(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Lucas Salgueiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Filipi José da, Ferreira, Arthur Vianna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089
Resumo: This article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way.
id UECE-1_28bd06754dfa587bc780c52a95ba9bea
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2089
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.(Pedagogía de la) Convivencia y practicas socioeducativas en una ONG en la Comunidad del Salgueiro en la ciudad de São Gonçalo – RJ.(Pedagogia da) Convivência e práticas socioeducativas em uma ONG no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo – RJ.Pedagogia Social;Pedagogia da Convivênciapráticas socioeducativasDireitos Humanospráticas socioeducativas;educação não escolarSocial PedagogyPedagogy of Coexistencesocio-educational practicesHuman Rightssocio-educational practicesnon-school educationPedagogía SocialPedagogía de la Convivenciaprácticas socioeducativas;Derechos Humanosprácticas socioeducativaseducación no escolarPédagogie SocialePédagogia de la Coexistencepratiques socio-éducativesDroits de l'hommepratiques socio-éducativeséducation non scolaireThis article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way. Este artículo tiene como objetivo articular los principales contenidos de la Pedagogía de Convivencia del educador catalán Xesús Jares con las prácticas de enseñanza-aprendizaje que se encuentran en el trabajo de campo realizado en la organización de la ONG “Luxo de Vida”, en el Complejo de la comunidad del Salgueiro en São Gonçalo-RJ. Nos centraremos en el análisis de cuatro conceptos de Jares: diálogo, conflicto, respeto y felicidad. Utilizando estos elementos en las prácticas de enseñanza, ya sea en espacios escolares o no escolares, se dirige, sobre todo, a la educación que tiene como punto central los derechos humanos, como el compromiso en cuatro principios: el valor para la vida; dignidad humana; no violencia; y solidaridad social. Finalmente, la investigación infiere la convergencia de los principales elementos de la Pedagogía de la Convivencia con varias prácticas ya encontradas en la referida ONG, pero aplicadas por los educadores de una manera intuitiva. -O presente artigo tem como objetivo articular os principais conteúdos da Pedagogia da Convivência do educador catalão Xesús Jares com as práticas de ensino-aprendizagem encontradas em trabalho de campo realizado na ONG Luxo de Vida, no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo-RJ. Notadamente, considerando o contexto específico dessa ONG, focaremos na análise de quatro conceitos de Jares: diálogo, conflito, respeito e felicidade. Utilizando tais elementos nas práticas de ensino – seja nos espaços escolares ou não escolares –, visa-se, sobretudo, uma Educação que tenha como marco central os Direitos Humanos, tal como o comprometimento com quatro princípios: o valor à vida; a dignidade humana; a não violência; e a solidariedade social. A pesquisa infere, por fim, a convergência dos principais elementos da Pedagogia da Convivência com diversas práticas já encontradas na referida ONG, mas aplicadas pelos educadores de maneira intuitiva.EdUECE2020-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/208910.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 73-922448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2466https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2468https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2597Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Lucas SalgueiroSilva, Filipi José daFerreira, Arthur Vianna2023-06-29T13:30:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2089Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:30Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
(Pedagogía de la) Convivencia y practicas socioeducativas en una ONG en la Comunidad del Salgueiro en la ciudad de São Gonçalo – RJ.
(Pedagogia da) Convivência e práticas socioeducativas em uma ONG no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo – RJ.
title (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
spellingShingle (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
Lopes, Lucas Salgueiro
Pedagogia Social;
Pedagogia da Convivência
práticas socioeducativas
Direitos Humanos
práticas socioeducativas;
educação não escolar
Social Pedagogy
Pedagogy of Coexistence
socio-educational practices
Human Rights
socio-educational practices
non-school education
Pedagogía Social
Pedagogía de la Convivencia
prácticas socioeducativas;
Derechos Humanos
prácticas socioeducativas
educación no escolar
Pédagogie Sociale
Pédagogia de la Coexistence
pratiques socio-éducatives
Droits de l'homme
pratiques socio-éducatives
éducation non scolaire
title_short (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
title_full (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
title_fullStr (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
title_full_unstemmed (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
title_sort (Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
author Lopes, Lucas Salgueiro
author_facet Lopes, Lucas Salgueiro
Silva, Filipi José da
Ferreira, Arthur Vianna
author_role author
author2 Silva, Filipi José da
Ferreira, Arthur Vianna
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Lucas Salgueiro
Silva, Filipi José da
Ferreira, Arthur Vianna
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia Social;
Pedagogia da Convivência
práticas socioeducativas
Direitos Humanos
práticas socioeducativas;
educação não escolar
Social Pedagogy
Pedagogy of Coexistence
socio-educational practices
Human Rights
socio-educational practices
non-school education
Pedagogía Social
Pedagogía de la Convivencia
prácticas socioeducativas;
Derechos Humanos
prácticas socioeducativas
educación no escolar
Pédagogie Sociale
Pédagogia de la Coexistence
pratiques socio-éducatives
Droits de l'homme
pratiques socio-éducatives
éducation non scolaire
topic Pedagogia Social;
Pedagogia da Convivência
práticas socioeducativas
Direitos Humanos
práticas socioeducativas;
educação não escolar
Social Pedagogy
Pedagogy of Coexistence
socio-educational practices
Human Rights
socio-educational practices
non-school education
Pedagogía Social
Pedagogía de la Convivencia
prácticas socioeducativas;
Derechos Humanos
prácticas socioeducativas
educación no escolar
Pédagogie Sociale
Pédagogia de la Coexistence
pratiques socio-éducatives
Droits de l'homme
pratiques socio-éducatives
éducation non scolaire
description This article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2466
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2468
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2597
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 73-92
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443732684800