Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325 |
Resumo: | During Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period. |
id |
UECE-1_5439f4b1c5a8726f8493af58db17897e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8325 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher trainingPredisposiciones del profesorado sobre el aprendizaje lúdico: implicaciones para la formación docentePredisposições dos professores sobre a aprendizagem lúdica: implicações para a formação docenteAprendizagem lúdicaEnsino Remoto de EmergencialPredisposição dos professoresAprendizagem lúdicaPredisposiçõesPlayful learningEmergency Remote TeachingTeachers’ predispositionsPlayful learningPredispositionsAprendizaje lúdicoEnseñanza Remota de EmergenciaPredisposición de docentesAprendizaje LúdicoPredisposicionesDuring Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period.Durante la Covid-19, las escuelas adoptaron la Enseñanza Remota de Emergencia y los docentes tuvieron la oportunidad de usar metodologías basadas en el aprendizaje lúdico (juego libre y guiado, etc.). En este marco, se diseñó una investigación cuantitativa sobre las predisposiciones de 157 profesores brasileños hacia el aprendizaje lúdico, comparándose la experiencia docente, el nivel educativo y el tipo de institución. Los resultados obtenidos a partir de un cuestionario previamente validado mostraron que los profesores del “Fundamental I” (6-10 años) y de escuelas municipales están más predispuestos al aprendizaje lúdico, lo utilizan más frecuentemente y lo consideran más ajustado a la Enseñanza Remota de Emergencia. Por otro lado, los docentes de las escuelas municipales y estaduales reportaron menor apoyo en la formación docente enfocada a la diversificación didáctica y percibieron más dificultades durante la Enseñanza Remota de Emergencia. Además, estas dificultades se relacionaron significativamente con la no diversificación de las actividades en el periodo.Durante a Covid-19, as escolas adotaram o Ensino Remoto Emergencial e os professores tiveram a oportunidade de utilizar metodologias baseadas na aprendizagem lúdica (brincar livre e guiado, etc.). Nesse contexto, desenvolveu-se uma pesquisa quantitativa sobre as predisposições de 157 professores brasileiros para a aprendizagem lúdica, comparando-se experiência docente, nível educacional e tipo de instituição. Os resultados obtidos a partir de um questionário previamente validado mostraram que os professores do ensino fundamental I (6-10 anos) e das escolas municipais estão mais predispostos ao aprendizado lúdico, o qual utilizam com mais frequência e o consideram mais adequado ao Ensino Remoto Emergencial. Por outro lado, os professores das escolas municipais e estaduais relataram menos apoio na formação docente voltada para a diversificação didática e perceberam mais dificuldades durante o Ensino Remoto Emergencial. Além disso, essas dificuldades estão significativamente relacionadas à não diversificação das atividades no período.EdUECE2022-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/832510.25053/redufor.v7.e8325Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8325Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e83252448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7700https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7701https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/8039Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsinahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8325Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training Predisposiciones del profesorado sobre el aprendizaje lúdico: implicaciones para la formación docente Predisposições dos professores sobre a aprendizagem lúdica: implicações para a formação docente |
title |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
spellingShingle |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training Rodrigues-Silva, Jefferson Aprendizagem lúdica Ensino Remoto de Emergencial Predisposição dos professores Aprendizagem lúdica Predisposições Playful learning Emergency Remote Teaching Teachers’ predispositions Playful learning Predispositions Aprendizaje lúdico Enseñanza Remota de Emergencia Predisposición de docentes Aprendizaje Lúdico Predisposiciones |
title_short |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
title_full |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
title_fullStr |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
title_full_unstemmed |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
title_sort |
Teachers’ predispositions toward playful learning: implications for teacher training |
author |
Rodrigues-Silva, Jefferson |
author_facet |
Rodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel |
author_role |
author |
author2 |
Alsina, Ángel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem lúdica Ensino Remoto de Emergencial Predisposição dos professores Aprendizagem lúdica Predisposições Playful learning Emergency Remote Teaching Teachers’ predispositions Playful learning Predispositions Aprendizaje lúdico Enseñanza Remota de Emergencia Predisposición de docentes Aprendizaje Lúdico Predisposiciones |
topic |
Aprendizagem lúdica Ensino Remoto de Emergencial Predisposição dos professores Aprendizagem lúdica Predisposições Playful learning Emergency Remote Teaching Teachers’ predispositions Playful learning Predispositions Aprendizaje lúdico Enseñanza Remota de Emergencia Predisposición de docentes Aprendizaje Lúdico Predisposiciones |
description |
During Covid-19, schools adopted Emergency Remote Teaching, and teachers had the opportunity to use methodologies based on playful learning (free and guided play, etc.). In this context, quantitative research was designed on the predispositions of 157 Brazilian teachers towards playful learning, comparing teaching experience, educational level and type of institution. The results obtained from a previously validated questionnaire showed the teachers of “Fundamental I” (6-10 years) and municipal schools are more predisposed to playful learning, use it more frequently and consider it more suitable for Emergency Remote Teaching. On the other hand, teachers from “Municipal” and “Estadual” public schools reported less support in teacher training focused on didactic diversification and perceived more difficulties during the Emergency Remote Teaching. In addition, these difficulties were significantly related to the non-diversification of activities in the period. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325 10.25053/redufor.v7.e8325 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v7.e8325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7700 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/7701 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8325/8039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jefferson Rodrigues-Silva, Ángel Alsina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325 Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8325 Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8325 Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8325 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444492902400 |