(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089 |
Resumo: | This article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way. |
id |
UECE-1_28bd06754dfa587bc780c52a95ba9bea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2089 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ.(Pedagogía de la) Convivencia y practicas socioeducativas en una ONG en la Comunidad del Salgueiro en la ciudad de São Gonçalo – RJ.(Pedagogia da) Convivência e práticas socioeducativas em uma ONG no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo – RJ.Pedagogia Social;Pedagogia da Convivênciapráticas socioeducativasDireitos Humanospráticas socioeducativas;educação não escolarSocial PedagogyPedagogy of Coexistencesocio-educational practicesHuman Rightssocio-educational practicesnon-school educationPedagogía SocialPedagogía de la Convivenciaprácticas socioeducativas;Derechos Humanosprácticas socioeducativaseducación no escolarPédagogie SocialePédagogia de la Coexistencepratiques socio-éducativesDroits de l'hommepratiques socio-éducativeséducation non scolaireThis article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way. Este artículo tiene como objetivo articular los principales contenidos de la Pedagogía de Convivencia del educador catalán Xesús Jares con las prácticas de enseñanza-aprendizaje que se encuentran en el trabajo de campo realizado en la organización de la ONG “Luxo de Vida”, en el Complejo de la comunidad del Salgueiro en São Gonçalo-RJ. Nos centraremos en el análisis de cuatro conceptos de Jares: diálogo, conflicto, respeto y felicidad. Utilizando estos elementos en las prácticas de enseñanza, ya sea en espacios escolares o no escolares, se dirige, sobre todo, a la educación que tiene como punto central los derechos humanos, como el compromiso en cuatro principios: el valor para la vida; dignidad humana; no violencia; y solidaridad social. Finalmente, la investigación infiere la convergencia de los principales elementos de la Pedagogía de la Convivencia con varias prácticas ya encontradas en la referida ONG, pero aplicadas por los educadores de una manera intuitiva. -O presente artigo tem como objetivo articular os principais conteúdos da Pedagogia da Convivência do educador catalão Xesús Jares com as práticas de ensino-aprendizagem encontradas em trabalho de campo realizado na ONG Luxo de Vida, no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo-RJ. Notadamente, considerando o contexto específico dessa ONG, focaremos na análise de quatro conceitos de Jares: diálogo, conflito, respeito e felicidade. Utilizando tais elementos nas práticas de ensino – seja nos espaços escolares ou não escolares –, visa-se, sobretudo, uma Educação que tenha como marco central os Direitos Humanos, tal como o comprometimento com quatro princípios: o valor à vida; a dignidade humana; a não violência; e a solidariedade social. A pesquisa infere, por fim, a convergência dos principais elementos da Pedagogia da Convivência com diversas práticas já encontradas na referida ONG, mas aplicadas pelos educadores de maneira intuitiva.EdUECE2020-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/208910.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 73-92Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 73-922448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2466https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2468https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2597Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Lucas SalgueiroSilva, Filipi José daFerreira, Arthur Vianna2023-06-29T13:30:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2089Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:30Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. (Pedagogía de la) Convivencia y practicas socioeducativas en una ONG en la Comunidad del Salgueiro en la ciudad de São Gonçalo – RJ. (Pedagogia da) Convivência e práticas socioeducativas em uma ONG no Complexo do Salgueiro em São Gonçalo – RJ. |
title |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
spellingShingle |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. Lopes, Lucas Salgueiro Pedagogia Social; Pedagogia da Convivência práticas socioeducativas Direitos Humanos práticas socioeducativas; educação não escolar Social Pedagogy Pedagogy of Coexistence socio-educational practices Human Rights socio-educational practices non-school education Pedagogía Social Pedagogía de la Convivencia prácticas socioeducativas; Derechos Humanos prácticas socioeducativas educación no escolar Pédagogie Sociale Pédagogia de la Coexistence pratiques socio-éducatives Droits de l'homme pratiques socio-éducatives éducation non scolaire |
title_short |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
title_full |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
title_fullStr |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
title_full_unstemmed |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
title_sort |
(Pedagogy of) Coexistence and socio-educational practices in a NGO in the Salgueiro peripheral neighborhoods’ at São Gonçalo – RJ. |
author |
Lopes, Lucas Salgueiro |
author_facet |
Lopes, Lucas Salgueiro Silva, Filipi José da Ferreira, Arthur Vianna |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Filipi José da Ferreira, Arthur Vianna |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Lucas Salgueiro Silva, Filipi José da Ferreira, Arthur Vianna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Social; Pedagogia da Convivência práticas socioeducativas Direitos Humanos práticas socioeducativas; educação não escolar Social Pedagogy Pedagogy of Coexistence socio-educational practices Human Rights socio-educational practices non-school education Pedagogía Social Pedagogía de la Convivencia prácticas socioeducativas; Derechos Humanos prácticas socioeducativas educación no escolar Pédagogie Sociale Pédagogia de la Coexistence pratiques socio-éducatives Droits de l'homme pratiques socio-éducatives éducation non scolaire |
topic |
Pedagogia Social; Pedagogia da Convivência práticas socioeducativas Direitos Humanos práticas socioeducativas; educação não escolar Social Pedagogy Pedagogy of Coexistence socio-educational practices Human Rights socio-educational practices non-school education Pedagogía Social Pedagogía de la Convivencia prácticas socioeducativas; Derechos Humanos prácticas socioeducativas educación no escolar Pédagogie Sociale Pédagogia de la Coexistence pratiques socio-éducatives Droits de l'homme pratiques socio-éducatives éducation non scolaire |
description |
This article articulates the main contents of the Catalan educator Xesús Jares's Pedagogy of Coexistence with the socio-educacional practices found at the NGO “Luxo de Vida”, at the Salgueiro peripheral neighborhoods’. Considering the specific context of this NGO, we will focus on the analysis of four Jares’ concepts: dialogue, conflict, respect and happiness. Using these elements in teaching practices, this research shows that all practices is central landmark human rights, such as the commitment to four principles: the value to life; human dignity; nonviolence; and social solidarity. Finally, the research concludes the convergence of the main elements of the Pedagogy of Coexistence with several practices already found in the referred NGO, but applied by educators in an intuitive way. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2466 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2468 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2089/2597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas Salgueiro Lopes, Filipi José da Silva, Arthur Vianna Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 73-92 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 73-92 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443732684800 |