A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Ana Maria Taveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502
Resumo: This paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics.
id UEA_73d7aa4dc65799244fe607e87b3c1d2f
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/502
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemáticaThe construction of a salary as a technological resource for the inclusion of deaf students in the mathematics degreeSinalário.Ensino Aprendizagem da MatemáticaFormação do professorThis paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics.O presente trabalho aborda sobre a inclusão no Ensino Superior, enfatizando a necessidade de recursos mais adequados ao aluno surdo para sua formação. Nesse sentido, esta pesquisa objetivou desenvolver um Sinalário do tipo software educacional investigativo, para ser usado como um recurso tecnológico facilitador da aprendizagem de alunos surdos na licenciatura em Matemática do CESP/UEA, possibilitando melhor aprendizado nas disciplinas específicas de sua formação. O estudo baseia-se no tipo de pesquisa exploratória, com uma abordagem quanti-qualitativa, onde para a coleta de dados utilizamos a análise documental, questionário e observação sistemática. E, a partir dos resultados obtidos concluímos que a tecnologia digital através da visualização, proporciona maior compreensão dos conteúdos trabalhados. Nesta perspectiva educativa, o Sinalário, a partir de imagens/vídeos em Libras, mostrou-se como um recurso facilitador do aprendizado em uma disciplina específica de matemática melhorando a inclusão do aluno surdo no processo de formação educacional superior de matemática.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEARendeiro, Manoel Fernandes BrazCastro, Hudson da SilvaAzevedo, Marlon Jorge Silva deSouza, José Camilo Ramos deXavier, Ana Maria Taveira2020-09-22T15:53:59Z2024-08-30T00:33:53Z2020-09-142020-09-22T15:53:59Z2019-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502porAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-30T00:37:08Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/502Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-30T00:37:08Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
The construction of a salary as a technological resource for the inclusion of deaf students in the mathematics degree
title A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
spellingShingle A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
Xavier, Ana Maria Taveira
Sinalário.
Ensino Aprendizagem da Matemática
Formação do professor
title_short A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
title_full A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
title_fullStr A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
title_full_unstemmed A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
title_sort A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
author Xavier, Ana Maria Taveira
author_facet Xavier, Ana Maria Taveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rendeiro, Manoel Fernandes Braz
Castro, Hudson da Silva
Azevedo, Marlon Jorge Silva de
Souza, José Camilo Ramos de
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Ana Maria Taveira
dc.subject.por.fl_str_mv Sinalário.
Ensino Aprendizagem da Matemática
Formação do professor
topic Sinalário.
Ensino Aprendizagem da Matemática
Formação do professor
description This paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-27
2020-09-22T15:53:59Z
2020-09-14
2020-09-22T15:53:59Z
2024-08-30T00:33:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701090947661824