Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cinara Ribeiro
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5515
Resumo: The objective of this study is to demonstrate the importance of reading and insertion of Afro-Brazilian literature in the school environment of the students of the second year of high school in a public school in Parintins, according to Law 10.639 / 2003. Starting from the hypothetical-deductive method in which the afroBrazilian literature can be important for students and teachers so that they can reflect on this literature and insert it as a strategy to be worked in the classroom in a way that can contribute to the process of citizen training from its use in Portuguese language classes. The bibliographical research and action research had as theoretical support names such as Martins (1994), Lajolo (2001), Fonseca (2006), Brazil (2003), Dias Debus e Vasques (2009), which were used for the development of this investigation. The data collection was done through questionnaires, workshops and interviews in the classroom with the students and two teachers in two classes of the second year of High School.
id UEA_fe657a1ab92aca5e1d3137b5dca85789
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/5515
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de ParintinsAfro-Brazilian literature: insertion through reading in the daily lives of second-year high school students from a public school in ParintinsLiteratura afro-brasileiraLeitura. Lei 10.639/2003EstratégiasThe objective of this study is to demonstrate the importance of reading and insertion of Afro-Brazilian literature in the school environment of the students of the second year of high school in a public school in Parintins, according to Law 10.639 / 2003. Starting from the hypothetical-deductive method in which the afroBrazilian literature can be important for students and teachers so that they can reflect on this literature and insert it as a strategy to be worked in the classroom in a way that can contribute to the process of citizen training from its use in Portuguese language classes. The bibliographical research and action research had as theoretical support names such as Martins (1994), Lajolo (2001), Fonseca (2006), Brazil (2003), Dias Debus e Vasques (2009), which were used for the development of this investigation. The data collection was done through questionnaires, workshops and interviews in the classroom with the students and two teachers in two classes of the second year of High School.O objetivo deste estudo é demonstrar a importância da leitura e inserção da literatura afro-brasileira no ambiente escolar dos alunos do segundo ano do Ensino Médio de uma escola pública de Parintins, de acordo com a lei 10.639/2003. Partindo do método hipotético-dedutivo em que a literatura afro-brasileira pode ser importante para os alunos e para os professores para que estes possam refletir sobre essa literatura e inseri-la como estratégia para ser trabalhada em sala de aula de forma que possa contribuir para o processo de formação cidadã a partir de seu uso nas aulas de Língua Portuguesa. A pesquisa bibliográfica e pesquisa-ação tiveram como suporte teórico nomes como o de Martins (1994), Lajolo (2001), Fonseca (2006), Brasil (2003), Dias Debus e Vasques (2009), que foram usados para o desenvolvimento dessa investigação. A coleta de dados foi feita através de questionários, oficinas e entrevistas em sala de aula com os alunos e duas professoras em duas turmas do segundo ano do Ensino Médio.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEA2020-01-31T11:26:45Z2024-09-25T00:38:28Z2020-01-302020-01-31T11:26:45Z2018-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5515porLiteratura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de ParintinsAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Cinara Ribeiroreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-10-02T01:52:50Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/5515Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-10-02T01:52:50Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
Afro-Brazilian literature: insertion through reading in the daily lives of second-year high school students from a public school in Parintins
title Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
spellingShingle Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
Souza, Cinara Ribeiro
Literatura afro-brasileira
Leitura. Lei 10.639/2003
Estratégias
title_short Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
title_full Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
title_fullStr Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
title_full_unstemmed Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
title_sort Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
author Souza, Cinara Ribeiro
author_facet Souza, Cinara Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cinara Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura afro-brasileira
Leitura. Lei 10.639/2003
Estratégias
topic Literatura afro-brasileira
Leitura. Lei 10.639/2003
Estratégias
description The objective of this study is to demonstrate the importance of reading and insertion of Afro-Brazilian literature in the school environment of the students of the second year of high school in a public school in Parintins, according to Law 10.639 / 2003. Starting from the hypothetical-deductive method in which the afroBrazilian literature can be important for students and teachers so that they can reflect on this literature and insert it as a strategy to be worked in the classroom in a way that can contribute to the process of citizen training from its use in Portuguese language classes. The bibliographical research and action research had as theoretical support names such as Martins (1994), Lajolo (2001), Fonseca (2006), Brazil (2003), Dias Debus e Vasques (2009), which were used for the development of this investigation. The data collection was done through questionnaires, workshops and interviews in the classroom with the students and two teachers in two classes of the second year of High School.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-29
2020-01-31T11:26:45Z
2020-01-30
2020-01-31T11:26:45Z
2024-09-25T00:38:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5515
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5515
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Literatura afro-brasileira: inserção através da leitura no cotidiano de alunos do segundo ano do ensino médio de uma escola pública de Parintins
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701095712391168