A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502 |
Resumo: | This paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics. |
id |
UEA_73d7aa4dc65799244fe607e87b3c1d2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.uea.edu.br:riuea/502 |
network_acronym_str |
UEA |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemáticaThe construction of a salary as a technological resource for the inclusion of deaf students in the mathematics degreeSinalário.Ensino Aprendizagem da MatemáticaFormação do professorThis paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics.O presente trabalho aborda sobre a inclusão no Ensino Superior, enfatizando a necessidade de recursos mais adequados ao aluno surdo para sua formação. Nesse sentido, esta pesquisa objetivou desenvolver um Sinalário do tipo software educacional investigativo, para ser usado como um recurso tecnológico facilitador da aprendizagem de alunos surdos na licenciatura em Matemática do CESP/UEA, possibilitando melhor aprendizado nas disciplinas específicas de sua formação. O estudo baseia-se no tipo de pesquisa exploratória, com uma abordagem quanti-qualitativa, onde para a coleta de dados utilizamos a análise documental, questionário e observação sistemática. E, a partir dos resultados obtidos concluímos que a tecnologia digital através da visualização, proporciona maior compreensão dos conteúdos trabalhados. Nesta perspectiva educativa, o Sinalário, a partir de imagens/vídeos em Libras, mostrou-se como um recurso facilitador do aprendizado em uma disciplina específica de matemática melhorando a inclusão do aluno surdo no processo de formação educacional superior de matemática.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEARendeiro, Manoel Fernandes BrazCastro, Hudson da SilvaAzevedo, Marlon Jorge Silva deSouza, José Camilo Ramos deXavier, Ana Maria Taveira2020-09-22T15:53:59Z2024-08-30T00:33:53Z2020-09-142020-09-22T15:53:59Z2019-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502porAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-30T00:37:08Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/502Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-30T00:37:08Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática The construction of a salary as a technological resource for the inclusion of deaf students in the mathematics degree |
title |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
spellingShingle |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática Xavier, Ana Maria Taveira Sinalário. Ensino Aprendizagem da Matemática Formação do professor |
title_short |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
title_full |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
title_fullStr |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
title_full_unstemmed |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
title_sort |
A construção de um sinalário como recurso tecnológico de inclusão de alunos surdos na licenciatura de matemática |
author |
Xavier, Ana Maria Taveira |
author_facet |
Xavier, Ana Maria Taveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rendeiro, Manoel Fernandes Braz Castro, Hudson da Silva Azevedo, Marlon Jorge Silva de Souza, José Camilo Ramos de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Ana Maria Taveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sinalário. Ensino Aprendizagem da Matemática Formação do professor |
topic |
Sinalário. Ensino Aprendizagem da Matemática Formação do professor |
description |
This paper deals with the inclusion in Higher Education, emphasizing the need for more adequate resources for deaf students for their education. In this sense, this research aimed to develop a Signal of the investigative educational software type, to be used as a technological resource that facilitates the learning of deaf students in the undergraduate degree in Mathematics of CESP / UEA, enabling better learning in the specific subjects of their education. The study is based on the type of exploratory research, with a quantitative and qualitative approach, where for data collection we use document analysis, questionnaire and systematic observation. And from the results obtained we conclude that digital technology through visualization, provides greater understanding of the content worked. In this educational perspective, the Sign, based on images / videos in Libras, has proved to be a facilitating resource for learning in a specific mathematics discipline by improving the inclusion of the deaf student in the process of higher education in mathematics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-27 2020-09-22T15:53:59Z 2020-09-14 2020-09-22T15:53:59Z 2024-08-30T00:33:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502 |
url |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/502 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instacron:UEA |
instname_str |
Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
instacron_str |
UEA |
institution |
UEA |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@uea.edu.br |
_version_ |
1816701090947661824 |