Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco Rabanne
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | ModaPalavra e-periódico |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509 |
Resumo: | The article summarized here refers to a historical analysis of the aesthetic production of stylists, here entitled as the three visionaries, namely: Pierre Cardin, André Courrèges and Paco Rabanne. Summarizing their aesthetic propositions and demonstrating how they, in their times, were agents in the process of female emancipation in the 1960s. Here we also present the concept of Visual Discourse, proposed by (Omitido para Revisao Cega) and discuss how these three designers in particular attended to the sociocultural and economic context when their creations legitimized the appearance regime of the 1960s as a fashion phenomenon, the cold war and the space race and presents its consequences for people's lives and imagination. Finally, it contributes to discuss the issues that fashion raises for the processes of female emancipation, highlighting the change in the line of modesty with the use of the miniskirt and expanding this aspect to the struggle for a will to truth (Foucault [(1970)) 2013] that brings to women the power and possession of the image and the female body |
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Emancipação feminina e a moda sessentinha dos três visionários: Pierre Cardin, André Courreges e Paco RabanneEmancipação femininaVisionários da moda dos anos 1960Discurso VisualThe article summarized here refers to a historical analysis of the aesthetic production of stylists, here entitled as the three visionaries, namely: Pierre Cardin, André Courrèges and Paco Rabanne. Summarizing their aesthetic propositions and demonstrating how they, in their times, were agents in the process of female emancipation in the 1960s. Here we also present the concept of Visual Discourse, proposed by (Omitido para Revisao Cega) and discuss how these three designers in particular attended to the sociocultural and economic context when their creations legitimized the appearance regime of the 1960s as a fashion phenomenon, the cold war and the space race and presents its consequences for people's lives and imagination. Finally, it contributes to discuss the issues that fashion raises for the processes of female emancipation, highlighting the change in the line of modesty with the use of the miniskirt and expanding this aspect to the struggle for a will to truth (Foucault [(1970)) 2013] that brings to women the power and possession of the image and the female bodyO presente artigo tem como objetivo demonstrar como as produções estéticas dos estilistas intitulados “os três visionários” legitimaram o regime de aparência da década de 1960 enquanto fenômeno de moda, e como eles, em consonância com o contexto histórico da época, atuaram como agentes no processo de emancipação feminina, a partir do conceito de Discurso Visual de Lopes (2014). Destaca-se a alteração da linha do pudor com o uso da minissaia, por meio da qual a moda suscitou processos emancipatórios das mulheres, ampliando esse aspecto para o entendimento do mesmo como uma luta por uma vontade de verdade Foucault (2013) que empoderou a mulher e o corpo feminino do referido período.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/2250910.5965/1982615x16382023065ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-118 Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 65-1181982-615X10.5965/1982615x16382023reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15132https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15133https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22509/15146Copyright (c) 2022 Maria Teresa Lopes Ypiranga, Dionísio Tito de Barros Netohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYpiranga, Maria Teresa Lopes Barros Neto, Dionísio Tito de 2023-01-01T17:37:52Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22509Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2023-01-01T17:37:52ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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