Educational evaluation or results policy?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951 |
Resumo: | Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education. |
id |
UECE-1_07e335b97de0a7fc8cf0631df96b44d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2951 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational evaluation or results policy?Evaluación educativa o política de resultados?Avaliação educacional ou política de resultados?Índice de Desenvolvimento da Educação BásicaPolíticas Públicas em EducaçãoAvaliação da Educação BásicaAvaliação da Educação BásicaPolíticas Públicas EducacionaisEscola PúblicaBasic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment.Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica.Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education.La evaluación, un proceso inherente a la vida humana, en medio de cambios económicos y políticos, ha asumido un carácter regulatorio y compensatorio a lo largo de los años, convirtiéndose en el principal instrumento para verificar el rendimiento escolar (OLIVEIRA, 2018). En este sentido, el presente estudio analiza cómo los índices educativos obtenidos en evaluaciones externas, con aplicación a gran escala, se reflejan en las escuelas del municipio de Óbidos-Pará. Por lo tanto, el Índice de Desarrollo de Educación Básica (IDEB) se adopta como referencia. Se realizó a través de una investigación de campo, comparando dos escenarios diferentes: escuelas con índices positivos y negativos en IDEB. Los resultados revelan la existencia de una “Política de resultados”, traducida en acciones de recompensas o castigos, difusión de buenas o malas imágenes en los medios, devaluación profesional de docentes y directivos y enseñanza precaria, con la consecuencia de una educación al servicio del capital. , lejos de la efectividad de la calidad en la educación pública.A avaliação, processo inerente à vida humana, em meio a transformações econômicas e políticas, assumiu um caráter regulador e compensatório ao longo dos anos, tornando-se o principal instrumento de verificação do desempenho escolar (OLIVEIRA, 2018). Nesse sentido, o presente estudo analisa como os índices educacionais obtidos em avaliações externas, com aplicação em larga escala, refletem em escolas do município de Óbidos-Pará. Para tanto, adota-se como referencial o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Foi realizado por meio de pesquisa de campo, comparando dois cenários distintos: escolas com índices positivos e negativos no IDEB. Os resultados revelam a existência de uma “Política de Resultados”, traduzida em ações de recompensas ou punições, divulgação de imagens boas ou ruins na mídia, desvalorização profissional de docentes e gestores e precarização do ensino, tendo como consequência uma educação a serviço do capital, distante da efetivação da qualidade no ensino público. EdUECE2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/295110.25053/redufor.v5i15set/dez.2951Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2951Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2951Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2951Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e29512448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2785https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2738https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/3389Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba Sousa2023-06-29T13:29:39Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2951Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:39Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational evaluation or results policy? Evaluación educativa o política de resultados? Avaliação educacional ou política de resultados? |
title |
Educational evaluation or results policy? |
spellingShingle |
Educational evaluation or results policy? Soares, Lucas de Vasconcelos Índice de Desenvolvimento da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas Educacionais Escola Pública Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment. Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica. |
title_short |
Educational evaluation or results policy? |
title_full |
Educational evaluation or results policy? |
title_fullStr |
Educational evaluation or results policy? |
title_full_unstemmed |
Educational evaluation or results policy? |
title_sort |
Educational evaluation or results policy? |
author |
Soares, Lucas de Vasconcelos |
author_facet |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Índice de Desenvolvimento da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas Educacionais Escola Pública Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment. Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica. |
topic |
Índice de Desenvolvimento da Educação Básica Políticas Públicas em Educação Avaliação da Educação Básica Avaliação da Educação Básica Políticas Públicas Educacionais Escola Pública Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment. Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica. |
description |
Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2785 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2738 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/3389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2951 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2951 Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2951 Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2951 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443767287808 |