Educational evaluation or results policy?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Lucas de Vasconcelos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951
Resumo: Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education.
id UECE-1_07e335b97de0a7fc8cf0631df96b44d4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2951
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Educational evaluation or results policy?Evaluación educativa o política de resultados?Avaliação educacional ou política de resultados?Índice de Desenvolvimento da Educação BásicaPolíticas Públicas em EducaçãoAvaliação da Educação BásicaAvaliação da Educação BásicaPolíticas Públicas EducacionaisEscola PúblicaBasic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment.Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica.Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education.La evaluación, un proceso inherente a la vida humana, en medio de cambios económicos y políticos, ha asumido un carácter regulatorio y compensatorio a lo largo de los años, convirtiéndose en el principal instrumento para verificar el rendimiento escolar (OLIVEIRA, 2018). En este sentido, el presente estudio analiza cómo los índices educativos obtenidos en evaluaciones externas, con aplicación a gran escala, se reflejan en las escuelas del municipio de Óbidos-Pará. Por lo tanto, el Índice de Desarrollo de Educación Básica (IDEB) se adopta como referencia. Se realizó a través de una investigación de campo, comparando dos escenarios diferentes: escuelas con índices positivos y negativos en IDEB. Los resultados revelan la existencia de una “Política de resultados”, traducida en acciones de recompensas o castigos, difusión de buenas o malas imágenes en los medios, devaluación profesional de docentes y directivos y enseñanza precaria, con la consecuencia de una educación al servicio del capital. , lejos de la efectividad de la calidad en la educación pública.A avaliação, processo inerente à vida humana, em meio a transformações econômicas e políticas, assumiu um caráter regulador e compensatório ao longo dos anos, tornando-se o principal instrumento de verificação do desempenho escolar (OLIVEIRA, 2018). Nesse sentido, o presente estudo analisa como os índices educacionais obtidos em avaliações externas, com aplicação em larga escala, refletem em escolas do município de Óbidos-Pará. Para tanto, adota-se como referencial o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Foi realizado por meio de pesquisa de campo, comparando dois cenários distintos: escolas com índices positivos e negativos no IDEB. Os resultados revelam a existência de uma “Política de Resultados”, traduzida em ações de recompensas ou punições, divulgação de imagens boas ou ruins na mídia, desvalorização profissional de docentes e gestores e precarização do ensino, tendo como consequência uma educação a serviço do capital, distante da efetivação da qualidade no ensino público.  EdUECE2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/295110.25053/redufor.v5i15set/dez.2951Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2951Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2951Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2951Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e29512448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2785https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2738https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/3389Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba Sousa2023-06-29T13:29:39Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2951Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:39Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational evaluation or results policy?
Evaluación educativa o política de resultados?
Avaliação educacional ou política de resultados?
title Educational evaluation or results policy?
spellingShingle Educational evaluation or results policy?
Soares, Lucas de Vasconcelos
Índice de Desenvolvimento da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas Educacionais
Escola Pública
Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment.
Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica.
title_short Educational evaluation or results policy?
title_full Educational evaluation or results policy?
title_fullStr Educational evaluation or results policy?
title_full_unstemmed Educational evaluation or results policy?
title_sort Educational evaluation or results policy?
author Soares, Lucas de Vasconcelos
author_facet Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
author_role author
author2 Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Índice de Desenvolvimento da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas Educacionais
Escola Pública
Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment.
Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica.
topic Índice de Desenvolvimento da Educação Básica
Políticas Públicas em Educação
Avaliação da Educação Básica
Avaliação da Educação Básica
Políticas Públicas Educacionais
Escola Pública
Basic Education Development Index; Public Policies in Education; Basic Education Assessment.
Índice de desarrollo de la educación básica; Políticas Públicas en Educación; Evaluación de educación básica.
description Assessment, a process inherent to human life, in the midst of economic and political transformations, has assumed a regulatory and compensatory character over the years, becoming the main instrument for verifying school performance (OLIVEIRA, 2018). In this sense, the present study analyzes how the educational indexes obtained in external evaluations, with large-scale application, are reflected in schools in the municipality of Óbidos-Pará. Therefore, the Basic Education Development Index (IDEB) is adopted as a reference. It was carried out through field research, comparing two different scenarios: schools with positive and negative indexes in IDEB. The results reveal the existence of a “Results Policy”, translated into actions of rewards or punishments, dissemination of good or bad images in the media, professional devaluation of teachers and managers and precarious teaching, with the consequence of an education at the service of capital , far from the effectiveness of quality in public education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2785
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/2738
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951/3389
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2951
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2951
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2951
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2951
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443767287808