Theory and practice: essential questions for educational practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mezzaroba, Cristiano
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carriquiriborde, Nicolas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807
Resumo: The text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text.
id UECE-1_70caa875eb1106991c48e2deed0aca0d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2807
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Theory and practice: essential questions for educational practiceTeoría y práctica: cuestiones imprescindibles a la práctica educativa.: questões imprescindíveis à prática educativaTeoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativaTeoriaPráticaPrática educativaRicardo CrisorioTeoria e práticaTheoryPracticeEducational PracticeRicardo CrisorioTeoria e práticaTeoríaP´rácticaPráctica educativaRicardo CrisorioTeoria e práticaTeoria e práticaThe text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text.El texto, caracterizado como un punto de vista, se propone reflexionar en torno a la relación teoría y práctica en el contexto educativo, considerando la posibilidad de reflexión sobre una teoría de la práctica educativa, de acuerdo con el autor argentino Ricardo Crisorio. Según el autor, una teoría de la práctica educativa debe elaborarse en el campo de la educación y debe permitirse ser útil sin ser compleja. Por lo tanto, organizamos el análisis, en un primer momento, presentando algunas notas conceptuales que delimitan la discusión, para luego explorar comprensiones, reflexiones y preguntas en la relación entre teoría y práctica. Teniendo en cuenta la dimensión del tiempo (reversible para la teoría e irreversible para la práctica) y pensando que estos dos polos – teoria y práctica –, mantienen aspectos relacionados con la actividad humana que abarcan el pensamiento y la acción, son otros elementos reflejados en el texto. xxxO texto, caracterizado como um ponto de vista, propõe-se refletir quanto à relação teoria e prática no contexto educacional, pensando na possibilidade de reflexão quanto a uma teoria da prática educativa, de acordo com o autor argentino Ricardo Crisorio. Conforme este mesmo autor, uma teoria da prática educativa deve ser elaborada no campo da Educação e deve permitir-se ser útil sem ser complexa. Assim, organizamos as análises em que, num primeiro momento, apresentamos questões conceituais que demarcam a discussão, para, na sequência, explorar compreensões, reflexões e questões na relação teoria e prática. Considerar a dimensão do tempo (reversível para a teoria e irreversível para a prática) e pensar que esses dois pólos – teoria e prática – guardam aspectos relacionados à atividade humana que englobam pensamento, ação e atuação são outros elementos refletidos no texto.  EdUECE2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/280710.25053/redufor.v5i15set/dez.2807Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2807Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2807Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2807Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e28072448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2763https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2765https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/3386Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiribordehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMezzaroba, CristianoCarriquiriborde, Nicolas2023-06-29T13:29:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2807Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:46Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Theory and practice: essential questions for educational practice
Teoría y práctica: cuestiones imprescindibles a la práctica educativa
.: questões imprescindíveis à prática educativa
Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa
title Theory and practice: essential questions for educational practice
spellingShingle Theory and practice: essential questions for educational practice
Mezzaroba, Cristiano
Teoria
Prática
Prática educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Theory
Practice
Educational Practice
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoría
P´ráctica
Práctica educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoria e prática
title_short Theory and practice: essential questions for educational practice
title_full Theory and practice: essential questions for educational practice
title_fullStr Theory and practice: essential questions for educational practice
title_full_unstemmed Theory and practice: essential questions for educational practice
title_sort Theory and practice: essential questions for educational practice
author Mezzaroba, Cristiano
author_facet Mezzaroba, Cristiano
Carriquiriborde, Nicolas
author_role author
author2 Carriquiriborde, Nicolas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mezzaroba, Cristiano
Carriquiriborde, Nicolas
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria
Prática
Prática educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Theory
Practice
Educational Practice
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoría
P´ráctica
Práctica educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoria e prática
topic Teoria
Prática
Prática educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Theory
Practice
Educational Practice
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoría
P´ráctica
Práctica educativa
Ricardo Crisorio
Teoria e prática
Teoria e prática
description The text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2763
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2765
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/3386
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiriborde
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiriborde
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2807
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2807
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2807
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2807
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443753656320