The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cavalcanti, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317
Resumo: The restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school.
id UECE-1_4419e0fc903e7b6f85fa1916dcac5c3c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7317
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiomEl Nuevo Bachilerlato de São Paulo:: viejas propuestas para mantener la dualidad estructural y la precariedad de la educaciónO Novo Ensino Médio Paulista : velhas propostas de manutenção da dualidade estrutural e da precarização do ensinoReforma do ensino médioBNCCitinerários formativosNovo Ensino Médio PaulistaEducação básicaPolitica EducacionalCurrículoEnsino MédioHigh school reformBNCCformation itinerariesnew high school paulistaReforma de la educación secundariaBNCCitinerarios formativosNuevo Bachillerato en São PauloThe restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school.La reforma de la educación secundaria aprobada en 2017 y el nuevo BNCC, finalizado en 2018, proponen cambios significativos para la educación secundaria y establecen nuevas bases para su organización. Este proceso, en nuestra comprensión inicial, acentúa los problemas que ya tiene la educación secundaria, mantiene la lógica de dualidad que la caracteriza y genera otros problemas. La formación integral de los estudiantes y su preparación para el trabajo siguen siendo los temas centrales del debate, aunque en un nuevo idioma. A la luz de las normas definidas por la reforma de la educación secundaria y por el BNCC, actualmente estamos viviendo el proceso de implementación de estas reformas. El objetivo de este artículo es presentar aspectos generales de la reforma de la educación secundaria y del BNCC, específicamente la flexibilidad del currículo y la centralidad que asumen los itinerarios formativos, teniendo como referencia el proceso de implementación por parte de la Secretaría de Educación en el Estado de São Paulo (SEDUC-SP) del Bachillerato Nuevo São Paulo.  A reforma do ensino médio aprovada em 2017 e a nova BNCC, finalizada em 2018, propõem mudanças significativas para o ensino médio e estabelecem novas bases para sua organização. Esse processo, em nosso entendimento inicial, acentua os problemas que o ensino médio já possui, mantém a lógica da dualidade que o caracteriza e cria outros problemas. Formar integralmente o aluno e prepará-lo para o trabalho continuam a ser as questões centrais do debate, embora postas em nova linguagem.  Diante das normas definidas pela reforma do ensino médio e pela BNCC, vivenciamos neste momento o processo de implementação destas reformas. O objetivo deste artigo é apresentar aspectos gerais da reforma do ensino médio e da BNCC, especificamente a flexibilização do currículo e a centralidade assumida pelos itinerários formativos, tendo como referência o processo de implementação pela Secretaria da Educação no Estado de São Paulo (SEDUC-SP) do Novo Ensino Médio Paulista. EdUECE2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/731710.25053/redufor.v7.e7317Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7317Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e73172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6919https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6920https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/7009Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcantihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Celso do Prado Ferraz deCavalcanti, Fabio 2023-08-02T12:10:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7317Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-08-02T12:10:19Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
El Nuevo Bachilerlato de São Paulo:: viejas propuestas para mantener la dualidad estructural y la precariedad de la educación
O Novo Ensino Médio Paulista : velhas propostas de manutenção da dualidade estrutural e da precarização do ensino
title The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
spellingShingle The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
Reforma do ensino médio
BNCC
itinerários formativos
Novo Ensino Médio Paulista
Educação básica
Politica Educacional
Currículo
Ensino Médio
High school reform
BNCC
formation itineraries
new high school paulista
Reforma de la educación secundaria
BNCC
itinerarios formativos
Nuevo Bachillerato en São Paulo
title_short The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
title_full The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
title_fullStr The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
title_full_unstemmed The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
title_sort The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
author Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
author_facet Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
Cavalcanti, Fabio
author_role author
author2 Cavalcanti, Fabio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
Cavalcanti, Fabio
dc.subject.por.fl_str_mv Reforma do ensino médio
BNCC
itinerários formativos
Novo Ensino Médio Paulista
Educação básica
Politica Educacional
Currículo
Ensino Médio
High school reform
BNCC
formation itineraries
new high school paulista
Reforma de la educación secundaria
BNCC
itinerarios formativos
Nuevo Bachillerato en São Paulo
topic Reforma do ensino médio
BNCC
itinerários formativos
Novo Ensino Médio Paulista
Educação básica
Politica Educacional
Currículo
Ensino Médio
High school reform
BNCC
formation itineraries
new high school paulista
Reforma de la educación secundaria
BNCC
itinerarios formativos
Nuevo Bachillerato en São Paulo
description The restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317
10.25053/redufor.v7.e7317
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e7317
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6919
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6920
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/7009
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcanti
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcanti
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7317
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e7317
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444452007936