The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pena, Zósimo López
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839
Resumo: The aim of this article is to propose a methodology for the analysis and understanding of advertising messages in the Spanish Language and Literature classroom during Secondary Education and High School in Spain. Given the semiotic complexity of this type of message, this paper proposes the possibility of carrying out a multimodal analysis that will allow us to unravel the different modes that make up the message and thus reach its overall meaning. In order to achieve this objective, we will first present a section in which we will point out the need to find new forms of analysis for the different forms of advertising. Then, we will propose a theoretical framework around the concept of multimodality and the type of analysis that derives from this discipline. Finally, we will propose the theoretical bases on which to make a multimodal analysis of an audiovisual advertisement.
id UECE-1_2bea24a24aa64324fead19b9ebf1240d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2839
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and BaccalaureateEl análisis multimodal del anuncio publicitario audiovisual para el aula de Lengua Castellana y Literatura en Educación Secundaria y BachilleratoA análise multimodal da publicidade audiovisual para as aulas de Língua e Literatura Espanhola no Ensino Secundário e no Ensino MédioPublicidadeAnálise de ConteúdoEducação SecundáriaLínguaAdvertising, Content Analysis, Secondary Education, LanguagePublicidad, Análisis de contenido, Educación Secundaria, LenguaMensaje publicitarioMultimodalidadAnálisis multimodalLengua y Literatura CastellanaEducación Secundaria y BachilleratoThe aim of this article is to propose a methodology for the analysis and understanding of advertising messages in the Spanish Language and Literature classroom during Secondary Education and High School in Spain. Given the semiotic complexity of this type of message, this paper proposes the possibility of carrying out a multimodal analysis that will allow us to unravel the different modes that make up the message and thus reach its overall meaning. In order to achieve this objective, we will first present a section in which we will point out the need to find new forms of analysis for the different forms of advertising. Then, we will propose a theoretical framework around the concept of multimodality and the type of analysis that derives from this discipline. Finally, we will propose the theoretical bases on which to make a multimodal analysis of an audiovisual advertisement.El objetivo de este artículo consiste en proponer una metodología para el análisis y la comprensión de mensajes publicitarios en el aula de Lengua Castellana y Literatura durante la Educación Secundaria y el Bachillerato en España. Dada la complejidad semiótica de este tipo de mensajes, en el presente trabajo se plantea la posibilidad de llevar a cabo un análisis de tipo multimodal que permita desentrañar los diferentes modos que integran el mensaje y llegar a alcanzar así su significado de conjunto. Para lograr este objetivo, expondremos, en primer lugar, un apartado en el que se apuntará la necesidad de encontrar nuevas formas de análisis para las distintas formas de publicidad. Posteriormente, propondremos un marco teórico en torno al concepto de multimodalidad y el tipo de análisis que deriva de esta disciplina. Finalmente, plantearemos las bases teóricas sobre las que hacer un análisis multimodal de un anuncio audiovisual.   O objetivo deste artigo é propor uma metodologia para a análise e compreensão das mensagens publicitárias na aula de Língua e Literatura Espanhola durante o Ensino Secundário en Espanha. Dada a complexidade semiótica deste tipo de mensagem, este trabalho propõe a possibilidade de realizar uma análise multimodal que nos permitirá desvendar os diferentes modos que compõem a mensagem e assim alcançar o seu significado global. Para alcançar este objectivo, apresentaremos primeiro uma secção na qual salientaremos a necessidade de encontrar novas formas de análise para as diferentes formas de publicidade. Em seguida, vamos propor um quadro teórico em torno do conceito de multimodalidade e do tipo de análise que deriva desta disciplina. Finalmente, vamos propor as bases teóricas sobre as quais fazer uma análise multimodal de um anúncio audiovisual.  EdUECE2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/283910.25053/redufor.v5i15set/dez.2839Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2839Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2839Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2839Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e28392448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/2798https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/2799https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/3387Copyright (c) 2020 Zósimo López Penahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPena, Zósimo López2021-05-19T19:29:38Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2839Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2021-05-19T19:29:38Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
El análisis multimodal del anuncio publicitario audiovisual para el aula de Lengua Castellana y Literatura en Educación Secundaria y Bachillerato
A análise multimodal da publicidade audiovisual para as aulas de Língua e Literatura Espanhola no Ensino Secundário e no Ensino Médio
title The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
spellingShingle The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
Pena, Zósimo López
Publicidade
Análise de Conteúdo
Educação Secundária
Língua
Advertising, Content Analysis, Secondary Education, Language
Publicidad, Análisis de contenido, Educación Secundaria, Lengua
Mensaje publicitario
Multimodalidad
Análisis multimodal
Lengua y Literatura Castellana
Educación Secundaria y Bachillerato
title_short The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
title_full The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
title_fullStr The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
title_full_unstemmed The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
title_sort The multimodal analysis of the audiovisual advertisement for the Spanish Language and Literature classroom in Secondary Education and Baccalaureate
author Pena, Zósimo López
author_facet Pena, Zósimo López
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pena, Zósimo López
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade
Análise de Conteúdo
Educação Secundária
Língua
Advertising, Content Analysis, Secondary Education, Language
Publicidad, Análisis de contenido, Educación Secundaria, Lengua
Mensaje publicitario
Multimodalidad
Análisis multimodal
Lengua y Literatura Castellana
Educación Secundaria y Bachillerato
topic Publicidade
Análise de Conteúdo
Educação Secundária
Língua
Advertising, Content Analysis, Secondary Education, Language
Publicidad, Análisis de contenido, Educación Secundaria, Lengua
Mensaje publicitario
Multimodalidad
Análisis multimodal
Lengua y Literatura Castellana
Educación Secundaria y Bachillerato
description The aim of this article is to propose a methodology for the analysis and understanding of advertising messages in the Spanish Language and Literature classroom during Secondary Education and High School in Spain. Given the semiotic complexity of this type of message, this paper proposes the possibility of carrying out a multimodal analysis that will allow us to unravel the different modes that make up the message and thus reach its overall meaning. In order to achieve this objective, we will first present a section in which we will point out the need to find new forms of analysis for the different forms of advertising. Then, we will propose a theoretical framework around the concept of multimodality and the type of analysis that derives from this discipline. Finally, we will propose the theoretical bases on which to make a multimodal analysis of an audiovisual advertisement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2839
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2839
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/2798
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/2799
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2839/3387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zósimo López Pena
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zósimo López Pena
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2839
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2839
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2839
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2839
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1754565259588272128