Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
DOI: | 10.25053/redufor.v8.e10617 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617 |
Resumo: | Singing is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples. |
id |
UECE-1_32175baa32f84f71cbd534e964acf954 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10617 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
spelling |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural EducationEduca[n]ción Intercultural: Canciones basadas en cuentos para una educación interculturalEduca[n]ção Intercultural: Canções baseadas em histórias para uma educação interculturalCançõesEducação em ValoresEmoçãoIntegraçãoInterculturalidadeEducação Musical EscolarInterculturalidadeSongsEmotionsIntegrationEducation in ValuesInterculturalityMusic Education in SchoolInterculturalityCancionesEducación en ValoresEmocionesIntegraciónInterculturalidadInterculturalidadEducación Musical EscolarSinging is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples. El canto es una de las principales actividades que se realizan en el ámbito de la educación musical en los centros educativos, fomentándose las relaciones sociales y se favorece la integración. La canción es la principal protagonista en esta actividad y su utilización como medio para potenciar la educación en valores y la interculturalidad es cada vez más habitual. Su temática y los contextos que evocan facilitan el tratamiento de la educación para la paz, la aceptación y el respeto, la coeducación y la diversidad cultural. En la educación infantil y primaria, podemos encontrar que algunas de estas canciones están basadas en cuentos y obras literarias, lo que multiplica sus posibilidades de trabajo en el aula. En este artículo, se trata de exponer diferentes orientaciones para la utilización de estas canciones en clase, tomando como ejemplo algunas de ellas.O canto é uma das principais atividades desenvolvidas no âmbito da educação musical nas escolas. Por meio dele, as relações sociais são fomentadas e a integração é favorecida. A música é a principal protagonista desta atividade e a sua utilização como meio de promoção da educação para os valores, em geral, e a interculturalidade, em particular, é cada vez mais comum. O seu tema, o seu texto e os contextos que evocam facilitam o tratamento da educação para a paz, o acolhimento e o respeito pelos outros, a coeducação e a diversidade cultural e permitem aos alunos conhecer, valorizar e tomar consciência da cultura. da paz. Na educação infantil e no ensino fundamental, podemos constatar que algumas dessas canções são baseadas em histórias e obras literárias, o que multiplica suas possibilidades de trabalho em sala de aula. Neste artigo, trata-se de expor diferentes orientações para o uso dessas músicas em sala de aula, tomando algumas delas como exemplos.EdUECE2023-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1061710.25053/redufor.v8.e10617Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e106172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9827https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9828https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9829https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/10575Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martínhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz Muñoz, Juan RafaelGonzález-Martín, Javier2024-01-09T18:15:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10617Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:10Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education Educa[n]ción Intercultural: Canciones basadas en cuentos para una educación intercultural Educa[n]ção Intercultural: Canções baseadas em histórias para uma educação intercultural |
title |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
spellingShingle |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education Muñoz Muñoz, Juan Rafael Canções Educação em Valores Emoção Integração Interculturalidade Educação Musical Escolar Interculturalidade Songs Emotions Integration Education in Values Interculturality Music Education in School Interculturality Canciones Educación en Valores Emociones Integración Interculturalidad Interculturalidad Educación Musical Escolar Muñoz Muñoz, Juan Rafael Canções Educação em Valores Emoção Integração Interculturalidade Educação Musical Escolar Interculturalidade Songs Emotions Integration Education in Values Interculturality Music Education in School Interculturality Canciones Educación en Valores Emociones Integración Interculturalidad Interculturalidad Educación Musical Escolar |
title_short |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
title_full |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
title_fullStr |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
title_full_unstemmed |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
title_sort |
Intercultural Educa[n]tion: Songs Based on Tales As a Means of Intercultural Education |
author |
Muñoz Muñoz, Juan Rafael |
author_facet |
Muñoz Muñoz, Juan Rafael Muñoz Muñoz, Juan Rafael González-Martín, Javier González-Martín, Javier |
author_role |
author |
author2 |
González-Martín, Javier |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muñoz Muñoz, Juan Rafael González-Martín, Javier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canções Educação em Valores Emoção Integração Interculturalidade Educação Musical Escolar Interculturalidade Songs Emotions Integration Education in Values Interculturality Music Education in School Interculturality Canciones Educación en Valores Emociones Integración Interculturalidad Interculturalidad Educación Musical Escolar |
topic |
Canções Educação em Valores Emoção Integração Interculturalidade Educação Musical Escolar Interculturalidade Songs Emotions Integration Education in Values Interculturality Music Education in School Interculturality Canciones Educación en Valores Emociones Integración Interculturalidad Interculturalidad Educación Musical Escolar |
description |
Singing is one of the main activities carried out in the field of school music education. It fosters social relationships and promotes integration. The song is the main protagonist in this activity, and it is becoming more common to use it to enhance education in values, generally, and interculturality, in particular. It’s theme, its text, and the contexts it evokes, facilitate the treatment of peace education, acceptance, and respect for others, as well as co-education and cultural diversity, thus allowing students to become aware of, know, and value the culture of peace. In infant and primary education, we can find that some of these songs are based on tales and literary works, which increases their working possibilities in the classroom. The present article shows the different guidance on utilising these songs in the classroom, taking some of them as examples. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617 10.25053/redufor.v8.e10617 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10617 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng por |
language |
spa eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9827 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9828 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/9829 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10617/10575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martín http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Juan Rafael Muñoz Muñoz, Javier González-Martín http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10617 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10617 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1822181123777626112 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10617 |