Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Fenike Silva Das
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317
Resumo: The present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts.
id UEA_eac142df3919b1740418612fbb80a6c2
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/1317
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de FísicaStudy of the Development of Hypothetical-Deductive Skills Based on Practical Classes in Physics TeachingDesenvolvimentoSkills DevelopmentMétodo Hipotético-dedutivoHypothetical-deductive methodEnsino de FísicaTeaching PhysicsThe present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts.O presente texto visa discorrer sobre um trabalho de conclusão de curso desenvolvido no Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas - UEA, com os acadêmicos do curso de Licenciatura em Física de períodos distintos (5°, 7° e 9°). O objetivo deste estudo foi verificar a existência de habilidades hipotético-dedutivas pelos acadêmicos do curso de licenciatura em física durante a investigação de um experimento, pêndulo simples, em laboratório, ou seja, verificar as habilidades dos acadêmicos em formular hipóteses, testar hipóteses e interpretar resultados. Para isso, esta pesquisa científica qualitativa foi aplicada individualmente aos participantes através da orientação e supervisão da autora desta pesquisa científica. Com isso, buscamos contribuir para a avaliação da formação acadêmica e fornecer insights significativos para os futuros educadores de Física ao aplicar a teoria físicas no contexto prático.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEARamos, Willian Miguel PereiraNeves, Fenike Silva Das2023-09-14T17:09:39Z2024-08-31T23:32:53Z2023-09-122023-09-14T17:09:39Z2023-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-31T23:54:01Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/1317Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-31T23:54:01Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
Study of the Development of Hypothetical-Deductive Skills Based on Practical Classes in Physics Teaching
title Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
spellingShingle Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
Neves, Fenike Silva Das
Desenvolvimento
Skills Development
Método Hipotético-dedutivo
Hypothetical-deductive method
Ensino de Física
Teaching Physics
title_short Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
title_full Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
title_fullStr Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
title_full_unstemmed Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
title_sort Estudo do Desenvolvimento de Habilidades Hipotético-Dedutivas Partir de Aulas Práticas No Ensino de Física
author Neves, Fenike Silva Das
author_facet Neves, Fenike Silva Das
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Willian Miguel Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Fenike Silva Das
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento
Skills Development
Método Hipotético-dedutivo
Hypothetical-deductive method
Ensino de Física
Teaching Physics
topic Desenvolvimento
Skills Development
Método Hipotético-dedutivo
Hypothetical-deductive method
Ensino de Física
Teaching Physics
description The present text aims to discuss a final course project developed at the Centro de Estudos Superiores de Tefé, Universidade do Estado do Amazonas- UEA, with students from different periods of the Physics Teaching program (5th, 7th, and 9th). The objective of this study was to assess the presence of hypothetical-deductive skills among the physics teaching program students during the investigation of an experiment, the simple pendulum, in the laboratory. In other words, it aimed to verify the students' abilities to formulate hypotheses, test hypotheses, and interpret results. To achieve this, this qualitative scientific research was individually administered to the participants through guidance and supervision by the author of this scientific study. Through this, we aimed to contribute to the assessment of academic training and provide meaningful insights for future Physics educators when applying theoretical physics in practical contexts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-14T17:09:39Z
2023-09-12
2023-09-14T17:09:39Z
2023-08-23
2024-08-31T23:32:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1317
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701099154866176