Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Marcos Gomes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1300
Resumo: This article presents a study on the exploration of geometric investigative tasks through folding and cutting, which had the general objective of analyzing the discoveries of students in an 8th grade class of elementary school in a public school in Tefé - AM. Of the specific objectives, they had to describe the findings arising from the investigative task involving flat figures, highlight their involvement during the task and identify the difficulties that occurred during the task. The data from this scientific study with a qualitative approach, the instruments used to collect the data were the researcher's and students' notebooks, a voice recorder and participant observation as a technique. For data analysis, a qualitative descriptive analysis was used. As a result of this work, it was proven that probing geometric investigative tasks exploring folds and cuts stimulates the student to build knowledge with autonomy, since they found mathematical relationships involving flat figures emphasizing symmetry, perpendicularity and also the concept of triangles. By using one fold and two cut found quadrilaterals and triangles. Therefore, the development of investigative tasks in the classroom can contribute to both teaching and learning.
id UEA_c315d0a6bacdd418b8120a17725e0e7b
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/1300
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino FundamentalGeometric Investigations Exploring Folding and Cutting of Flat Figures in an 8th year Elementary School ClassInvestigação matemáticaMathematical investigationTarefas investigativasInvestigative tasksAprendizagem de geometriaGeometry learningThis article presents a study on the exploration of geometric investigative tasks through folding and cutting, which had the general objective of analyzing the discoveries of students in an 8th grade class of elementary school in a public school in Tefé - AM. Of the specific objectives, they had to describe the findings arising from the investigative task involving flat figures, highlight their involvement during the task and identify the difficulties that occurred during the task. The data from this scientific study with a qualitative approach, the instruments used to collect the data were the researcher's and students' notebooks, a voice recorder and participant observation as a technique. For data analysis, a qualitative descriptive analysis was used. As a result of this work, it was proven that probing geometric investigative tasks exploring folds and cuts stimulates the student to build knowledge with autonomy, since they found mathematical relationships involving flat figures emphasizing symmetry, perpendicularity and also the concept of triangles. By using one fold and two cut found quadrilaterals and triangles. Therefore, the development of investigative tasks in the classroom can contribute to both teaching and learning.O presente artigo apresenta um estudo sobre a exploração de tarefas investigativas geométricas por meio de dobragens e cortes, que teve como objetivo geral analisar as descobertas dos alunos de uma turma do 8º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Tefé – AM. Dos objetivos específicos tiveram que descrever as descobertas oriundas da tarefa investigativa envolvendo figuras planas, destacar qual foi o envolvimento deles durante a tarefa e identificar as dificuldades que apresentaram durante a realização da tarefa. Os dados deste estudo de cunho científico com abordagem qualitativa, os instrumentos utilizados para coletar os dados foram caderno de anotações do pesquisador e dos alunos, gravador de voz e como técnica observação participante. Para a análise de dados foi utilizada a análise descritiva qualitativa. Como resultado desse trabalho verificou-se que a sondagem de tarefas investigativas geométricas explorando dobragens e cortes estimula o aluno a construir conhecimentos com autonomia, visto que, eles encontraram relações matemáticas envolvendo figuras planas enfatizando simetria, perpendicularidade e também conceito de triângulos. Ao usar uma dobragem e dois cortes encontraram quadriláteros e triângulos. Portanto, o desenvolvimento de tarefas investigativas em sala de aula pode contribuir tanto para o ensino quanto para a aprendizagem.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEASoares, Carlos José FerreiraRodrigues, Marcos Gomes2023-09-14T17:04:16Z2024-08-31T23:32:45Z2023-09-132023-09-14T17:04:16Z2023-08-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1300porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-31T23:59:17Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/1300Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-31T23:59:17Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
Geometric Investigations Exploring Folding and Cutting of Flat Figures in an 8th year Elementary School Class
title Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
spellingShingle Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
Rodrigues, Marcos Gomes
Investigação matemática
Mathematical investigation
Tarefas investigativas
Investigative tasks
Aprendizagem de geometria
Geometry learning
title_short Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
title_full Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
title_fullStr Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
title_sort Investigações Geométricas Explorando Dobragens e Cortes de Figuras Planas um uma Turma do 8º ano do Ensino Fundamental
author Rodrigues, Marcos Gomes
author_facet Rodrigues, Marcos Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Carlos José Ferreira
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Marcos Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Investigação matemática
Mathematical investigation
Tarefas investigativas
Investigative tasks
Aprendizagem de geometria
Geometry learning
topic Investigação matemática
Mathematical investigation
Tarefas investigativas
Investigative tasks
Aprendizagem de geometria
Geometry learning
description This article presents a study on the exploration of geometric investigative tasks through folding and cutting, which had the general objective of analyzing the discoveries of students in an 8th grade class of elementary school in a public school in Tefé - AM. Of the specific objectives, they had to describe the findings arising from the investigative task involving flat figures, highlight their involvement during the task and identify the difficulties that occurred during the task. The data from this scientific study with a qualitative approach, the instruments used to collect the data were the researcher's and students' notebooks, a voice recorder and participant observation as a technique. For data analysis, a qualitative descriptive analysis was used. As a result of this work, it was proven that probing geometric investigative tasks exploring folds and cuts stimulates the student to build knowledge with autonomy, since they found mathematical relationships involving flat figures emphasizing symmetry, perpendicularity and also the concept of triangles. By using one fold and two cut found quadrilaterals and triangles. Therefore, the development of investigative tasks in the classroom can contribute to both teaching and learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-14T17:04:16Z
2023-09-13
2023-09-14T17:04:16Z
2023-08-24
2024-08-31T23:32:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1300
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701122732097536