Theory and practice: essential questions for educational practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807 |
Resumo: | The text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text. |
id |
UECE-1_70caa875eb1106991c48e2deed0aca0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/2807 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theory and practice: essential questions for educational practiceTeoría y práctica: cuestiones imprescindibles a la práctica educativa.: questões imprescindíveis à prática educativaTeoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativaTeoriaPráticaPrática educativaRicardo CrisorioTeoria e práticaTheoryPracticeEducational PracticeRicardo CrisorioTeoria e práticaTeoríaP´rácticaPráctica educativaRicardo CrisorioTeoria e práticaTeoria e práticaThe text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text.El texto, caracterizado como un punto de vista, se propone reflexionar en torno a la relación teoría y práctica en el contexto educativo, considerando la posibilidad de reflexión sobre una teoría de la práctica educativa, de acuerdo con el autor argentino Ricardo Crisorio. Según el autor, una teoría de la práctica educativa debe elaborarse en el campo de la educación y debe permitirse ser útil sin ser compleja. Por lo tanto, organizamos el análisis, en un primer momento, presentando algunas notas conceptuales que delimitan la discusión, para luego explorar comprensiones, reflexiones y preguntas en la relación entre teoría y práctica. Teniendo en cuenta la dimensión del tiempo (reversible para la teoría e irreversible para la práctica) y pensando que estos dos polos – teoria y práctica –, mantienen aspectos relacionados con la actividad humana que abarcan el pensamiento y la acción, son otros elementos reflejados en el texto. xxxO texto, caracterizado como um ponto de vista, propõe-se refletir quanto à relação teoria e prática no contexto educacional, pensando na possibilidade de reflexão quanto a uma teoria da prática educativa, de acordo com o autor argentino Ricardo Crisorio. Conforme este mesmo autor, uma teoria da prática educativa deve ser elaborada no campo da Educação e deve permitir-se ser útil sem ser complexa. Assim, organizamos as análises em que, num primeiro momento, apresentamos questões conceituais que demarcam a discussão, para, na sequência, explorar compreensões, reflexões e questões na relação teoria e prática. Considerar a dimensão do tempo (reversível para a teoria e irreversível para a prática) e pensar que esses dois pólos – teoria e prática – guardam aspectos relacionados à atividade humana que englobam pensamento, ação e atuação são outros elementos refletidos no texto. EdUECE2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/280710.25053/redufor.v5i15set/dez.2807Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2807Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2807Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2807Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e28072448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2763https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2765https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/3386Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiribordehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMezzaroba, CristianoCarriquiriborde, Nicolas2023-06-29T13:29:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2807Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:46Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theory and practice: essential questions for educational practice Teoría y práctica: cuestiones imprescindibles a la práctica educativa .: questões imprescindíveis à prática educativa Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa |
title |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
spellingShingle |
Theory and practice: essential questions for educational practice Mezzaroba, Cristiano Teoria Prática Prática educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Theory Practice Educational Practice Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoría P´ráctica Práctica educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoria e prática |
title_short |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
title_full |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
title_fullStr |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
title_full_unstemmed |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
title_sort |
Theory and practice: essential questions for educational practice |
author |
Mezzaroba, Cristiano |
author_facet |
Mezzaroba, Cristiano Carriquiriborde, Nicolas |
author_role |
author |
author2 |
Carriquiriborde, Nicolas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mezzaroba, Cristiano Carriquiriborde, Nicolas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Prática Prática educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Theory Practice Educational Practice Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoría P´ráctica Práctica educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoria e prática |
topic |
Teoria Prática Prática educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Theory Practice Educational Practice Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoría P´ráctica Práctica educativa Ricardo Crisorio Teoria e prática Teoria e prática |
description |
The text, characterized as a point of view, proposes to reflect on the relationship between theory and practice in the educational context, thinking about the possibility of reflection regarding a theory of educational practice, according to the Argentine author Ricardo Crisorio. According to this author, a theory of educational practice must be developed in the field of Education and must be useful without being complex. Thus, we organize the analyzes in which, at first, we present conceptual questions that demarcate the discussion, in order to, next, explore understandings, reflections and questions in the relationship between theory and practice. To consider the dimension of time (reversible for theory and irreversible for practice) and think that these two poles – theory and practice – encompass aspects related to human activity that englobe thought, action and performance are other elements reflected in the text. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por |
language |
spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2763 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/2765 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807/3386 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiriborde http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cristiano Mezzaroba, Nicolas Carriquiriborde http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2807 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2807 Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2807 Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2807 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443753656320 |