Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Letícia Andrade
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Santos, Arlete Ramos dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277
Resumo: This article makes a cut of a master's research that aimed to understand the Educational Policy of Youth and Adults (EJA), in the final years of Elementary School, in the municipality of Ibirataia, Bahia (SILVA, 2016). The question of the research was: what are the perceptions of the teachers who teach the EJA modality in the city of Ibirataia, about this educational policy? The data were collected through document analysis, questionnaires and the realization of the Focal Group technique. The methodology had a qualitative approach, based on Bogdan and Biklen (1994) and Minayo (2000). The systematization of the data is justified in the dialectical methodology and the results pointed out contradictions that require several actions and partnerships with organs of other federated entities.
id UECE-1_727be3bae664ce0af14058b13ba0ee6a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/277
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BALa práctica educativa para los profesores que enseñan EJA en Ibirataia – BAPractice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BAA prática pedagógica dos professores que lecionam a EJA no município de Ibirataia–BAPolítica educacionalEducação de Jovens e Adultos Ensino fundamentalPrática pedagógica.Educational policyYouth and Adult EducationElementary schoolPedagogical practicePolítica educacionalEPJAEnseñanza fundamentalPráctica docenteThis article makes a cut of a master's research that aimed to understand the Educational Policy of Youth and Adults (EJA), in the final years of Elementary School, in the municipality of Ibirataia, Bahia (SILVA, 2016). The question of the research was: what are the perceptions of the teachers who teach the EJA modality in the city of Ibirataia, about this educational policy? The data were collected through document analysis, questionnaires and the realization of the Focal Group technique. The methodology had a qualitative approach, based on Bogdan and Biklen (1994) and Minayo (2000). The systematization of the data is justified in the dialectical methodology and the results pointed out contradictions that require several actions and partnerships with organs of other federated entities.Este artículo hace un recorte de una encuesta de maestría que tuvo como objetivo comprender la política Educativa de Jóvenes y Adultos en los años finales de la Enseñanza Fundamental en el municipio de Ibirataia, Bahia (SILVA, 2016). La cuestión de la investigación fue: ¿qué percepciones tienen los profesores que enseñan la referida modalidad en el municipio de Ibirataia sobre esa política educativa? Los datos fueron recolectados a través de análisis de documentos, cuestionarios y realización de la técnica de Grupo Focal. La metodología tuvo un enfoque cualitativo, fundamentado en Bogdan y Biklen (1994) y Minayo (2000). La sistematización de los datos se justifica en la metodología dialéctica y los resultados apuntaron contradicciones que exigen varias acciones y alianzas con órganos de otros entes federados.Este artigo faz um recorte de uma pesquisa de mestrado que teve como objetivo compreender a política Educacional de Jovens e Adultos nos anos finais do Ensino Fundamental no município de Ibirataia, Bahia (SILVA, 2016). A questão da pesquisa foi: quais as percepções dos professores que lecionam a referida modalidade no município de Ibirataia sobre esta política educacional? Os dados foram colhidos através de análise de documentos, questionários e realização da técnica de Grupo Focal. A metodologia teve abordagem qualitativa, fundamentada em Bogdan e Biklen (1994) e Minayo (2000). A sistematização dos dados justifica-se na metodologia dialética e os resultados apontaram contradições que exigem várias ações e parcerias com órgãos de outros entes federados.EdUECE2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/27710.25053/redufor.v3i8.277Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 191-209Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 191-209Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 191-209Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 191-2092448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277/205Copyright (c) 2018 Letícia Andrade Silva, Arlete Ramos dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Letícia AndradeSantos, Arlete Ramos dos2023-06-29T11:41:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/277Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T11:41:49Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
La práctica educativa para los profesores que enseñan EJA en Ibirataia – BA
Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
A prática pedagógica dos professores que lecionam a EJA no município de Ibirataia–BA
title Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
spellingShingle Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
Silva, Letícia Andrade
Política educacional
Educação de Jovens e Adultos
Ensino fundamental
Prática pedagógica
.
Educational policy
Youth and Adult Education
Elementary school
Pedagogical practice
Política educacional
EPJA
Enseñanza fundamental
Práctica docente
title_short Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
title_full Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
title_fullStr Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
title_full_unstemmed Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
title_sort Practice educational for teachers who teach EJA in Ibirataia – BA
author Silva, Letícia Andrade
author_facet Silva, Letícia Andrade
Santos, Arlete Ramos dos
author_role author
author2 Santos, Arlete Ramos dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Letícia Andrade
Santos, Arlete Ramos dos
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Educação de Jovens e Adultos
Ensino fundamental
Prática pedagógica
.
Educational policy
Youth and Adult Education
Elementary school
Pedagogical practice
Política educacional
EPJA
Enseñanza fundamental
Práctica docente
topic Política educacional
Educação de Jovens e Adultos
Ensino fundamental
Prática pedagógica
.
Educational policy
Youth and Adult Education
Elementary school
Pedagogical practice
Política educacional
EPJA
Enseñanza fundamental
Práctica docente
description This article makes a cut of a master's research that aimed to understand the Educational Policy of Youth and Adults (EJA), in the final years of Elementary School, in the municipality of Ibirataia, Bahia (SILVA, 2016). The question of the research was: what are the perceptions of the teachers who teach the EJA modality in the city of Ibirataia, about this educational policy? The data were collected through document analysis, questionnaires and the realization of the Focal Group technique. The methodology had a qualitative approach, based on Bogdan and Biklen (1994) and Minayo (2000). The systematization of the data is justified in the dialectical methodology and the results pointed out contradictions that require several actions and partnerships with organs of other federated entities.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277
10.25053/redufor.v3i8.277
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v3i8.277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277/205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Letícia Andrade Silva, Arlete Ramos dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Letícia Andrade Silva, Arlete Ramos dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 191-209
Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 191-209
Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 191-209
Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 191-209
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443092004864