O hospital como espaço de atuação para o pedagogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabuske, Juliana Maria Fischer
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Horn, Cláudia Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102
Resumo: The article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children.  
id UECE-1_1e486aca594c33c442be11096060937e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10102
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling O hospital como espaço de atuação para o pedagogoPedagogiaAtendimento Escolar HospitalarPesquisa com criançasEducaçãoPedagogyHospital School ServiceResearch with childrenPedagogíaServicio Escuela HospitalariaInvestigación con niñosThe article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children.  El artículo presenta resultados de una investigación que tuvo como objetivo investigar la práctica del pedagogo inserto en la Asistencia Escolar Hospitalaria. El Servicio Escuela Hospitalaria constituye un importante apoyo pedagógico, manteniendo al niño hospitalizado integrado en sus actividades escolares y, al mismo tiempo, convirtiéndose en un potente campo de actividad profesional para el pedagogo. La metodología de investigación se basó en una investigación de campo realizada en un hospital del Estado de Santa Catarina, con varios instrumentos metodológicos para la producción de datos, como observaciones, entrevistas, registros en diario de campo. Finalmente, parece que el pedagogo que actúa en el contexto hospitalario asume un rol humanizador en su práctica docente, necesitando articularse con todo el equipo que atiende a los niños hospitalizados. O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo investigar a prática do pedagogo inserido no Atendimento Escolar Hospitalar. O Atendimento Escolar Hospitalar constitui um importante apoio pedagógico, mantendo a criança hospitalizada interligadas às suas atividades escolares e, ao mesmo tempo, torna-se um campo potente de atuação profissional do pedagogo. A metodologia da pesquisa apoiou-se em uma pesquisa de campo realizada em um hospital do estado de Santa Catarina, com diversos instrumentos metodológicos de produção de dados, como observações, entrevistas e registros em diário de campo. Por fim, constatou-se que o pedagogo que atua no contexto hospitalar assume um papel de humanizador em sua prática docente, precisando estar articulado com toda a equipe de atendimento da criança hospitalizada.EdUECE2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1010210.25053/redufor.v8.e10102Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e101022448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9159https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9160https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9534https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9189Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Hornhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRabuske, Juliana Maria FischerHorn, Cláudia Inês2024-01-09T18:17:08Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10102Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:17:08Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
title O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
spellingShingle O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
Rabuske, Juliana Maria Fischer
Pedagogia
Atendimento Escolar Hospitalar
Pesquisa com crianças
Educação
Pedagogy
Hospital School Service
Research with children
Pedagogía
Servicio Escuela Hospitalaria
Investigación con niños
title_short O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
title_full O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
title_fullStr O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
title_full_unstemmed O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
title_sort O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
author Rabuske, Juliana Maria Fischer
author_facet Rabuske, Juliana Maria Fischer
Horn, Cláudia Inês
author_role author
author2 Horn, Cláudia Inês
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rabuske, Juliana Maria Fischer
Horn, Cláudia Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Atendimento Escolar Hospitalar
Pesquisa com crianças
Educação
Pedagogy
Hospital School Service
Research with children
Pedagogía
Servicio Escuela Hospitalaria
Investigación con niños
topic Pedagogia
Atendimento Escolar Hospitalar
Pesquisa com crianças
Educação
Pedagogy
Hospital School Service
Research with children
Pedagogía
Servicio Escuela Hospitalaria
Investigación con niños
description The article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102
10.25053/redufor.v8.e10102
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10102
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9159
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9160
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9534
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9189
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Horn
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Horn
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10102
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444563156992