Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muñoz Muñoz, Juan Rafael
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: González-Martín, Javier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617
Resumo: Singing is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples.  
id UECE-1_32175baa32f84f71cbd534e964acf954
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10617
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural EducationEduca[n]ción Intercultural: Canciones basadas en cuentos para una educación interculturalEduca[n]ção Intercultural: Canções baseadas em histórias para uma educação interculturalCançõesEducação em ValoresEmoçãoIntegraçãoInterculturalidadeEducação Musical EscolarInterculturalidadeSongsEmotionsIntegrationEducation in ValuesInterculturalityMusic Education in SchoolInterculturalityCancionesEducación en ValoresEmocionesIntegraciónInterculturalidadInterculturalidadEducación Musical EscolarSinging is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples.  El canto es una de las principales actividades que se realizan en el ámbito de la educación musical en los centros educativos, fomentándose las relaciones sociales y se favorece la integración. La canción es la principal protagonista en esta actividad y su utilización como medio para potenciar la educación en valores y la interculturalidad es cada vez más habitual. Su temática y los contextos que evocan facilitan el tratamiento de la educación para la paz, la aceptación y el respeto, la coeducación y la diversidad cultural. En la educación infantil y primaria, podemos encontrar que algunas de estas canciones están basadas en cuentos y obras literarias, lo que multiplica sus posibilidades de trabajo en el aula. En este artículo, se trata de exponer diferentes orientaciones para la utilización de estas canciones en clase, tomando como ejemplo algunas de ellas.O canto é uma das principais atividades desenvolvidas no âmbito da educação musical nas escolas. Por meio dele, as relações sociais são fomentadas e a integração é favorecida. A música é a principal protagonista desta atividade e a sua utilização como meio de promoção da educação para os valores, em geral, e a interculturalidade, em particular, é cada vez mais comum. O seu tema, o seu texto e os contextos que evocam facilitam o tratamento da educação para a paz, o acolhimento e o respeito pelos outros, a coeducação e a diversidade cultural e permitem aos alunos conhecer, valorizar e tomar consciência da cultura. da paz. Na educação infantil e no ensino fundamental, podemos constatar que algumas dessas canções são baseadas em histórias e obras literárias, o que multiplica suas possibilidades de trabalho em sala de aula. Neste artigo, trata-se de expor diferentes orientações para o uso dessas músicas em sala de aula, tomando algumas delas como exemplos.EdUECE2023-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1061710.25053/redufor.v8.e10617Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e106172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9827https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9828https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9829https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/10575Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martínhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz Muñoz, Juan RafaelGonzález-Martín, Javier2024-01-09T18:15:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10617Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:10Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
Educa[n]ción Intercultural: Canciones basadas en cuentos para una educación intercultural
Educa[n]ção Intercultural: Canções baseadas em histórias para uma educação intercultural
title Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
spellingShingle Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
Muñoz Muñoz, Juan Rafael
Canções
Educação em Valores
Emoção
Integração
Interculturalidade
Educação Musical Escolar
Interculturalidade
Songs
Emotions
Integration
Education in Values
Interculturality
Music Education in School
Interculturality
Canciones
Educación en Valores
Emociones
Integración
Interculturalidad
Interculturalidad
Educación Musical Escolar
title_short Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
title_full Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
title_fullStr Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
title_full_unstemmed Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
title_sort Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
author Muñoz Muñoz, Juan Rafael
author_facet Muñoz Muñoz, Juan Rafael
González-Martín, Javier
author_role author
author2 González-Martín, Javier
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muñoz Muñoz, Juan Rafael
González-Martín, Javier
dc.subject.por.fl_str_mv Canções
Educação em Valores
Emoção
Integração
Interculturalidade
Educação Musical Escolar
Interculturalidade
Songs
Emotions
Integration
Education in Values
Interculturality
Music Education in School
Interculturality
Canciones
Educación en Valores
Emociones
Integración
Interculturalidad
Interculturalidad
Educación Musical Escolar
topic Canções
Educação em Valores
Emoção
Integração
Interculturalidade
Educação Musical Escolar
Interculturalidade
Songs
Emotions
Integration
Education in Values
Interculturality
Music Education in School
Interculturality
Canciones
Educación en Valores
Emociones
Integración
Interculturalidad
Interculturalidad
Educación Musical Escolar
description Singing is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617
10.25053/redufor.v8.e10617
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10617
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
por
language spa
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9827
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9828
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9829
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/10575
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martín
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martín
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10617
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444578885632