O hospital como espaço de atuação para o pedagogo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102 |
Resumo: | The article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children. |
id |
UECE-1_1e486aca594c33c442be11096060937e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10102 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogoPedagogiaAtendimento Escolar HospitalarPesquisa com criançasEducaçãoPedagogyHospital School ServiceResearch with childrenPedagogíaServicio Escuela HospitalariaInvestigación con niñosThe article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children. El artículo presenta resultados de una investigación que tuvo como objetivo investigar la práctica del pedagogo inserto en la Asistencia Escolar Hospitalaria. El Servicio Escuela Hospitalaria constituye un importante apoyo pedagógico, manteniendo al niño hospitalizado integrado en sus actividades escolares y, al mismo tiempo, convirtiéndose en un potente campo de actividad profesional para el pedagogo. La metodología de investigación se basó en una investigación de campo realizada en un hospital del Estado de Santa Catarina, con varios instrumentos metodológicos para la producción de datos, como observaciones, entrevistas, registros en diario de campo. Finalmente, parece que el pedagogo que actúa en el contexto hospitalario asume un rol humanizador en su práctica docente, necesitando articularse con todo el equipo que atiende a los niños hospitalizados. O artigo apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo investigar a prática do pedagogo inserido no Atendimento Escolar Hospitalar. O Atendimento Escolar Hospitalar constitui um importante apoio pedagógico, mantendo a criança hospitalizada interligadas às suas atividades escolares e, ao mesmo tempo, torna-se um campo potente de atuação profissional do pedagogo. A metodologia da pesquisa apoiou-se em uma pesquisa de campo realizada em um hospital do estado de Santa Catarina, com diversos instrumentos metodológicos de produção de dados, como observações, entrevistas e registros em diário de campo. Por fim, constatou-se que o pedagogo que atua no contexto hospitalar assume um papel de humanizador em sua prática docente, precisando estar articulado com toda a equipe de atendimento da criança hospitalizada.EdUECE2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1010210.25053/redufor.v8.e10102Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e101022448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9159https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9160https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9534https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9189Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Hornhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRabuske, Juliana Maria FischerHorn, Cláudia Inês2024-01-09T18:17:08Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10102Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:17:08Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
title |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
spellingShingle |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo Rabuske, Juliana Maria Fischer Pedagogia Atendimento Escolar Hospitalar Pesquisa com crianças Educação Pedagogy Hospital School Service Research with children Pedagogía Servicio Escuela Hospitalaria Investigación con niños |
title_short |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
title_full |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
title_fullStr |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
title_full_unstemmed |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
title_sort |
O hospital como espaço de atuação para o pedagogo |
author |
Rabuske, Juliana Maria Fischer |
author_facet |
Rabuske, Juliana Maria Fischer Horn, Cláudia Inês |
author_role |
author |
author2 |
Horn, Cláudia Inês |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rabuske, Juliana Maria Fischer Horn, Cláudia Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Atendimento Escolar Hospitalar Pesquisa com crianças Educação Pedagogy Hospital School Service Research with children Pedagogía Servicio Escuela Hospitalaria Investigación con niños |
topic |
Pedagogia Atendimento Escolar Hospitalar Pesquisa com crianças Educação Pedagogy Hospital School Service Research with children Pedagogía Servicio Escuela Hospitalaria Investigación con niños |
description |
The article presents results of a research that had as objective to investigate the practice of the pedagogue inserted in the Hospital School Attendance. The Hospital School Service constitutes an important pedagogical support, keeping the hospitalized child integrated into their school activities and, at the same time, becoming a powerful field of professional activity for the pedagogue. The research methodology was based on a field research carried out in a hospital in the State of Santa Catarina, with several methodological instruments for data production, such as observations, interviews, records in a field diary. Finally, it appears that the pedagogue who works in the hospital context assumes a humanizing role in his/her teaching practice, needing to be articulated with the entire team that cares for hospitalized children. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102 10.25053/redufor.v8.e10102 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9159 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9160 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9534 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10102/9189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Horn http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juliana Maria Fischer Rabuske, Cláudia Inês Horn http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10102 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10102 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444563156992 |