Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317 |
Resumo: | The present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts. |
id |
UEA_eac142df3919b1740418612fbb80a6c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.uea.edu.br:riuea/1317 |
network_acronym_str |
UEA |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de FísicaStudy of the Development of Hypothetical-Deductive Skills Based on Practical Classes in Physics TeachingDesenvolvimentoSkills DevelopmentMétodo Hipotético-dedutivoHypothetical-deductive methodEnsino de FísicaTeaching PhysicsThe present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts.O presente texto visa discorrer sobre um trabalho de conclusão de curso desenvolvido no Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas - UEA, com os acadêmicos do curso de Licenciatura em Física de períodos distintos (5°, 7° e 9°). O objetivo deste estudo foi verificar a existência de habilidades hipotético-dedutivas pelos acadêmicos do curso de licenciatura em física durante a investigação de um experimento, pêndulo simples, em laboratório, ou seja, verificar as habilidades dos acadêmicos em formular hipóteses, testar hipóteses e interpretar resultados. Para isso, esta pesquisa científica qualitativa foi aplicada individualmente aos participantes através da orientação e supervisão da autora desta pesquisa científica. Com isso, buscamos contribuir para a avaliação da formação acadêmica e fornecer insights significativos para os futuros educadores de Física ao aplicar a teoria físicas no contexto prático.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEARamos, Willian Miguel PereiraNeves, Fenike Silva Das2023-09-14T17:09:39Z2024-08-31T23:32:53Z2023-09-122023-09-14T17:09:39Z2023-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-31T23:54:01Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/1317Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-31T23:54:01Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física Study of the Development of Hypothetical-Deductive Skills Based on Practical Classes in Physics Teaching |
title |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
spellingShingle |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física Neves, Fenike Silva Das Desenvolvimento Skills Development Método Hipotético-dedutivo Hypothetical-deductive method Ensino de Física Teaching Physics |
title_short |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
title_full |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
title_fullStr |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
title_full_unstemmed |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
title_sort |
Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física |
author |
Neves, Fenike Silva Das |
author_facet |
Neves, Fenike Silva Das |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ramos, Willian Miguel Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Fenike Silva Das |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Skills Development Método Hipotético-dedutivo Hypothetical-deductive method Ensino de Física Teaching Physics |
topic |
Desenvolvimento Skills Development Método Hipotético-dedutivo Hypothetical-deductive method Ensino de Física Teaching Physics |
description |
The present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-14T17:09:39Z 2023-09-12 2023-09-14T17:09:39Z 2023-08-23 2024-08-31T23:32:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317 |
url |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instacron:UEA |
instname_str |
Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
instacron_str |
UEA |
institution |
UEA |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@uea.edu.br |
_version_ |
1816701099154866176 |