Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues-Silva, Jefferson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alsina, Ángel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325
Resumo: During Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period.
id UECE-1_5439f4b1c5a8726f8493af58db17897e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8325
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher trainingPredisposiciones del profesorado sobre el aprendizaje lúdico: implicaciones para la formación docentePredisposições dos professores sobre a aprendizagem lúdica: implicações para a formação docenteAprendizagem lúdicaEnsino Remoto de EmergencialPredisposição dos professoresAprendizagem lúdicaPredisposiçõesPlayful learningEmergency Remote TeachingTeachers’ predispositionsPlayful learningPredispositionsAprendizaje lúdicoEnseñanza Remota de EmergenciaPredisposición de docentesAprendizaje LúdicoPredisposicionesDuring Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period.Durante la Covid-19, las escuelas adoptaron la Enseñanza Remota de Emergencia y los docentes tuvieron la oportunidad de usar metodologías basadas en el aprendizaje lúdico (juego libre y guiado, etc.). En este marco, se diseñó una investigación cuantitativa sobre las predisposiciones de 157 profesores brasileños hacia el aprendizaje lúdico, comparándose la experiencia docente, el nivel educativo y el tipo de institución. Los resultados obtenidos a partir de un cuestionario previamente validado mostraron que los profesores del “Fundamental I” (6-10 años) y de escuelas municipales están más predispuestos al aprendizaje lúdico, lo utilizan más frecuentemente y lo consideran más ajustado a la Enseñanza Remota de Emergencia. Por otro lado, los docentes de las escuelas municipales y estaduales reportaron menor apoyo en la formación docente enfocada a la diversificación didáctica y percibieron más dificultades durante la Enseñanza Remota de Emergencia. Además, estas dificultades se relacionaron significativamente con la no diversificación de las actividades en el periodo.Durante a Covid-19, as escolas adotaram o Ensino Remoto Emergencial e os professores tiveram a oportunidade de utilizar metodologias baseadas na aprendizagem lúdica (brincar livre e guiado, etc.). Nesse contexto, desenvolveu-se uma pesquisa quantitativa sobre as predisposições de 157 professores brasileiros para a aprendizagem lúdica, comparando-se experiência docente, nível educacional e tipo de instituição. Os resultados obtidos a partir de um questionário previamente validado mostraram que os professores do ensino fundamental I (6-10 anos) e das escolas municipais estão mais predispostos ao aprendizado lúdico, o qual utilizam com mais frequência e o consideram mais adequado ao Ensino Remoto Emergencial. Por outro lado, os professores das escolas municipais e estaduais relataram menos apoio na formação docente voltada para a diversificação didática e perceberam mais dificuldades durante o Ensino Remoto Emergencial. Além disso, essas dificuldades estão significativamente relacionadas à não diversificação das atividades no período.EdUECE2022-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/832510.25053/redufor.v7.e8325Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8325Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e83252448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7700https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7701https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/8039Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsinahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8325Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
Predisposiciones del profesorado sobre el aprendizaje lúdico: implicaciones para la formación docente
Predisposições dos professores sobre a aprendizagem lúdica: implicações para a formação docente
title Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
spellingShingle Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
Rodrigues-Silva, Jefferson
Aprendizagem lúdica
Ensino Remoto de Emergencial
Predisposição dos professores
Aprendizagem lúdica
Predisposições
Playful learning
Emergency Remote Teaching
Teachers’ predispositions
Playful learning
Predispositions
Aprendizaje lúdico
Enseñanza Remota de Emergencia
Predisposición de docentes
Aprendizaje Lúdico
Predisposiciones
title_short Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
title_full Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
title_fullStr Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
title_full_unstemmed Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
title_sort Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
author Rodrigues-Silva, Jefferson
author_facet Rodrigues-Silva, Jefferson
Alsina, Ángel
author_role author
author2 Alsina, Ángel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues-Silva, Jefferson
Alsina, Ángel
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem lúdica
Ensino Remoto de Emergencial
Predisposição dos professores
Aprendizagem lúdica
Predisposições
Playful learning
Emergency Remote Teaching
Teachers’ predispositions
Playful learning
Predispositions
Aprendizaje lúdico
Enseñanza Remota de Emergencia
Predisposición de docentes
Aprendizaje Lúdico
Predisposiciones
topic Aprendizagem lúdica
Ensino Remoto de Emergencial
Predisposição dos professores
Aprendizagem lúdica
Predisposições
Playful learning
Emergency Remote Teaching
Teachers’ predispositions
Playful learning
Predispositions
Aprendizaje lúdico
Enseñanza Remota de Emergencia
Predisposición de docentes
Aprendizaje Lúdico
Predisposiciones
description During Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325
10.25053/redufor.v7.e8325
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e8325
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7700
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7701
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/8039
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8325
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8325
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444492902400