Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gleyse, Jacques
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: fra
eng
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625
Resumo: The proposed article consists of a review of general literature and some specific and original studies on the issue of gender equality at school in France. It proposes a theoretical delimitation of the concepts of gender and sex, in particular through gender roles. Then, after a fairly rapid historical overview, it shows how the co-educational system introduced in 1976 in all French schools does not correspond at all to equal opportunities or equal treatment of girls and boys. Gender prejudices and stereotypes are still very numerous in schools in this country. The article summarizes all the facets of these prejudices and stereotypes at different levels of schooling and in most subjects, but also through issues such as the transgression of school rules and punishments.
id UECE-1_3f2cbd49b832c8712eb087043c6619d4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4625
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.Igualdade entre meninas e meninos na educação na França: Estereótipos de gênero e programas de educação ocultos.L’égalité Filles-Garçons dans l’enseignement en France: Stéréotypes de genre et programmes cachés d’éducation.Igualdade entre meninas e meninos na educação na França: Estereótipos de gênero e programas de educação ocultos.GêneroIgualdadeMenina-MeninoEscolaEnsinoGêneroIgualdadeEducaçãoGenderEqualityGirl-boySchoolEducationGenderEducationEqualityGenreEgalitéFilles-garçonsEcoleEnseignementGenre.EgalitéÉducationThe proposed article consists of a review of general literature and some specific and original studies on the issue of gender equality at school in France. It proposes a theoretical delimitation of the concepts of gender and sex, in particular through gender roles. Then, after a fairly rapid historical overview, it shows how the co-educational system introduced in 1976 in all French schools does not correspond at all to equal opportunities or equal treatment of girls and boys. Gender prejudices and stereotypes are still very numerous in schools in this country. The article summarizes all the facets of these prejudices and stereotypes at different levels of schooling and in most subjects, but also through issues such as the transgression of school rules and punishments.O artigo proposto consiste em uma revisão da literatura geral e alguns estudos específicos e originais sobre a questão da igualdade de gênero nas escolas na França. Inicialmente, propõe-se uma delimitação teórica dos conceitos de gênero e sexo, em particular através dos papéis de gênero. Em seguida, após uma análise histórica bastante sintética, mostra como o sistema de coeducação, introduzido em 1976 em todas as escolas francesas, não corresponde em nada à igualdade de oportunidades ou de tratamento de meninas e meninos. Os preconceitos e estereótipos de gênero ainda são muito numerosos nas escolas desse país. De modo resumido, o artigo aponta todas as facetas desses estereótipos em diferentes níveis de escolaridade e na maioria das disciplinas, mas também através de questões como a transgressão das regras escolares e a punição.L’article proposé est constitué d’une revue de littérature générale et quelques études spécifiques et originales sur la question de l’égalité filles-garçons à l’école en France. Il propose une délimitation théorique des concepts de genre et de sexe au travers notamment des rôles sexués. Ensuite, après un parcours historique assez rapide, il montre comment la mixité mise en place en 1976 dans tous les établissements scolaires français, ne correspond pas du tout à l’égalité des chances ni à l’égalité de traitement des élèves filles et des élèves garçons. Les préjugés et stéréotypes de genre reste très nombreux dans les écoles de ce pays. L’article en montre de manière résumé toutes les facettes à différents niveaux de la scolarité et dans la plupart des matières mais aussi au travers de question par exemple, de la transgresion des règles scolaires et des punitions.O artigo proposto consiste em uma revisão da literatura geral e alguns estudos específicos e originais sobre a questão da igualdade de gênero nas escolas na França. Inicialmente, propõe-se uma delimitação teórica dos conceitos de gênero e sexo, em particular através dos papéis de gênero. Em seguida, após uma análise histórica bastante sintética, mostra como o sistema de coeducação, introduzido em 1976 em todas as escolas francesas, não corresponde em nada à igualdade de oportunidades ou de tratamento de meninas e meninos. Os preconceitos e estereótipos de gênero ainda são muito numerosos nas escolas desse país. De modo resumido, o artigo aponta todas as facetas desses estereótipos em diferentes níveis de escolaridade e na maioria das disciplinas, mas também através de questões como a transgressão das regras escolares e a punição.EdUECE2021-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/462510.25053/redufor.v6i2.4625Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4625Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4625Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4625Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e46252448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEfraengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4063https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4064https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4095https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4135https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4443https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4444Copyright (c) 2021 Jacques Gleysehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGleyse, Jacques2023-06-29T13:37:12Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4625Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:37:12Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
Igualdade entre meninas e meninos na educação na França: Estereótipos de gênero e programas de educação ocultos.
L’égalité Filles-Garçons dans l’enseignement en France: Stéréotypes de genre et programmes cachés d’éducation.
Igualdade entre meninas e meninos na educação na França: Estereótipos de gênero e programas de educação ocultos.
title Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
spellingShingle Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
Gleyse, Jacques
Gênero
Igualdade
Menina-Menino
Escola
Ensino
Gênero
Igualdade
Educação
Gender
Equality
Girl-boy
School
Education
Gender
Education
Equality
Genre
Egalité
Filles-garçons
Ecole
Enseignement
Genre.
Egalité
Éducation
title_short Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
title_full Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
title_fullStr Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
title_full_unstemmed Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
title_sort Equality between girls and boys in education in France: Gender stereotypes and hidden education programs.
author Gleyse, Jacques
author_facet Gleyse, Jacques
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gleyse, Jacques
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Igualdade
Menina-Menino
Escola
Ensino
Gênero
Igualdade
Educação
Gender
Equality
Girl-boy
School
Education
Gender
Education
Equality
Genre
Egalité
Filles-garçons
Ecole
Enseignement
Genre.
Egalité
Éducation
topic Gênero
Igualdade
Menina-Menino
Escola
Ensino
Gênero
Igualdade
Educação
Gender
Equality
Girl-boy
School
Education
Gender
Education
Equality
Genre
Egalité
Filles-garçons
Ecole
Enseignement
Genre.
Egalité
Éducation
description The proposed article consists of a review of general literature and some specific and original studies on the issue of gender equality at school in France. It proposes a theoretical delimitation of the concepts of gender and sex, in particular through gender roles. Then, after a fairly rapid historical overview, it shows how the co-educational system introduced in 1976 in all French schools does not correspond at all to equal opportunities or equal treatment of girls and boys. Gender prejudices and stereotypes are still very numerous in schools in this country. The article summarizes all the facets of these prejudices and stereotypes at different levels of schooling and in most subjects, but also through issues such as the transgression of school rules and punishments.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625
10.25053/redufor.v6i2.4625
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i2.4625
dc.language.iso.fl_str_mv fra
eng
por
language fra
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4063
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4064
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4095
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4135
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4443
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4625/4444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jacques Gleyse
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jacques Gleyse
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4625
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4625
Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4625
Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4625
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444381753344