigo tem como objetivo demonstrar como as produções estéticas dos estilistas intitulados “os três visionários” legitimaram o regime de aparência da década de 1960 enquanto fenômeno de moda, e como eles, em consonância com o contexto histórico da época, atuaram como agentes no processo de emancipação feminina, a  partir do conceito de Discurso Visual de Lopes (2014). Destaca-se a alteração da linha do pudor com o uso da minissaia, por meio da qual a moda suscitou processos emancipatórios das mulheres, ampliando esse aspecto para o entendimento do mesmo como uma luta por uma vontade de verdade Foucault (2013) que empoderou a mulher e o corpo feminino do referido período.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/2250910.5965/1982615x16382023065ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118 Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-1181982-615X10.5965/1982615x16382023reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15132https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15133https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15146Copyright (c) 2022 Maria Teresa Lopes Ypiranga, Dionísio Tito de Barros Netohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYpiranga, Maria Teresa Lopes Barros Neto, Dionísio Tito de 2023-01-01T17:37:52Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22509Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2023-01-01T17:37:52ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
title Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
spellingShingle Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
Ypiranga, Maria Teresa Lopes
Emancipação feminina
Visionários da moda dos anos 1960
Discurso Visual
title_short Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
title_full Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
title_fullStr Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
title_full_unstemmed Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
title_sort Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
author Ypiranga, Maria Teresa Lopes
author_facet Ypiranga, Maria Teresa Lopes
Barros Neto, Dionísio Tito de
author_role author
author2 Barros Neto, Dionísio Tito de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ypiranga, Maria Teresa Lopes
Barros Neto, Dionísio Tito de
dc.subject.por.fl_str_mv Emancipação feminina
Visionários da moda dos anos 1960
Discurso Visual
topic Emancipação feminina
Visionários da moda dos anos 1960
Discurso Visual
description The article summarized here refers to a historical analysis of the aesthetic production of stylists, here entitled as the three visionaries, namely: Pierre Cardin, André Courrèges and Paco Rabanne. Summarizing their aesthetic propositions and demonstrating how they, in their times, were agents in the process of female emancipation in the 1960s. Here we also present the concept of Visual Discourse, proposed by (Omitido para Revisao Cega) and discuss how these three designers in particular attended to the sociocultural and economic context when their creations legitimized the appearance regime of the 1960s as a fashion phenomenon, the cold war and the space race and presents its consequences for people's lives and imagination. Finally, it contributes to discuss the issues that fashion raises for the processes of female emancipation, highlighting the change in the line of modesty with the use of the miniskirt and expanding this aspect to the struggle for a will to truth (Foucault [(1970)) 2013] that brings to women the power and possession of the image and the female body
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509
10.5965/1982615x16382023065
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509
identifier_str_mv 10.5965/1982615x16382023065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15132
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15133
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Teresa Lopes Ypiranga, Dionísio Tito de Barros Neto
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Maria Teresa Lopes Ypiranga, Dionísio Tito de Barros Neto
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118
ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118
Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118
1982-615X
10.5965/1982615x16382023
reponame:ModaPalavra e-periódico
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str ModaPalavra e-periódico
collection ModaPalavra e-periódico
repository.name.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv ||modapalavra@gmail.com
_version_ 1798321058926821376