The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
DOI: | 10.25053/redufor.v7.e7317 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317 |
Resumo: | The restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school. |
id |
UECE-1_4419e0fc903e7b6f85fa1916dcac5c3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7317 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
spelling |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiomEl Nuevo Bachilerlato de São Paulo:: viejas propuestas para mantener la dualidad estructural y la precariedad de la educaciónO Novo Ensino Médio Paulista : velhas propostas de manutenção da dualidade estrutural e da precarização do ensinoReforma do ensino médioBNCCitinerários formativosNovo Ensino Médio PaulistaEducação básicaPolitica EducacionalCurrículoEnsino MédioHigh school reformBNCCformation itinerariesnew high school paulistaReforma de la educación secundariaBNCCitinerarios formativosNuevo Bachillerato en São PauloThe restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school.La reforma de la educación secundaria aprobada en 2017 y el nuevo BNCC, finalizado en 2018, proponen cambios significativos para la educación secundaria y establecen nuevas bases para su organización. Este proceso, en nuestra comprensión inicial, acentúa los problemas que ya tiene la educación secundaria, mantiene la lógica de dualidad que la caracteriza y genera otros problemas. La formación integral de los estudiantes y su preparación para el trabajo siguen siendo los temas centrales del debate, aunque en un nuevo idioma. A la luz de las normas definidas por la reforma de la educación secundaria y por el BNCC, actualmente estamos viviendo el proceso de implementación de estas reformas. El objetivo de este artículo es presentar aspectos generales de la reforma de la educación secundaria y del BNCC, específicamente la flexibilidad del currículo y la centralidad que asumen los itinerarios formativos, teniendo como referencia el proceso de implementación por parte de la Secretaría de Educación en el Estado de São Paulo (SEDUC-SP) del Bachillerato Nuevo São Paulo. A reforma do ensino médio aprovada em 2017 e a nova BNCC, finalizada em 2018, propõem mudanças significativas para o ensino médio e estabelecem novas bases para sua organização. Esse processo, em nosso entendimento inicial, acentua os problemas que o ensino médio já possui, mantém a lógica da dualidade que o caracteriza e cria outros problemas. Formar integralmente o aluno e prepará-lo para o trabalho continuam a ser as questões centrais do debate, embora postas em nova linguagem. Diante das normas definidas pela reforma do ensino médio e pela BNCC, vivenciamos neste momento o processo de implementação destas reformas. O objetivo deste artigo é apresentar aspectos gerais da reforma do ensino médio e da BNCC, especificamente a flexibilização do currículo e a centralidade assumida pelos itinerários formativos, tendo como referência o processo de implementação pela Secretaria da Educação no Estado de São Paulo (SEDUC-SP) do Novo Ensino Médio Paulista. EdUECE2022-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/731710.25053/redufor.v7.e7317Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7317Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e73172448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6919https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6920https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/7009Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcantihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Celso do Prado Ferraz deCavalcanti, Fabio 2023-08-02T12:10:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7317Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-08-02T12:10:19Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom El Nuevo Bachilerlato de São Paulo:: viejas propuestas para mantener la dualidad estructural y la precariedad de la educación O Novo Ensino Médio Paulista : velhas propostas de manutenção da dualidade estrutural e da precarização do ensino |
title |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
spellingShingle |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Reforma do ensino médio BNCC itinerários formativos Novo Ensino Médio Paulista Educação básica Politica Educacional Currículo Ensino Médio High school reform BNCC formation itineraries new high school paulista Reforma de la educación secundaria BNCC itinerarios formativos Nuevo Bachillerato en São Paulo Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Reforma do ensino médio BNCC itinerários formativos Novo Ensino Médio Paulista Educação básica Politica Educacional Currículo Ensino Médio High school reform BNCC formation itineraries new high school paulista Reforma de la educación secundaria BNCC itinerarios formativos Nuevo Bachillerato en São Paulo |
title_short |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
title_full |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
title_fullStr |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
title_full_unstemmed |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
title_sort |
The New High School in São Paulo: : old proposals for maintaining the structural duality and the precariousness of educatiom |
author |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de |
author_facet |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Cavalcanti, Fabio Cavalcanti, Fabio |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcanti, Fabio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Cavalcanti, Fabio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reforma do ensino médio BNCC itinerários formativos Novo Ensino Médio Paulista Educação básica Politica Educacional Currículo Ensino Médio High school reform BNCC formation itineraries new high school paulista Reforma de la educación secundaria BNCC itinerarios formativos Nuevo Bachillerato en São Paulo |
topic |
Reforma do ensino médio BNCC itinerários formativos Novo Ensino Médio Paulista Educação básica Politica Educacional Currículo Ensino Médio High school reform BNCC formation itineraries new high school paulista Reforma de la educación secundaria BNCC itinerarios formativos Nuevo Bachillerato en São Paulo |
description |
The restructuring of high school in 2017 and new BNCC, finished at 2018, intends changes significant for high school and they lay new bases for yours organization. This process, in our initial conception, highlights the problems that high school already has, guarantees the logic of duality that characterizes it and produce other problems. Fully instruct students and preparing them for the job continue to be central issues in the debate, although placed in new language. In front of the norms defineted from the reformed of high school and for the BNCC, we experience this moment the process of reforms implemetation. The objective this paper is to present general aspects of the reform high school and the BNCC, specifically in curriculum flexibilization and the centralization of formation itinerary, having has reference the process of implemetation by Secretary of Education at State of São Paulo (SEDUC-SP) of the new high school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317 10.25053/redufor.v7.e7317 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v7.e7317 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6919 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/6920 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7317/7009 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcanti http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Fabio Cavalcanti http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317 Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7317 Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7317 Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e7317 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1822181123711565824 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25053/redufor.v7.e7317 |